Annons

Varför batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulkis

Medlem
Det är kul att vara nybörjare, för då har man licens för att ställa dumma frågor... :)

Jag fick med ett batterigrepp till min beg. EOS 20D men har inte funnit någon användning för det. Det är klumpigt, passar inte i kameraväskan (vilket ett laddat extrabatteri gör), tynger ner den redan tunga kameran runt halsen, och har inte tillfört mig något uppenbart. Jag knatar mest runt och fotar ungarna, natur och annat som lockar ögat.

Innan jag säljer det vill jag bara kolla att jag inte missat något som gör att jag borde behålla det. Resonerar som så att pengarna och utrymmet tjänar mig bättre till ett nytt objektiv.
 
Till små systemkameror så passar det bra för att bara få det där lilla extra att hålla i om man som jag, har stora händer. Jag har dock inget själv och ser inte heller att jag kommer köpa ett. Känns lite onödigt. Skulle jag få ett skulle jag nog använda den för greppets skull.

Men om du tycker att det är klumpigt eller vad det nu stod så är det väl bara att hitta någon som vill ha det!
 
Det är klumpigt, passar inte i kameraväskan (vilket ett laddat extrabatteri gör), tynger ner den redan tunga kameran runt halsen, och har inte tillfört mig något uppenbart.
Där har du svaret. :)
Det kan kanske vara användbart om man vill hålla kameran lite bekvämare om man tar bilder i stående format. Det blir dock fortfarande klumpigt och tungt.
 
Stora händer har även jag, och tycker det är skönt med batterigrepp.

Jobbar man mycket med porträtt så är det skönt att hålla i batterigreppet om man jobbar med kameran 90grader roterad under längre tider.
 
Jag har mitt batterigrepp på därför att jag tycker att kameran blir stadigare att hålla i samt ger ett bra grepp för fotografering höjdformat.
Ett annat skäl att ha batterigrepp kan vara möjligheten att ha dubbla batterier monterade, men det är inget jag använder mej av.
En tredje anledning kan kanske vara att kameran blir större och ser lite proffsigare ut :)

Om inget av ovanstående lockar, så är det precis som du säger "klumpigt, passar inte i kameraväskan (vilket ett laddat extrabatteri gör), tynger ner den redan tunga kameran runt halsen, och har inte tillfört mig något uppenbart."
Eftersom det är gjort i plast så blir kameran dessutom väldigt "gungig" vid stativmontering.
 
När jag använder lite tyngre objektiv, tex 24-105/4, eller har blixten på kameran så blir kameran stabilare att hantera när jag har batterigreppet monterat. Har jag små lätta objektiv på så kör jag helst utan batterigrepp.
/Lars
 
Jag skulle aldrig vilja plocka av mitt batterigrepp iaf. Är väldigt skönt att hålla i kameran! Får ett bättre stöd med handleden också.
 
Nikon D300 kan ta 8 bilder/sekund med batterigrepp. Utan batterigrepp tar den 6 bilder/sekund. Vet inte om det kan fungera på samma sätt med andra kameror.
 
Ju mer rutinerad man blir, ju oftare fotograferar man i stående format och då är vertikalgreppet oumbärligt. Det ger även bättre balans med tyngre optik monterad.
 
Jag har det för greppets skull. Jag försöker då och då fotografera orienteringslöpare, och människor är ofta längre än de är breda, så höjdformat passar oftast bäst. Ja, det gäller kanske inte för vissa amerikaner i fladdriga t-shirt storlek presenning, men de springer inte orientering heller.

Tillsammans med optik som 70-200 mm är greppet perfekt.
Ett extra batteri kan man däremot lika gärna ha i fickan.
 
Ju mer rutinerad man blir, ju oftare fotograferar man i stående format och då är vertikalgreppet oumbärligt.

Om man håller på länge är det säkert så, men amatören som tar några hundra exponeringar kan förmodligen hålla kameran i porträttläge utan att få arbetsskador i armen.

Per.
 
Grepp är ett arv från analogtiden då alla pressfotografer ville ha motordriven frammatning. Motorn var skrymmande(snabb,stark) och krävde rejäla batterier. Sen 80-talet har 'alla' presskameror inbyggt grepp, analog som digital. En asbekt är förstås rejäla batterier men ergonomin ska inte underskattas, särskilt för höjdformatsbilder.
Jag köpte ett (dyrt) grepp till min 10D som jag älskar men kommer inte att göra det till min 5DM2. Det är helt enkelt för dyrt och gör kameran lite besvärligare att kånka omkring med och lite mindre diskret. Annars finns det egentligen bara fördelar med greppet.
Å andra sidan får jag ändå inte ner kameran i innerfickan så jag kanske slår till på ett ändå till slut.
 
Tack för alla synpunkter och erfarenheter. Så för att sammanfatta det så säljer jag greppet, köper ett teleobjektiv för pengarna, och kommer då att önska att jag behållt greppet. Arrrgh! :)

Det lutar åt att jag låter det få en ny ägare som har användning för det; prylar blir ledsna av att inte få användas.
 
Tack för alla synpunkter och erfarenheter. Så för att sammanfatta det så säljer jag greppet, köper ett teleobjektiv för pengarna, och kommer då att önska att jag behållt greppet. Arrrgh! :)

Det lutar åt att jag låter det få en ny ägare som har användning för det; prylar blir ledsna av att inte få användas.

Troligtvis kommer du sakna den då :)
 
Man får så lite för ett begagnat grepp att det lika gärna kan stanna kvar hemma. Ge det en chans; ni blir kanske lyckliga ihop, ni också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.