carfo
Ny medlem
Jag köpte en Canon 300v strax före jul. I förra veckan lämnade jag in första filmen för framkallning och blev väldigt besviken på resultatet. Så gott som varenda bild var mörk och grynig, och färgerna var gråaktiga. Motiven var blandade: inomhus med blixt, utomhus i mörker utan blixt men med stativ, utomhus i dagsljus, vinterlandskap i solsken... Även exponeringsinställningarna varierade, en del bilder är tagna med grön ruta, andra med tidsautomatik eller bländarautomatik. De enda bilder som blev någorlunda okej var 3-4 st inomhusbilder tagna med blixt på mindre än 50 cm avstånd.
Vad kan det hela bero på? Kameran är som sagt en 300v med standardobjektiv 28-90 mm, UV-filter Soligor, filmen var en Fuji Superia 200 och framkallningen gjordes av Kodak postorder. Och fotografen är nybörjare.
Jag är medveten om att objektivet inte är nåt höjdarobjektiv, blixten inte är särskilt stark och jag har förmodligen gjort en del tekniska misstag själv (borde t ex ha överexponerat en del utomhusbilder), men att bilderna skulle bli sämre än de skulle ha blivit med min gamla kompaktkamera hade jag inte väntat mig.
Vad kan det hela bero på? Kameran är som sagt en 300v med standardobjektiv 28-90 mm, UV-filter Soligor, filmen var en Fuji Superia 200 och framkallningen gjordes av Kodak postorder. Och fotografen är nybörjare.
Jag är medveten om att objektivet inte är nåt höjdarobjektiv, blixten inte är särskilt stark och jag har förmodligen gjort en del tekniska misstag själv (borde t ex ha överexponerat en del utomhusbilder), men att bilderna skulle bli sämre än de skulle ha blivit med min gamla kompaktkamera hade jag inte väntat mig.