Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är Zebramedia's batteri 400spänn billigare än konkurenten?

Produkter
(logga in för att koppla)

masson

Aktiv medlem
Tjena, när jag var ute på nätet och jämförde priser mellan de olika nät-företagen (Digicom, Dustin, InWarehouse, zebramedia) upptäckte jag att zebra säljer ett batteri (Canon NB-2LH) till min canon eos 350d för typ 400 kr billigare än konkurenten. Någon som vet varför, eller om detta verkligen stämmer? Tacksam för svar..

/alex

Hej

Jag köper utesluande mina batterier hos Zebra.
Till 300D, 350D och 1D mk2

HAdde vissa problem med 1D mk2 batteriets passform, men de bytte de ut, sen har jag bara kört med dessa.

Roine

Angående piratbatterier. Canon orginal 720mAh ca 1400 bilder på en laddning till 350C. Hama 600mAh 500 bilder. Båda inköpta samtidigt och välladdade. Hur bra är övriga piratbatterier?

Precis, ibland får man vad man betalar för

Mitt Zebra till 1D mk2 e suveränt, likaså de till 350D, kör enbart med dessa. Har Canonen som reserv så vet ej skillanden.

Roine

Får man fråga publikumet vilket företag som säljer äkta vara? Canons orginal alltså? Kopior ger jag inte mycket för, det får erfarenheten stå för. /alex

masson skrev:
Får man fråga publikumet vilket företag som säljer äkta vara? Canons orginal alltså? Kopior ger jag inte mycket för, det får erfarenheten stå för. /alex

Troligtvis något företag som köper in Canon prylar. Exper kanske... :)

Finns väl ingen som köper originalbatterier idag?? Kostar de runt 500,-st så är det ju inget av nypriset att köpa ett par eller fyra!

mvh Niclas,

Canon tillverkar väl inte heller batterier(?)så "orginal" i det här fallet innebär väl att man köper vad Canon i sin tur köpt in från någon annan tillverkare.

Det är väl inte heller omöjligt att Canon i sin tur använder flera olika underleverantörer till sina batterier, dvs två Canon-batterier behöver inte vara identiskta. Samtidigt kan ett "piratbatteri" ha tillverkats av ett företag som dessutom leverar till Canon (obs! spekulation).

Jag vet att många kinesiska tillverkare som är underleverantörer till andra företag brukar sälja en del av produktionen på sidan om i eget namn.

.

Tobiasl skrev:
Canon tillverkar väl inte heller batterier(?)så "orginal" i det här fallet innebär väl att man köper vad Canon i sin tur köpt in från någon annan tillverkare.

Det är väl inte heller omöjligt att Canon i sin tur använder flera olika underleverantörer till sina batterier, dvs två Canon-batterier behöver inte vara identiskta. Samtidigt kan ett "piratbatteri" ha tillverkats av ett företag som dessutom leverar till Canon (obs! spekulation).

Jag vet att många kinesiska tillverkare som är underleverantörer till andra företag brukar sälja en del av produktionen på sidan om i eget namn.

.

Ja, det låter som en vettig förklaring till min fråga. Du tror alltså att det nästan kvittar vilket märke man köper, bara det heter rätt, dvs Canon NB-2LH?

Tobiasl skrev:

Jo, fast då brukar garantin gälla... Ex. Nokia har / hade problem med piratbatterier som exploderade... Hade de vart Nokia stämplade batterier så har iaf. Nokia godkänt dem...

Canon, och andra tillverkare, sätter nog bara upp vilka specifikationer som skall gälla och sedan lägger de ut tillverkningen på kontrakt hos dem som vill ha minst betalt. Detta gör att man ofta kan få tag på samma batterier stämplade med ett annat namn till en lägre kostnad.

Det händer att pirattillverkarna använder sämre råmaterial så att trots att de anger en högre kapacitet räcker kortare tid.

Jag köpte ett "pirat" batteri från en av Tradera säljarna. Det funkar inte bra, indikerar fulladdat efter en liten stund i laddaren och räcker sedan inte länge. Köpte sedan ett annat OEM batteri hos Japanfoto i Göteborg under semestern därför att jag behövde det, betydligt dyrare men funkar bättre än originalbatteriet. Säljaren av det första har erbjudit mig ett nytt men då måste jag skicka tillbaka det jag fick och det har jag inte orkat ta tag i nu när jag ändå har två.
Tror inte det är någon fara att köpa från Zebra, det är så många som gjort det här och jag har inte sett några klagomål.

ANNONS