Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bländar objektiv alltid ner vid start?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutatmedlemskap111024

Avslutat medlemskap
Hej!
Är intresserad av att veta varför objektiv alltid körs i "sökarläge" vid -minsta- bländare.

Man får ju trycka på en särskild knapp för att se en förhandsvisning av hur skärpedjupet kommer se ut. Varför kunde inte objektivet ungefär köras per automatik att visa bilden med den bländare man valt? En fråga som kittlar mina intresseknölar...

Tacksam för alla svar,
 
Att automatiskt visa inställd bländare skulle antagligen ogillas både av autofokusen och fotografen som vanligtvis vill ha en så ljus sökarbild som möjligt. I know I do.
 
Jag kanske missförstår dig, men om kameran skulle ändra bländaren när du ändrar bländarinställningen kommer sökaren bli mörk om du använder små bländare.

/ Marcus
 
På en av mina gamla kameror (pentaxkopia) finns faktiskt en knapp för att ändra om bländaren alltid skall vara öppen fram tills exponeringen eller om den faktiska bländaren alltid skall visas. Vad meningen är med funktionen har jag aldrig förstått, det är viktigare med en ljus sökarbild och bra fokusering än att kunna se hur skärpedjupet ändrar sig. Mest för att små¨skillnader i skärpedjup förmodligen är svåra att se.
 
Brummelisa skrev:
Jag kanske missförstår dig, men om kameran skulle ändra bländaren när du ändrar bländarinställningen kommer sökaren bli mörk om du använder små bländare.

/ Marcus

Hej!
Nej du förstod helt rätt! Jag tänkte också att detta var den enda anledningen, men i vissa fall så finns det faktiskt tillgängligt ljus så man undrar inte om inte "aperture preview" skulle kunna vara på vid de tillfällena, vore ju praktiskt!
Eller saknar ni inte möjligheten att vid varje bild kunna veta precis hur oskärpan kommer lägga sig? Eller är det något som man vänjer sig vid? Dvs att man med tiden förstår ungefär hur mycket bokeh man kommer få vid den brännvidden och den slutaren?

Tack för allas svar!
 
Avslutatmedlemskap111024:
Hej!
Nej du förstod helt rätt! Jag tänkte också att detta var den enda anledningen, men i vissa fall så finns det faktiskt tillgängligt ljus så man undrar inte om inte "aperture preview" skulle kunna vara på vid de tillfällena, vore ju praktiskt!
Eller saknar ni inte möjligheten att vid varje bild kunna veta precis hur oskärpan kommer lägga sig? Eller är det något som man vänjer sig vid? Dvs att man med tiden förstår ungefär hur mycket bokeh man kommer få vid den brännvidden och den slutaren?

Tack för allas svar!

So... vad säger ni?
 
Nedbländat

Min första systemkamera (-75) hade konstant "aperture preview", det var ganska omständigt att först fokusera och därefter mäta ljuset. Man har ju alltid möjligheten att använda skärpedjupskontrollen för se skärpedjup/bokeh för varje bild

/Mats
 
Avslutatmedlemskap111024:
Hej!
Nej du förstod helt rätt! Jag tänkte också att detta var den enda anledningen, men i vissa fall så finns det faktiskt tillgängligt ljus så man undrar inte om inte "aperture preview" skulle kunna vara på vid de tillfällena, vore ju praktiskt!
Eller saknar ni inte möjligheten att vid varje bild kunna veta precis hur oskärpan kommer lägga sig? Eller är det något som man vänjer sig vid? Dvs att man med tiden förstår ungefär hur mycket bokeh man kommer få vid den brännvidden och den slutaren?

Tack för allas svar!

Problemet med autofokusen är att den _inte fungerar_ för bländare mindre än f5.6-f8 (beroende på kamera).
 
skärpan fel

I nedbländat läge är det ytterst svårt att ställa skärpan på rätt ställe pga det större skärpedjupet och mörkare bild. Man hade då ändå fått öppna bländaren och ställa in skärpan för att sedan gå tillbaka och se om skärpedjupet räckte till. Detta skulle ta mycket längre tid och varit ett steg krångligare.
 
Re: skärpan fel

Tonyeagle skrev:
I nedbländat läge är det ytterst svårt att ställa skärpan på rätt ställe pga det större skärpedjupet och mörkare bild. Man hade då ändå fått öppna bländaren och ställa in skärpan för att sedan gå tillbaka och se om skärpedjupet räckte till. Detta skulle ta mycket längre tid och varit ett steg krångligare.

Då förstår jag! Tack för de informativa inläggen!
Har dock hört om att det kommit nya sätt att kringgå detta genom att ha en sekundär ccd som ger dig en "live preview". Minns dock inte exakt vilken kamera som detta system var integrerat i. Kanske canon kommer lansera något liknande till sina systemkameror?
 
Att blända ner genom att trycka på nedbländningsknappen tar ju bara ett ögonblick så jag förstår inte riktigt problemet. På vissa objektiv kan man dock välja mellan automatisk nedbländning eller manuell t ex på mina Mamiya-objektiv men jag har dom i princip alltid ställda på automatisk nedbländning och bländar ner manuellt när jag känner behov att kontrollera skärpedjupet.
 
Detta är ju stor humor, jag minns när man var lycklig över att få optik som klarade fullöppningsmätning och automatisk nedbländning.
Nu kommer nästa generation och önskar sig tillbaka till "stenåldern"
Skulle tro att du kan göra fynd bland gamla Praktica m fl modeller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.