Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är objektiv generellt skarpare nedbländade?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Jag har alltid hört att de allra alla flesta objektiv levererar en skarpare bild om man bländar ned allt från 1/3 till ett par steg. Jag fotar själv nästan uteslutande med slutartidsprioritet, men har lagt märke till att det oftast blir skarpare om det råkar bli f/4,5 eller 6,3 istället för 4,0 eller 5,6.

Vad är den fysikaliska förklaringen till att det blir så här?

Mvh

Daniel

Hej!

Jag hittade ett svar på egen hand, och det verkar ganska rimligt.

Fritt översatt:
Med maximal bländare kommer en del ljusstrålar att passera genom linsernas ytterkanter. Vinkeln de måste böjas med blir då större än för de strålar som går mer i mitten av objektivet, och det blir svårare att få dessa strålar att passera den mest optimala vägen genom ett objektivs linser. Detta ger en mindre skarp bild då ljuset sprids mer i bilden.
Genom att blända ned använder man inte ljuset från objektivets ytterkanter och man minskar därigenom ströljuset och får en skarpare bild.

https://www.dpreview.com/forums/post/10723244

Hej!

Jag hittade ett svar på egen hand, och det verkar ganska rimligt.

Fritt översatt:

https://www.dpreview.com/forums/post/10723244

Lägg sedan till en mindre men förvärrande faktorer som att det är svårare att få perfekt form på linselement ju längre ut från centrum man kommer eller att linselement helt enkelt blir dyrare ju större de är, så för ett visst pris är det enklare att bygga små bra linselement än stora (stora bländaröppningar kräver ju att i alla fall en del linselement måste vara större).

Hej!

Jag har alltid hört att de allra alla flesta objektiv levererar en skarpare bild om man bländar ned allt från 1/3 till ett par steg. Jag fotar själv nästan uteslutande med slutartidsprioritet, men har lagt märke till att det oftast blir skarpare om det råkar bli f/4,5 eller 6,3 istället för 4,0 eller 5,6.

Vad är den fysikaliska förklaringen till att det blir så här?

Mvh

Daniel

Om du skulle skapa en Camera obscura så skulle du märka att ju mindre hål du använder destå klarare bild.
Jag tejpade för flyttkartonger över ett fönster så att det blev kolsvart förutom ett hål stort som en femtioöring. Det gav en häftig bild på väggen, testade att stoppa en bit lera runt hålet och blev en aning tydligare bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar