Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är stativ så låga?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoli

Aktiv medlem
Jag har sökt men lyckades inte hitta något ämne som behandlade min fråga - varför är stativ generellt sett så låga? Har sett något som landade på 180+ cm men oftast är de mycket lägre.

Om jag står vid en sjö och vill följa en fågel, och då använda stativ, så vill jag ju inte stå så krokig att jag blir halvinvalid av det.
Hur gör ni med tunga objektiv då? Sitter ner eller finns det stativ även för människor som står?

Jag har idag ett billigt stativ som är hyggligt högt (170 cm?), men inget jag pallar stå och "sikta" med. Jag är bara 180 cm lång och det är ju idag inte särskilt långt. Finns det någon anledning till att de är låga? Om man vill fånga ett perspektiv sett från en människa borde det ju vara typ 180 och inte 135 cm?

jag har en FEISOL Elite Tripod CT-3372 Rapid, och fast det står att max höjd är 150 cm, så kan man komma högre. Och med gimbal till är man i arbetshöjd för mig som är 172. Detta utan mittpelare - med denna så är man bra högre såklart. Nu skiljer sig detta med upplevelser med ens egen höjd givetvis, men jag blev positivt överraskad av hur högt man kom, att jag kör så gott som uteslutande utan mittpelare. Man får mycket för pengarna, dock är den inte direkt billig, men allt är relativt, såklart.

Stativets angivna höjd är ju från marken/golvet upp till plattformen. Monterar du sen kulled eller gimbal plus kamera så hamnar ju sökaren ytterligare 15 - 25 cm högre

Jag har sökt men lyckades inte hitta något ämne som behandlade min fråga - varför är stativ generellt sett så låga? Har sett något som landade på 180+ cm men oftast är de mycket lägre.

Om jag står vid en sjö och vill följa en fågel, och då använda stativ, så vill jag ju inte stå så krokig att jag blir halvinvalid av det.
Hur gör ni med tunga objektiv då? Sitter ner eller finns det stativ även för människor som står?

Jag har idag ett billigt stativ som är hyggligt högt (170 cm?), men inget jag pallar stå och "sikta" med. Jag är bara 180 cm lång och det är ju idag inte särskilt långt. Finns det någon anledning till att de är låga? Om man vill fånga ett perspektiv sett från en människa borde det ju vara typ 180 och inte 135 cm?

Det ställer ju högre krav på stabilitet när det blir högre och priset blir högre.
Nej det finns ingen anledning till att dem är låga vill du ha högre så finns det men räkna med att pröjsa en slant och förmodligen är de rätt tunga och otympliga att släpa på.

... Hur gör ni med tunga objektiv då? Sitter ner eller finns det stativ även för människor som står? ...
Ja, det finns högre stativ. Själv har jag ett Gitzo GT5562GTS Giant som har en totalhöjd på 277 cm utan mittpelare. Tillsammans med gimbalhuvudet, stativfoten och kameran så kan man få sökaren mer än 3 meter över marken. Skulle det inte räcka går det även att sätta på en mittenpelare som ger ännu mera höjd.

http://www.gitzo.com/systematic-series-5-carbon-tripod-giant-6-section-overhead-gt5562gts

Stativets angivna höjd är ju från marken/golvet upp till plattformen. Monterar du sen kulled eller gimbal plus kamera så hamnar ju sökaren ytterligare 15 - 25 cm högre

Tack, det förklarar en del.

Man behöver ju inte gå till extremer över 3m, men är det så att det finns flest i typ 180 cm minus kulled?

Jag förstår tanken och dilemmat. En delförklaring ligger i att stativhuvudet lägger på höjd. Sedan är det en fråga om vikten. Många som fotar i naturen vill ha ett stativ som är lättare att bära och står då inte stille i en viss ställning en tid varför dessa stativ ofta är lätta men korta. Då man ökar höjden och vill bevara stabiliteten måste ju styvheten också bevaras för att klara belastning i sidled - fotografen trycker emot samt vind mm och då blir benen inte bara längre utan även diametern måste ökas och då ökar vikten mer än längden skulle antyda. Många studiofotografer har höga och stabila stativ, men de är i många fall tunga då de inte skall bäras. Du har fått tips om en modell här, kanske andra kan ge tips om andra höga, stabila men ändå inte allt för tunga stativ (förmodligen kolfiber) från andra tillverkare (man kan ju alltid hänga på vikter på ett lätt men stadigt byggt kolfiberstativ då man fotar).

Varför är stativ så långa?

Skämt åsido, stativ finns i olika längder men finns det något som jobbar i området 10cm-1.2m? Inte längre pga tyngden.

Höga

Det beror kanske på att fotograferna ofta är höga......?

Jag är 197 cm och riktar dessutom ofta kameran uppåt när den står på stativ. Det var inte direkt så att jag hittade jättemånga alternativ när jag skulle köpa stativ.
Till slut blev det i alla fall ett Cullmann Magnesit 532Q https://www.cullmann.de/en/detail/id/magnesit-532q.html
som har 200 cm som maxhöjd. Dessutom går det att fälla mittstolpen så att man kan ha den över ett bord eller riktad nedåt. Jag köpte aluminiumvaranten, men det finns en kolfibervariant också.
Jag är nöjd med stativet, har haft det i 1,5 år nu.

170cm stativ, stativhuvud på 12cm, sökaren 9cm till...räcker inte det och blir över? Om marken skulle vara ojämn kan man ju dra upp mittpelaren 10cm med god stabilitet för panoreringar.

Själv fotar jag gärna med enbening för just såna bilder (trafik, inte fåglar), har en som är nästan 2m till sökaren på, jag är 185cm.

Får erkänna att jag inte förstått hur man angivit måtten. Jag trodde angivna mått var upp till kameran, men så kommer väl led och kamera till förstår jag nu och då blir det annorlunda såklart.

Mätte mitt billiga nyss och det är bara 120 cm (140 med mittpinnen uppdragen till max) så jag uppskattade höjden helt fel.

Tittade på Cyberphotos hemsida och klickade lite slumpvis på stativ. Flera var kring 145 cm. Räknar man med att en kulled bygger ungefär 15 cm?

Angående enbeningen, är den ställbar steglöst?

Mitt Berlebach är ca 1,8 meter upp till snabbfästet,bör passa en 2 meters fotograf,
det är bara att välja modell som passar en.

Får erkänna att jag inte förstått hur man angivit måtten. Jag trodde angivna mått var upp till kameran, men så kommer väl led och kamera till förstår jag nu och då blir det annorlunda såklart.

Mätte mitt billiga nyss och det är bara 120 cm (140 med mittpinnen uppdragen till max) så jag uppskattade höjden helt fel.

Tittade på Cyberphotos hemsida och klickade lite slumpvis på stativ. Flera var kring 145 cm. Räknar man med att en kulled bygger ungefär 15 cm?

Angående enbeningen, är den ställbar steglöst?

Ja det är samma teknik som vanliga stativ.

Fast urbilligt, finns ok enbeningar för 150kr på MM.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar