Annons

varför alla dessa saädesfält??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag undrar bara, varför är det så himla poppis att ta modellbilder i sädesfält? ibland verkar FS svämma över med sädesfältsbilder, och många av dem är riktigt bra och snygga. men kan nån förklara för mig varifrån denna trend kommer??
 
Från samma ställe som alla trender. Någon ser en snygg sådan bild, får inspiration och gör en egen version. Ytterligare ett par personer ser den versionen och inspireras o.s.v.
 
Jag håller med dig. Det fullständigt svämmar över av sådana bilder numera. Jag tillhör också en av de många som plåtat den typen. Min första sådan bild tog jag för 5 år sedan och då hade jag ingen bild "i skallen" som utgångsbild vad jag minns.
Har dock plåtat en del sädesfält innan utan människor.


Har dock hört efteråt när jag skulle plåta en modell att min bild stått som inpsirationskälla för en annan fotograf "Jasså, är det du som tagit den? Den försökte vi kopiera för ett tag sedan" -Kul att höra.

Nu känns det dock lite för vanligt för det ska var kul. Kanske som modet på 80-talet att plåta porträtt/studio framför en gammal linnepresenning.
 
Modellbilder ute i naturen ha varit poppis sedan 30 talet. På denna himmel finns inget nytt förutom bilder på sned eller upp och ner!
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Modellbilder ute i naturen ha varit poppis sedan 30 talet. På denna himmel finns inget nytt förutom bilder på sned eller upp och ner!
Det är sant. Det finns (nästan) alltid någon som har gjort något liknande tidigare. Men jag håller med trådstartaren att det fullständigt "svämmar över" nu med sädesfält.
 
Nu har jag inte kollat bilder här på ett tag , men efter att just tittat igenom de sista 10 sidorna med inkomna kritikbilder så hittade jag en (1) bild enligt ovan.

Har det varit en anstormning tidigare som jag missat ?
 
matnyttige skrev:
Det är sant. Det finns (nästan) alltid någon som har gjort något liknande tidigare. Men jag håller med trådstartaren att det fullständigt "svämmar över" nu med sädesfält.



Tror information/trender sprids fortare till fler nuförtiden.... :)

På gott och ont! ;)

Tror det ligger nå't...elektroniskt bakom..! ;)
 
bengt luthman skrev:
jag undrar bara, varför är det så himla poppis att ta modellbilder i sädesfält? ibland verkar FS svämma över med sädesfältsbilder, och många av dem är riktigt bra och snygga. men kan nån förklara för mig varifrån denna trend kommer??

Kan det vara filmscenen från herr Gunnar Papphammars vandring i sädesfält som inspirerar?
 
Jaja, det kan väl smälla lika högt som rörligt vatten med fruktansvärt lång exponeringstid som gör att vattnet ser ut som flytande kväve - eller trädbilder där fotografen panorerat vertikalt under exponeringen. Modephlugor som efter ett tag får bildbetraktarna att gäspa käkarna ut led.....
Us
 
Re: Re: varför alla dessa saädesfält??

Arne S skrev:
...Kan det vara filmscenen från herr Gunnar Papphammars vandring i sädesfält som inspirerar?...

Helt klart är han inspirationskällan. Och snart kommer vi få se modeller som har en fluga i ansiktet. :)
 
är det inte smidig miljö, allting ser jämnt och fint ut, en trevlig varm färg och om hela benen försvinner i sädesfältet så behöver man inte oroa sig för dem.
Om det var lika lätt att fota i vatten så skulle det nog vara lika poppis.

eller är jag helt fel ute?
 
efter att ha varit ute och plockat flyghavre i sädesfält i två dagar så måste jag hålla med Maja lite.

Jämn och fin miljö, som gjord för foto, speciellt om man placerar in nåt (en modell!) som bryter av mot likformigheten i bilden. Ett böljande havre/korn/vete/råg/rapsfält har nåt väldigt fotovänligt i sig.
Så är det bara ;)
 
Det är väl en säsongsbetonad företeelse som slutar så snart bönderna plöjt upp alla fälten igen. :)
 
För att de är stillsamma och enformiga - framhäver lätt en modell som står i kontrast. Så är de ofta oändliga, försvinner bort i horisonten. Vackra djupa färger. Bra helt enkelt :)

(som bara har fem bilder på ett sädesfält, alla utan modell, av mina 10000000 bilder :))

// Mari
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.