OK, då tar jag mitt ansvar och fortsätter.Jag tycker inte det är samma sak. Det du beskriver här fungerar med sånt som står någorlunda stilla. Men i det fall jag hade häromdagen, där det for förbi racerbilar med olika färg på, röda, vita, mörkgrå, då var det olika inställning på +/- ratten som gällde för olika bilar. Men det finns ju ingen chans att man hinner mickla med det efterhand som bilarna kommer farande. Inte behövs det heller, för det var ju inte ljuset som ändrades, utan reflektionen från bilarna. När jag väl träffat rätt på en röd bil, som var ganska neutral reflektionsmässigt, var det bara att ställa in den exponeringen och fotografera alla bilar med den. Då blev de vita fortfarande vita och de mörkgrå mörka.
Sen var det en annan sak att molnen drev med mig, genom att mer eller mindre skymma solen. Men det löste jag genom att hitta en bakgrund som gav samma värde på ljusmätaren som en neutral bil gav. Då kunde jag kalibrera min manuella inställning mot den bakgrunden, när det tillfälligtvis inte fanns någon bil att fotografera.
En del meckande blev det, men detta var i alla fall ett tillfälle där jag fick bilder som såg ut som jag ville enbart med manuellt inställning, inte med någon automatik. Men jag råkar ut för fler tillfällen där automatiken är att föredra än där manuell inställning är bäst.