Annons

Varför är IS värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ewarlohaak

Ny medlem
Hejsan! På NetOnNet finns ett paket med en Canon 600D och ett canon 18-55mm DC och ett paket som är tusen kronor dyrare med ett 18-55 IS II. Jag undrar vad DC betyder, och varför det egentligen är så viktigt och dyrt med bildstabilisator i objektivet?

Mvh
Ewarlohaak

Köp Pentax så får du det i alla objektiv utan att betala extra ;)

Jag har jämfört med och utan bildstabilisering och som glad amatör som gillar att gå runt och sen bara slänga upp kameran och ta lite spontanbilder har bildstabilisering räddat mig många gånger.
Pratar vi sen nattfoton så är det inget snack om att det är bra att ha. Enda gången jag inte använder det är när kameran står på stativ.

Jag har jämfört med och utan bildstabilisering och som glad amatör som gillar att gå runt och sen bara slänga upp kameran och ta lite spontanbilder har bildstabilisering räddat mig många gånger.
Pratar vi sen nattfoton så är det inget snack om att det är bra att ha. Enda gången jag inte använder det är när kameran står på stativ.

Okey, tack för svaret!

Bildstabilisering

Jag kan tänka mig att utan bildstabilisering, blir det svårare att ta bilder med långa slutartider utan stöd. Jag har tre Pentaxhus, samtliga med stabilisering i huset och vet inget annat.

IS behövs när du får långa slutartider, t.ex i skymning/inomhus/etc. I dagsljus så får du i allmänhet så snabba slutartider att eventuell skakning av kameran inte märks på bilden.

Nu vet jag inte hur just dessa objektiv är men generellt kan man ju säga att bara för att objektiven båda heter 18-55 så behöver dom inte vara i närheten av samma objektiv, det behöver inte ens vara en enda del som är samma. Så på den delen "är det värt en tusenlapp" så kan jag inte svara på det.

Om man har två objektivsom är identiska förutom just IS och det kostar en tusing att få IS så är det helt givet att man väljer IS!
Funkar ju dessutom på rörligamotiv till skillnad från stativ.

Gick in och kollade på erbjudandet på netonnet och det objektivet som är med i kampanjen "Canon EOS 600D + 18-55DC" ska enligt den tekniska specifikationen ha bildstabilisering, även bilden på sidan visar att objektivet har IS.

Paketet som kostar 500:- mer har ju EF-S 18-55IS II, vad skillnaderna mellan dessa är kan jag dessvärre inte uttala mig om men båda ska ha bildstabilisering (åtminsone enligt netonnets hemsida).

Läs recensioner

Hej, du kan läsa recensioner av objektiv t.ex på Cyberphotos sida. De har många kunniga medarbetare som skriver bra synpunkter om kameror, objektiv och mycket mer. Man kan också ringa dit och fråga, eller skicka ett e-mail. Hälsningar, Christer

.......

Om man har två objektivsom är identiska förutom just IS och det kostar en tusing att få IS så är det helt givet att man väljer IS!
Funkar ju dessutom på rörligamotiv till skillnad från stativ.

Hur fungerar IS på rörliga motiv? Det hade ju varit jättebra om det funkat så!

Stabilisering fungerar inte på rörliga motiv om på samma sätt som större bländare gör. Däremot har vissa system en funktion som stabiliserar på ett håll när man panorerar för att följa något som rör sig.

För min del är den stora fördelen med stabilisering förutom det uppenbara med att fota i dåligt ljus också att jag kan blända ned ett eller ett par steg extra för att få längre skärpedjup jämfört med vad jag skulle kunna ha gjort med ett objektiv med större maxbländare.

Hur fungerar IS på rörliga motiv? Det hade ju varit jättebra om det funkat så!

Stabiliseringen i objektivet eller kamera tar aldrig hänsyn till om motivet rör sig, bara om du och /eller kameran rör sig.
Däremot om du sveper med ett rörligt motiv , panorerar, så kan vissa mer avancerade objektiv med IS ställa om i läge 2 då det bara stabiliserar i höjdled för annars kommer det att "hacka" och vilja motverka din panorering.
Om du står still i dåligt ljus och tar med IS och mot ett rörligt objekt så blir ju miljön skarp men motivet suddigt för det hjälper inte IS mot.

Som någon redan har varit inne på, så är inte objektiven optiskt de samma!

EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II är avsevärt bättre. Och inte bara det, det är tom riktigt bra.

De bra 18-55 kitzoomarna är 'IS', 'IS II', och 'STM' -versionerna. Andra versioner är inte ens i närheten. Det finns en betydlig skillnad.

De här objektiven är inte ens dyra. De ligger löst på nånting i stil med 1500:- eller under. Så anledningen till att paket med andra objektivversioner är mycket billigare, beror nog på att man helt enkelt gör sig kvitt äldre objektiv som annars är osäljbara.

Vad gäller bildstabilisering i kamerahuset, som t.ex Olympus o Pentax har, så visst fungerar det också, men man skall veta att det inte är lika bra.

Bildstabilisering är huvudsakligen av värde, när man egentligen borde ha haft stativ med sig, men inte har det. Så kan man väl uttrycka det.

Eller Sony som också har stabilisering i kamerahuset. Därmed får alla objektiv stabilisering även gamla begagnade objektiv.

Vad gäller bildstabilisering i kamerahuset, som t.ex Olympus o Pentax har, så visst fungerar det också, men man skall veta att det inte är lika bra.
Har du någon grund för det? De enda objektivbaserade som verkar vara märkbart bättre är de dyraste proffsobjektiven som har en verkligt skräddarsydd IS, och där skiljer det ändå inte så mycket. Olympys har även panoreringsläge så inte ens det förlorar man.

Olympus senaste IBIS - 5-axis varianten är förbluffande bra. (i OM-D)
Hur den står sig med de inbyggda i objektiven, har jag dock ingen aning om.

På framför allt långa telen kan det vara bättre när stabiliseringen görs i objektiven, men den stora fördelen med stabiliseringen i t.ex. OM-D är förstås att den fungerar med alla objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar