ANNONS
Annons

Varför blev alla bilder misslyckade?

Produkter
(logga in för att koppla)

carfo

Ny medlem
Jag köpte en Canon 300v strax före jul. I förra veckan lämnade jag in första filmen för framkallning och blev väldigt besviken på resultatet. Så gott som varenda bild var mörk och grynig, och färgerna var gråaktiga. Motiven var blandade: inomhus med blixt, utomhus i mörker utan blixt men med stativ, utomhus i dagsljus, vinterlandskap i solsken... Även exponeringsinställningarna varierade, en del bilder är tagna med grön ruta, andra med tidsautomatik eller bländarautomatik. De enda bilder som blev någorlunda okej var 3-4 st inomhusbilder tagna med blixt på mindre än 50 cm avstånd.

Vad kan det hela bero på? Kameran är som sagt en 300v med standardobjektiv 28-90 mm, UV-filter Soligor, filmen var en Fuji Superia 200 och framkallningen gjordes av Kodak postorder. Och fotografen är nybörjare. :)

Jag är medveten om att objektivet inte är nåt höjdarobjektiv, blixten inte är särskilt stark och jag har förmodligen gjort en del tekniska misstag själv (borde t ex ha överexponerat en del utomhusbilder), men att bilderna skulle bli sämre än de skulle ha blivit med min gamla kompaktkamera hade jag inte väntat mig.

Det har hänt mig att DX-kodningen på kameran varit urkopplad dvs manuellt inställd. Dock inte på samma kameramodell som din.

Rådfråga någon bekant som är bra på fototeknik, som kan bländare/slutartider och hur dessa hänger ihop. Exponera sedan en testrulle med olika motiv och inställningar. Notera ALLA inställningar för de olika exponeringarna.

Blir denna lika kass så är det din utrustning eller framkallning som felar. Om den blir bra så kanske det krävs lite djupare dykningar i fotolitteraturen.

Blev bilderna med den gröna rutan lika dåliga ?
Det är trots allt en inställning som ingen skall kunna misslyckas med .
Om så är fallet tycker jag att du skall prata med butiken som sålt utrustningen åt dig .
Den gröna rutan är ett titta & tryck läge & SKALL bli hyffsat .
Prova att köra en rulle på grönigen .
Att bilderna som blev bra var på mindre en halvmeters avstånd får mig dock att misstänka att focuseringen inte fungerar som den skall , ingen möjlighet att du har haft objektivet i manuelt läge ?
Det KAN naturligtvis ha varit fel på filmen .

Om du har använt negativ färgfilm så är det stor chans/risk att labbet har kopierat i läget "grön ruta".
En standardinställning där inget blir optimerat (som du märkt).
Om ditt motiv är övervägande mörkt så känner labbet av; "aha, här har vi en mörk bild, den gör jag lite ljusare", och vips får du grågryn i bilden.
Lösning är att använda ett labb som kopierar manuellt och ställer in för varje bild.
Kostar mer än 50% mer men det brukar det vara värt.

Lycka till!
R

Alla bilder jag tar tar jag antingen med TV eller AV läge på kameran. Jag försöker skriva ner slutartiden/bländarvärdet så ofta jag kan, och strävar efter att standardisera mina filmval. Dom gånger jag har tagit i färg har jag använt Fuji Superia 400. Den är billig och enligt mig en bra "allroundfilm".

Blixten använder jag flitigt, den hjälper till att elliminera konstiga färgfenomen.

Lycka till i alla fall!

MVH

/Henning

Låter som ett allvarligt fall av underexponering. Om negativ färgfilm får ett par steg för lite ljus blir färgerna urvattnade, murkiga och kornet enormt.

Du har flera svåra motiv:

Inomhus med blixt: Den inbyggda blixten når inte fram/räcker inte till --> underexponering.

Vinterlandskap: Ljusmätaren vet inte att snö är vitt utan mäter så att den blir medelgrå --> underexponering.

Nattbilder utan blixt: Labbets maskin justerar automatiskt dina nattbilder, som borde vara mörka, till motsvarande medelgrått. Resultatet blir, you guessed it, underexponerat.

Det sista alternativet är att DX-kodningen inte fungerar eller att du ställt in fel känslighet. Om du kör Superia 400, ställ gärna kameran på 200 ASA/ISO, så har du lite felmarginal. Negativ film tål inte underexponering, däremot mår den ofta bara bra av lite överexponering. Ett steg för mycket ger mindre korn, starka färger och lite högre kontrast.

/Pontus

Jag tycker att ibland Superia 200 kan bli tråkig i färgerna och kornig med min 300. Kör jag med 100 film istället blir det mycket bättre.

Köper filmen på cyberphoto och framkallar på fuji med colorprime.

Jag tycker inte man märker nån större skillnad som sopig amatör om man har 100 eller 200 film i förrutom att 100 filmen blir mycket finare när den är framkallad.

Tack för alla svar!

Några kommentarer:

- DX-kodningen tror jag fungerar, åtminstone visas rätt ISO-tal på displayen.

- Även bilder tagna med grön ruta blev dåliga. Jag har bl a tagit 5-6 bilder inomhus på 1-3 m avstånd med grön ruta. 3 m kanske är lite för stort avstånd för en inbyggd blixt, men 1 m borde väl funka? Jag börjar faktiskt fundera på om blixten inte är riktigt synkad med slutaren (eller om den inte fungerar alls, men jag tror att det blixtrade...). Det ser inte ut som om ljuset kommer rakt framifrån på alla bilder.

- Att en del vinterbilder blev underexponerade kan nog skyllas på fotografen, men att andra utomhusbilder som inte dominerades av snö också blev underexponerade tycker jag är lite konstigt.

Jag ska försöka komma ihåg att skriva upp slutartid och bländarvärde i fortsättningen och så tänker jag lämna in nästa film på ett annat lab. Ska också testa blixten lite noggrannare. Tack än en gång för alla tips!

jag har inte läst riktigt alla svaren du har fått men jag tror att jag kan hjälpa dig en bit på vägen.jag har själv en eos 300.använd bracketingläget tills du har vant dig vid kameran.börja med ett halvt steg och ta 3 bilder på samma motiv.öka sedan till ett steg och ta 3 bilder till av samma motiv som förut.se till att du har samma fokuseringspunkt vid alla tillfällen.jag fotar enbart med dia och den bästa bilden brukar bli den som är ett halvt stegs överexponerad.gäller även min eos 30.lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar