Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför är normalen den ljustarkaste?
- Trådstartare RG
- Start datum
Robin Gyllander skrev:
Hur kommer det sig att brännvidden runt 50mm vart ljustarkast? Är det för att den brännvidden är "normal"?
Ljusstyrkan är - i teorin - helt oberoende av brännvidden. Men rent praktiskt är det enklast att bygga ljusstarka objektiv runt det vi kallar "normal".
Kom ihåg att det inte är något speciellt magiskt med normalobjektiv, det är helt enkelt ett objektiv som varken är ett vidvinkelobjektiv eller ett teleobjektiv. Konventionen är ju att kalla objektiv vars brännvidd är ungefär som bilddiagonalen för normalobjektiv.
Normalobjektiv blir optiskt enkla att bygga, de behöver inte bestå av speciellt många eller speciellt krångliga linselement. Det innebär att det också är rimligt enkelt (dvs inte så dyrt) att bygga dem ljusstarka.
Att bygga ljusstarka teleobjektiv är i sig inte så optiskt komplicerat, men det blir snabbt helt tokigt dyrt eftersom bländarpupillen (och därmed hela framändan av objektivet) blir så stor. Titta på en 400/2,8, frontlinsen är gigantisk. Stora glas är svåra och dyra få optiskt bra.
Att bygga ljusstarka vidvinklar är svårt eftersom vidvinklar överhuvud taget är ofta blir komplicerade. Det i sin tur beror till stor del på att både film och alldeles i synnerhet digitalsensorer är beroende av att ljus träffar dem ungefär rakt på. Med teleobjektiv är ju den saken inget stort problem, men med vidvinklar är det svårt att få ljuset framför allt i ytterkanterna av bilden att inte träffa filmen eller sensorn i en ganska brant vinkel.
För att kringgå det är vidvinklar ofta uppbyggda av både många och komplicerade optiska element. Skall du då bygga en ljusstark vidvinkel blir de enskilda linselementen både stora och dessutom komplicerade. Kika på frontlinsen på en 14/2,8, det blir ett stort välvt glas som definitivt inte är enkelt att skapa.
Att sedan krångla till alltihop ytterligare genom att bygga en ljusstark vidvinkelzoom gör det hela till en optisk mardröm. Det är det som gör att objektiv som gamla 17-35/2,8, den modernare 17-55/2,8 och alldeles i synnerhet nya 14-24/2,8 inte är helt gratis
atotowi
Aktiv medlem
Bländartalet är brännvidd delat med ingångspupillens diameter.
Så objektiv med lång brännvidd som ska vara ljusstarka blir stora och tunga och nånstans går kanske gränsen för vad som kan säljas/användas.
Ett 600mm f4 kräver en pupill på 150mm diameter.
När det gäller vidvinkliga objektiv så kräver dessa ofta relativt stora linser i öppningen pga bildvinkeln och det är kanske svårt att göra objektiv med bra kvalité och stor bländaröppning.
Sen kanske efterfrågan på just stor ljusstyrka och korta skärpedjup finns just vid 50-100mm då det är de vanligaste brännvidderna för porträtt.
Så objektiv med lång brännvidd som ska vara ljusstarka blir stora och tunga och nånstans går kanske gränsen för vad som kan säljas/användas.
Ett 600mm f4 kräver en pupill på 150mm diameter.
När det gäller vidvinkliga objektiv så kräver dessa ofta relativt stora linser i öppningen pga bildvinkeln och det är kanske svårt att göra objektiv med bra kvalité och stor bländaröppning.
Sen kanske efterfrågan på just stor ljusstyrka och korta skärpedjup finns just vid 50-100mm då det är de vanligaste brännvidderna för porträtt.
Similar threads
- Svar
- 22
- Visningar
- 3 K