Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir bilden mindre i JPG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
När RAW bilden (som är på 9.18mb ska göras om till jpg så blir filen 2.13mb! när jag väljer att spara i max kvalite´. blir det så här eller sparar jag på fel sätt?
 
När RAW bilden (som är på 9.18mb ska göras om till jpg så blir filen 2.13mb! när jag väljer att spara i max kvalite´. blir det så här eller sparar jag på fel sätt?
Helt normalt. Bilden komprimeras nämligen. JPG innebär dessutom så kallad "förstörande komprimering". Hinner inte förklara mer just nu, men det måste finnas massor av information om för- och nackdelar med olika filformat, inte minst här på Fotosidan.
Sök.
 
JPG är ett destruktivt komprimerande format, även om du väljer max kvalité. Det är bara en fråga om hur mycket eller lite du vill komprimera plocka bort information från filen. Om du sparar en jpg som max kvalité jpg och öppnar upp den och sparar om så gör den en ytterliggare komprimering. Vid tillräkligt många omsparningar på max kvalité så har du försämrat bilden avsevärt från sitt ursprung. Jag personligen sparar endast jpg en gång utifrån en psd, tiff eller raw. Jag sparar aldrig eller sällan om en jpg två eller flera ggr.
Det finns förmodligen en massa att läsa på nätet om den jpg och destruktiv komprimering.

mvh/Ove
 
åh,, tack för det svaret OVE, visste inte att det var så att JPG bilden gör ytterliggare komprimering varje gång. Man har mycket att lära sig, inser man....
-Fredrik
 
Samma bild (detaljutsnitt,något uppförstorad) sparad 1 gång respektive 10ggr med inställning för kvalité 12 i PS, dvs max kvalité. Bildfilen som sparats 1 gång har storleken 7*350*212 byte (7.0 MB) och filen som sparats om med max kvalité 10ggr har storleken 7*493*418 byte (7,14 MB) den blev alltså större av att spara om 10ggr.

Här ser du skillnaden i kvalitetsförlust efter att sparat om 10ggr.
 

Bilagor

  • jpg.gif
    jpg.gif
    99.2 KB · Visningar: 229
ja, bilden tappar rätt så mycket i kvalite´, har inte riktigt tängt så förut. Bättre och spara alla RAW bilder för visning, kanske! och bara göra om dom bilder till JPG som man ska framkalla. eller hur gör ni andra med alla bilder?

-Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.