Annons

Varför är min dator så slö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
jag har en P4 1.7 gig processor och 512 i RAM...
När jag kör min scanner (Dual 2) så går det så jäkla slött så man håller på att få magsår!

För andra jag känner till går det jättefort med betydligt långsammare dator..

Har hört något om virtuellt minne och hur mycket minne som photoshop är tilldelat?????

Kan man ändra sådant själv? Hörde att nån hade "maximalt" minne till PS vilket gjorde andra program slöare...

*Suck*, datorer gör mig knäpp!
 
Hej
Om du har två hårddiskar (vilket rekommenderas av flera skäl, den andra, vanligen kallad D, behöver inte vara så stor) ställer du in PS att swappa på D så får du troligen bättre fart på grejorna. Beroende på version så hittar du de här inställningarna under arkiv eller redigera.
Hälsningar Sten
 
I PS kan du ställa in minnes tilldelning under Edit/Preferences/memory&image cach.

Om du kör XP med sp1 så har den en bugg som kan slöa till program. Men det behöver inte vara just ditt fall.
När det gäller datorer kan det vara vad som helst.

Microsoft kommer släppa nya servicepack till deras os snart.

Om du kör Win2000 finns sp4 ute nu.
 
Forslund skrev:
Swappa?

Hur menar du? SKall man lägga över photoshop på D:?

"Swappa" innebär att det virtuella minnet (det minne operativsystemet inte lägger i RAM utan på hårddisken, en fil kallad swap-fil skapas och används för detta) används, emellanåt när du använder datorn kanske du hör att hårddisken jobbar febrilt även om du inte flyttar på några filer eller dylikt. Då swappar den. Gör den det väldigt ofta ska du stoppa in mer RAM-minne i datorn, men 512 brukar räcka väldigt långt.

Anledningen till att man väljer att lägga swap-filen för operativet eller något specifikt program såsom PS på en egen separat hårddisk är för att swappningen inte ska störas av andra processer mot hårddisken. Det kan snabba upp något. Dock låter det inte som att det här problemet skulle bero på någon felplacerad swap-fil. Har du inte varit inne och pillat på minnesinställningarna tidigare så ska en sådan sak som scanning fungera rätt bra på de automatiska inställningarna för minneshanteringen.

Har dock inte några tips för hur du ska snabba upp det hela tyvärr, alltid svårt när man inte har haft samma problem eller sitter vid den aktuella datorn...
 
Tilldelar du alla resurser till Photoshop, vad blir då över till den scannermjukvara du använder (även om du scannar "i" photoshop")? Bara en liten fundering.
 
Näe, jag använder "import" och sedan programvaran för scannern... Trodde det var samma.. ATt det går på samma minne?!
 
Kör dom också med Scan Dual 2, för kör dom med 3an så går det fortare då den kör på USB2, 2an kör bara på USB1. USB2 är i teorin 40ggr så snabbt som USB1. Är det bara scanningen som går slött, eller är det annat också. Är det bara scanningen så kan det vara en felaktiv drivrutin för USBn.
 
Damocles skrev:
Kör dom också med Scan Dual 2, för kör dom med 3an så går det fortare då den kör på USB2, 2an kör bara på USB1. USB2 är i teorin 40ggr så snabbt som USB1. Är det bara scanningen som går slött, eller är det annat också. Är det bara scanningen så kan det vara en felaktiv drivrutin för USBn.

Jo, det är bara scanningen som så jäkla slö... Visst tar det tid att behandla bilden också men det har jag fått för mig är normalt med så pass stora filer...

Har de nyaste drivisarna till mitt XP
 
Pröva att installera om drivaren till USB och scanner så kanske det löser sig, kolla om du kan pröva just din scanner på en annan dator också så att det inte är problem med den.

Speciellt om andras DS2(ds3 är snabbare) inte är lika slöa(förutsatt samma upplösning etc).
 
Har du defragmenterat HDn på senare tid?
Det tar ju en hel del tid om du inte har plats för hela virituella minnesbiten, speciellt om du bara kör en HD.

Har du CD-brännare kan du ha en CD som virituellt minne när du kör PH..

512 är också lite tunnt med internminne om du har XP och PH.

Har personligen efter installation av XP även fått ställa om minneshanteringen till "Windows väljer själv" då min burk ofta fick minnesbrist/hängde sig sig på bilder runt 800MB - 1,5 gig.

Hälsningar haze
 
Vad menar du med CDn? Är inte så haj på datorer..
Men drefrag kör jag engång i månaden ungefär!

SÅ stora bilder som 800 mb har jag nog aldrig tror jag!
 
Om du har en brännare på datorn så kan du med hjälp av mjukvaran vanligtvis använda CDn som extra "HD" dvs du kan jobba med den som en vanlig extra HD och lagra saker på.

Hur beror på din mjukvara...

Men en extra HD är givetvis att föredra.

Stora bilder blir det om man jobbar med trycksaker och i många lager..1,3 gigs bilder brukar vi ha till annonstavlor tex. Så det beror helt på vad din slutproduct skall bli.. =).
 
Att använda en CD-RW skiva som extra minnesutrymme gör knappast att det hela jobbar snabbare i och för sig, cd-bränning/läsning är många gånger långsammare än skrivning/läsning mot hårddisk, vilket i sin tur är många gånger långsammare än att använda RAM-minnet. :)
 
kolla om du har stöd för usb 2 eller usb 1.1 ¨på ditt moderkort. där har du svaret på slöheten vid scanningen!

någon ovan skrev även att dual2 bara har stöd för 1.1. då spelar det ingen roll vad ditt moderkort på datorn klarar av.
 
BengtGrönbeck skrev:
Att använda en CD-RW skiva som extra minnesutrymme gör knappast att det hela jobbar snabbare i och för sig, cd-bränning/läsning är många gånger långsammare än skrivning/läsning mot hårddisk, vilket i sin tur är många gånger långsammare än att använda RAM-minnet. :)

Det är nog riktigt. Scanningen påverkas kanske inte om du kör utanför PH.

Men har man vare sig internminne eller extra HD så kan detta användas som tillfällig lösning för arbeten i PH som primärt helst jobbar emot annat media.
 
Dual 2 är inte så snabb. Hur lång tid tar det för dig att skanna ett dia i högsta upplösningen? Jag tycker inte att datorns prestanda gör så stor skillnad för dia men för negativ kan det göra en del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.