Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blev snön prickar och inte streck?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi skulle behöva något i stil med TCO-kraven på bildskärmar för att begränsa hur mycket LED-lampor tillåts flimra. Som sagt, tekniskt går det att lösa men det blir alltid billigare att låta bli.. Det är inte bara ett fototekniskt problem utan även ett ergonomiskt, människor mår sämre i flimrande belysning..
En annan aspekt som diskuterats i USA men inte här är att LED-gatubelysning stör sömncykeln pga för stor andel blått ljus. Speciellt drabbade är de som jobbar natt.. Går också att lösa tekniskt men även här är det billigare att låta bli. Och just nu har vi faktiskt betydligt större bekymmer att fokusera på..
 
Senast ändrad:
Det snöade hårt och snett (Göteborg). Fakta om bilden: 1/20 s, f/7.1, ISO 1600. EOS RP RF24-105 4 IS USM. Kamera och objektiv funkar som de ska.
Titta på bilden! Snöflingorna har blivit som upprepade prickar i en bana. Och det är inte olika snöflingor som ger 4-5 prickar, det är samma flinga. Varför blev det inte streck av dem vid 1/20 s, varför prickar?
Mottar hemskt gärna svar på detta från någon som kan förklara, men helst inga "killgissningar".

en helt ovidkommande tanke i sammanhanget ....

Jo, när det inte blir som man tänkt sig, när man inte förstår, och när man t.o.m. misstänker att något är fel ......
Det gillar man (jag) i allmänheten inte, det stör.

Nu har ju vännerna på FotoSidan givit dig en förklaring.
Då kan man se på fotot i ett nytt ljus, s.a.s.

jag tycker det är en fin bild över Järntorget i julskrud.
Smakfullt att ge vad jag tror är japanska körsbärsträd lampor i samma färg som dess blomning.
Tack för att jag fick se det på foto.
Snöflingarna som blev till 5 punkter efter varandra - jag tycker faktiskt att det blev snyggt. Stör inte mig alls.Tvärt om.
Dessutom tillförde ju den här tråden kunskap och vänskap till fotot.

Sedan kan man ju fråga sig .....
Är det inte egentligen så här det såg ut, under stunden som fotot togs, fast vi inte kan uppfatta det med våra "mänskliga förmågor"?

Jag tycker att det blev väldigt bra.
 
Tack så mycket för vänliga synpunkter!!
Jo, det såg nog ut sådär. Men jag såg ju inte snöflingorna som fem prickar. så snabbt är ju inte ögat. Det var mer eller mindre snöstorm, blåste hårt. Göteborg är känt för att det regnar snett, här snöade det snett.
Det var kul att få vederhäftigt svar på något som jag själv inte förstod.

en helt ovidkommande tanke i sammanhanget ....

Jo, när det inte blir som man tänkt sig, när man inte förstår, och när man t.o.m. misstänker att något är fel ......
Det gillar man (jag) i allmänheten inte, det stör.

Nu har ju vännerna på FotoSidan givit dig en förklaring.
Då kan man se på fotot i ett nytt ljus, s.a.s.

jag tycker det är en fin bild över Järntorget i julskrud.
Smakfullt att ge vad jag tror är japanska körsbärsträd lampor i samma färg som dess blomning.
Tack för att jag fick se det på foto.
Snöflingarna som blev till 5 punkter efter varandra - jag tycker faktiskt att det blev snyggt. Stör inte mig alls.Tvärt om.
Dessutom tillförde ju den här tråden kunskap och vänskap till fotot.

Sedan kan man ju fråga sig .....
Är det inte egentligen så här det såg ut, under stunden som fotot togs, fast vi inte kan uppfatta det med våra "mänskliga förmågor"?

Jag tycker att det blev väldigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.