ANNONS
Annons

Varför blir bilden så daskig?

Produkter
(logga in för att koppla)

riktigadavid

Aktiv medlem
Var ute o morse och testade mitt nya Tamron 90mm macro.
Fotade ett vackert blommande träd men när jag kom in igen och tittade på bilden så var den ju inte jätterolig att titta på.
Här är bilden, helt obehandlad, rätt ur kameran i jpeg.
http://www.webe3.net/DSC_3565.JPG

Det jag menar är att om man börjar titta på träden så är dom helt daskiga, blommorna flyter ihop.
Gubben har ju fokus men blommorna rakt ovanför är suddiga.

Beror detta helt enkelt på att jag fotar svåra objekt med en billig kamera eller kan det finnas något jag gör fel?

Kameran är en Nikon d3000 med ovan nämnt objektiv.
Inställningarna var här F/4, 1/160s, iso200, exp+0,3.

/David
 
Var ute o morse och testade mitt nya Tamron 90mm macro.
Fotade ett vackert blommande träd men när jag kom in igen och tittade på bilden så var den ju inte jätterolig att titta på.
Här är bilden, helt obehandlad, rätt ur kameran i jpeg.
http://www.webe3.net/DSC_3565.JPG

Det jag menar är att om man börjar titta på träden så är dom helt daskiga, blommorna flyter ihop.
Gubben har ju fokus men blommorna rakt ovanför är suddiga.

Beror detta helt enkelt på att jag fotar svåra objekt med en billig kamera eller kan det finnas något jag gör fel?

Kameran är en Nikon d3000 med ovan nämnt objektiv.
Inställningarna var här F/4, 1/160s, iso200, exp+0,3.

/David

Blommorna närmast kameran är ju ur fokus. Fokus ligger nånstans borta vid gubben ungefär. Skulle du vilja ha längre skärpedjup får du blända ner till, skulle du vilja ha allt i bilden skarpt så måste du välja ett högre F värde, dvs mindre bländare. Lycka till!
 
Jo jag skrev ju det. Fokus är ju borta vid gubben, men rakt ovanför gubben (där det då också borde vara fokus) så är blommorna lika tråkiga ändå.
 
Merparten av de blommor du ser på bilden ovanför gubben är ju betydligt närmare än gubben. Alltså ur fokus.
 
Mjo fast jag tycker inte det är fokus på någon blomma alls riktigt. Någon av de tusentals blommorna borde ju ligga på rätt avstånd.
Men det kanske helt enkelt är så att man behöver en dyrare kamera för att få såna här bilder 100%iga.
 
Det ligger nog en massa blommor i samma fokusplan som området runt gubben är, dock så är alla de blommorna som är i fokus skymda av blommorna som är ur fokus så du kan inte se dem.

/ Magnus
 
Hm, ja de kanske.
Får ut och testa med mindre bländare så kanske det blir bättre bilder.
Dock så kräver det ju längre slutartider och då blir det säkert suddigt pga det.
Löv och blommor rör ju gärna på sig när det blåser lite har jag hört. :)
 
Mjo fast jag tycker inte det är fokus på någon blomma alls riktigt. Någon av de tusentals blommorna borde ju ligga på rätt avstånd.
Men det kanske helt enkelt är så att man behöver en dyrare kamera för att få såna här bilder 100%iga.

Det beror inte på dyrare kamera. Med det objektivet kan du få superfina bilder med den allra enklaste kamera. Du har ju valt att lägga fokus på ett sätt där det inte framträder så bra i bilden. Att den är lite "blaskig" i övrigt har mest med exponering och kontrast att göra. Sen ser alltihop lite oskarpt ut, men det kan också bero på skakningsoskärpa. Blåst i träden kan också göra att blommorna blivit lite suddiga även i skärpeplanet.
 
Det är ju lätt att få lite skakoskärpa på 1/160 och 90mm. Kan det vara så enkelt? Jag tycker inte det är mer skärpa på gubben än de skarpaste blommorna.
 
Det beror inte på dyrare kamera. Med det objektivet kan du få superfina bilder med den allra enklaste kamera. Du har ju valt att lägga fokus på ett sätt där det inte framträder så bra i bilden. Att den är lite "blaskig" i övrigt har mest med exponering och kontrast att göra. Sen ser alltihop lite oskarpt ut, men det kan också bero på skakningsoskärpa. Blåst i träden kan också göra att blommorna blivit lite suddiga även i skärpeplanet.

Skönt att höra, då slipper jag får konstiga idéer om att jag ska lägga hela studielånet på en ny kamera ;)

Nä visst har ni rätt i att det egentligen inte är superskärpa på gubben heller.
Men jag trodde att man var safe på 1/160 på 90mm.
Jag ska nog ut och prova igen, med mindre bländare och kortare slutartid, lär få skapligt med brus men det får jag väl tåla då.
 
Var ute nu igen.
F/8, 1/400s, iso-800, -0.3exp.
Blev mycket bättre skärpa. Dock dumt av mig att inte se hur det blev med samma bländare som innan.
Om en ny bild kan intressera någon så vassego :)
http://www.webe3.net/DSC_3597.JPG

Provade dessutom att macrofota något som snart ska bli ett stort fint löv.
På några bilder syns det tydlig skakningsoskärpa då knoppen får en sort skugga. Och detta redan vid 1/320s. Det är inte det lättaste detta :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.