Guffa skrev:
Jag har 512 MB RAM i min burk, kör XP Pro och Photoshop utan problem. Jag hanterar dagligen 15-20 bilder på 6 mpix samtidigt i Photoshop, utan att den får några problem. Det är alltså inte storleken på RAM-minnet som är problemet.
Jag har en Dual III, den scannar en bild i högsta upplösningen på 30 sekunder. Med USB 1.1 tar det 42 sekunder enligt Minolta, den utnyttjar alltså bara en bråkdel av den fulla hastigheten hos USB 2.
6 mpix?
Känner tyvärr ej till formatet i PH sammanhang, låter mer som en digitalkameraupplösning och JPG bilder på dryga 2 mb.
I min III blir bilderna dryga 65 MB på högsta upplösning. Så de tar ju lite mer plats.
Nåväl åter till problemet!
Det finns säkert någon matematiker som kan räkna ut detta åt er. Min inställning är mer logisk.
Windows XP Pro drar ju en hel del minne BEROENDE på vad man har aktivt, samt hur många 100 typeface man har aktiva etc, etc.
(Min drar just nu 198 med XP Pro och Explorer igång. Allt onödigt avstängt. Dryga ____ kvar alltså om jag haft 512).
PH samma sak, beroende på antal filter, typsnitt, färgprofiler, scanners etc. du har i programmet..(Min drar just nu dryga 40 mb, i sneakläge, startad, utan bild öppnad.) Dryga _____ kvar innan du ens börjat.
Bilderna drar fysiskt platsminne, intern-, virituellt- och urklipps minne etc, beroende på vad du jobbar med och i hur många färger och lager. Virituellt primärminne skall INTE vara samma disk, då det ofta bli minneskonflikter vid skrivning läsning, lagring som segar ner processen.
Öppna en "normal 10mb?" bild, dublicera lager ett par ggr, ändra storlek, flytta lite etc.
Kolla samtidigt med ctrl-alt-del så ser du hur just din aktivitet påverkar de olika programmen.