Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför beskär min skrivare mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Har precis gått över till Mac från Pc och har kopplat in min Canon pixma 5200 och skall skriva ut
några bilder som e 13*18cm...
När bilderna kommer ut så är sidan beskärd med 0,5cm?? Tycker jag har ställt in allt rätt i Cs3 men ändå diffar det så här.

Någon som haft samma problem månne??

Hej,

hoppas att det går bra att jag också hoppar med på frågan för jag har också problem med att min skrivare beskär vissa bilder.

Jag har PC, CS2 och en HP Photosmart C6180 skrivare.
Hade en annan HP photosmart-skrivare tidigare men då blev utskriften i de mått jag skrivit in.

Mvh, Carina

Gör bilden till rätt format innan du skriver ut.. kan vara så att skrivaren inte är gjord för att skriva ända ut i kanterna på papperet och då får du göra bilden något mindre, ex: 13x18 får bli 12,5x17,5 istället..

Finns ju också en inställning för om bilden ska anpassas till papperet i utskriftsfönstret?

Om du inte har den rutan ikryssad så kan det ju bli helt fel, speciellt om bilden inte är i 300ppi.

Lycka till!

När jag började få problem med detta började jag redan innan utskriften i ps göra bilden till den storlek jag ville ha men det hjälpte inte. Ibland får bilden plats på papperet, ibland inte (vid samma bildstorlek!)...
Så då ändrade jag alla bilder jag skulle sriva ut till 300ppi men det hjälpte inte heller.

Rutan att bilden ska anpassas till papperet i utskriftsformatet har jag fattat som att bilden görs så stor den kan för att ändå få plats på papperet som är förvalt. Men jag vill rätt ofta skriva ut bilder med udda storlekar....tex att jag vill ha ett gäng olika bilder i stl 5x7 cm. Då blir någon eller några 5x7 medan andra blir större och inte kan användas till det jag tänkt mig. (5x7 är bara ett exempel och gäller även andra mått). Om jag skriver ut på ett 10x15 papper och kryssar i anpassa till pappersstorlek så görs väl bilden så stor som möjligt för det papperet eller?

Har samma problem med min Epson P2100 och CS2.
När jag skriver ut måste jag skala om bilden till 97% (kommer inte ihåg exakt värde) för att den ska få plats på pappret.
Ja bilden är A4/A3 300dpi och fit to papper fungerar inte heller.
Mycket irriterande!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar