Annons

Varför är det sådan otrolig konsumtionsstress?

Produkter
(logga in för att koppla)

joelchr

Aktiv medlem
... När det gäller Canons och Nikons nya kameror. När Canon för ett och ett halvt år sedan lanserade nya kameror, så undrade alla (inklusive jag) vad Nikon egentligen höll på med? Var var Nikons fullformatare och efterföljaren till D200? Och nu när Nikon D700 är lanserad, så undrar alla var Canon 5D MkII är och vad håller egentligen Canon egentligen på med? Var är deras kameror?!

Vad spelar det för roll egentligen? Måste man ha en ny kamera varje halvår och om ett annat bolag lanserat en ny kamera, så måste ju "mitt" märke ha en ny ute senast en vecka efter, helst samma dag. Själv har jag klarat mig på samma kamera i ett och ett halvt år, men nu håller jag på at växa ur den och vill köpa en D700 i höst (Har en D80 nu). Så visst, min köptarm kliar, men jag tycker att det blir lite överdrivet ibland.

Canon och Nikon lanserar uppenbarligen inte sina kameror samtidigt utan det brukar ske med en tids mellanrum, varför har man så svårt att inse det egentligen?

Så.. Nu har jag fått ur mig mina tankar.

Vad gäller det digitala så är det väl så utvecklat nu, att man inte ska behöva byta kamera förrän den kamera man har går sönder?

Jag fotar analogt och skaffade en Contax RTS med några fina objektiv för ca 25 år sedan. Den kameran duger än och jag använder den ibland, men jag har sedan några år skaffat en mätsökarkamera med M-bajonett (eftersom jag upptäckte att den kameratypen fungerar bättre för en del ändamål) och den ämnar jag behålla tills den går sönder och inte är lönt att laga. Annars fotar jag mest med toycameras och mina Diana och Holga ska gå tills de inte längre kan användas. Har även en tvåögd mellanformat sedan ett tag och den ska jag heller inte byta mot något annat förrän den pajar.

Kamerabyte ger inte bättre bilder, fabrikanterna har idag skapat en köphets som backas upp av diverse teknikfixerade personer som testar/provar/skriver om nya prylar i bloggar, hemsidor, forum mm. Och en del av dessa är mer eller mindre sponsrade/betalda av tillverkarna och deras agenter. Det är vad jag tror.

Fast vad gäller Nikons nya D700 så är det ju en nyhet av vikt eftersom upptagningsformatet utökats till klassiska småbild, och det ger en del nya möjligheter för Nikon-fans och de som har äldre optik (som nu utnyttjas helt).

Vad syftar trådskaperen på igentligen? Varför tillverkarna kommer med så många nya modeller eller varför folk köper nya kameror så ofta?

Att folk konsumerar mer än vad de har förstånd är jag djupt tacksam för, ty det driver ekonomin. Jag deltar inte särskilt aktivt i denna hobby dock, men drar fördel av andra genom mitt intresse för investeringar i bolag som säljer varor till dessa konsumenter.

Den som idag är orolig för att grannen hela tiden har nya prylar kan snart lugna ner sin avundsjuka för grannen har köpt allt på kredit och de närmsta 5 åren har han fullt upp med att betala av allt.
Så den som spar han har, och kan om några år köpa en Megamulti 6DMarkVII med inbyggd autogyro, GLONASS, mobiltelefon medans grannen kameraväska har börjat mögla.

F.G. skrev:
S......Så den som spar han har, och kan om några år köpa en Megamulti 6DMarkVII med inbyggd autogyro, GLONASS, mobiltelefon....

......som förmodligen inte ger dig särskilt mycket bättre bilder......

Graal skrev:
......som förmodligen inte ger dig särskilt mycket bättre bilder......

Jo, för den kommer ha motivfinnare som aktivt rycker kameran åt rätt håll. Processorn kommer ha fibonaccikretsar som detekterar om objektet befinner sig på något sätt enligt gyllenesnittet.

Kanske. Eller troligtvis inte :)

Spara är ju bra... Man brukar ju på ett lite humoristiskt sätt säga: "Den som har flest prylar när han dör vinner". Men ärligt talat. Är man gladare för att man har mer pengar på kontot istället för fler prylar, när man dör då? Nä man ska leva nu! Sen behöver inte det betyda ny kamera varje år förstås. Ta lite semester istället vetja!!! Umgås med ungarna eller föräldrarna och använd den kamera du nu reda har istället.

Hälsar Jerka (...som jobbar extra just nu med siktet inställt på en 50L tillsammans med en 5Dmk2(oavsett ställningen efter slutsignal i matchen D700 vs 5Dmk2) när den nu kommer...någon gång)

Som vanligt är man lite otydlig.
Det jag irriterar mig på är egentligen inte den hysteri i att folk köper ny kamera varje år, det är upp till var och en att göra (även om det kan bli lite överdrivet ibland...), utan just det faktum att så fort Nikon släpper ny kamera, så är det alltid ett antal som utropar: "Var är Canon egentligen? De har ju hamnat på efterkälken nu när Nikon har släppt dessa Canondödare!" Och vice versa. Och om en del tror man ju att de byter system så fort en konkurrent kommer med en ny, bättre kamera. Det är DET jag är blir så förundrad över.

Funderar faktiskt på att lämna fotosidan just för detta eviga tekniksnack...jag läser hellre hur en fotograf har tagit kortet än med vad för utrustning fotografen hade!
Jag vill ha ett forum där fotograferna delar med sig sina erfarenheter och tips/trix!

Objektivet är hur som helst MYCKET viktigare än kameran! Men allra viktigast är väl snubben bakom spakarna:)
/mvh
Magnus

Säga vad man vill om "konsumtionsstressen" men den driver iaf tekniken framått, utan den skulle vi inte haft våra DSLR idag, alla år av konsumtion av halvdassiga kompaktkameror som drivit fram sensortekniken till var den är idag. Tacka komsumenten! :D

Sen är det väl upp till var och en att välja vad det vill ha eller anse sig behöva, skull alla handlat "med huvudet" skulle det ju inte finnas någon marknad för lyxprodukter överhuvudtaget, inga dyra bilar, dyra kläder etc.

Aja jag är iaf tacksam för all överkonsumtion av elektronik, hoppas bara tillverkarna tvingas ta ansvar för deras produkter efter deras livstid så det inte blir för mycket skräp och miljöförstörelse som följd.

Canon och Nikon är säkert samma företag i hemlighet. Modelldramat är bara ren marknadsföring för att hålla oss köpare intresserade och olympus/pentax/sony i skuggan :/

Graal skrev:
Vad gäller det digitala så är det väl så utvecklat nu, att man inte ska behöva byta kamera förrän den kamera man har går sönder?
Först nu ja, när man kan slippa den fåniga pluttsensorn som gör alla trevliga objektiv till normaler och telen när man vill ha vidvinklar och normaler. Med "trevliga objektiv" avser jag alltså INTE alla förbannade plastzoomar, utan små, enkla och skarpa objektiv med hög ljusstyrka. Man är nämligen fortfarande förpassad till stenåldersavdelningen (eller möjligen Zeiss) om man vill ha sådana objektiv.

Fast vad gäller Nikons nya D700 så är det ju en nyhet av vikt eftersom upptagningsformatet utökats till klassiska småbild, och det ger en del nya möjligheter för Nikon-fans och de som har äldre optik (som nu utnyttjas helt).
Precis, men även alla "äldre" AF-objektiv av mindre och/eller ljusstarkare modell. Det här brukar jag ju tjata mig blå om, men vad gör APS-C-användaren som vill ha en ljusstark "trettiofemma"? Det finns inte. Det kommer troligen heller aldrig att finnas. Alltså är man förpassad till de allra senaste kamerorna i märklig kombination med äldre objektiv. För min del kvittar det, jag kommer att köpa en FF-kamera så snart jag har råd och fortsätt att använda mina manuella objektiv på den:) Sen kan jag fota i frid, utan att behöva störa mig på att inte kunna utnyttja bildcirkeln ordentligt. Fast om någon ger mig ett 24/1,0 DX så kanske jag blir nöjd ändå. Det skulle nog kosta mer än en D700 dock.

Tillägg: Men nog närmar vi oss nåt slags "uppgraderingstak" ändå? Det är många 5D-ägare som verkar hur nöjda som helst med dessa kameror. Det skulle jag nog också vara. Behöver man bättre bildkvalitet?

Teknik ja

Jag har många gånger retat mig på måpnga på Fotosidan som på mikrometernivå föreläser om brus, skärpa, ISO, hastighet och andra tekniska termer.

Tanken som slagit mig är.. Blir de aldrig nöjda? Hinner de någonsin använda den (snordyra) utrustning de skriver sig varma om?

Kanske tror man att dom hyggliga eller halvpissiga bilder som tas nu kommer att ersättas av mycket bättre bilder med nästa modell ...

Re: Teknik ja

Yupiteru skrev:
Jag har många gånger retat mig på måpnga på Fotosidan som på mikrometernivå föreläser om brus, skärpa, ISO, hastighet och andra tekniska termer.

Tanken som slagit mig är.. Blir de aldrig nöjda? Hinner de någonsin använda den (snordyra) utrustning de skriver sig varma om?
Det får man verkligen hoppas, att de aldrig blir nöjda! Tack vare dem drivs ut utveckligen framåt och för oss i baksätet är det sedan bara plocka de ratade prylarna billigt på blocket när de byter upp sig till en ännu "bättre" kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar