Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så stor skillnad i pris ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbhead

Aktiv medlem
Kan någon förklara för mig varför det är sådan enorm prisskillnad på kameratillbehöer (objektiv, blixtar etc.) mellan Sverige och ex. USA ? Även Storbrittanien och Tyskland är markant billigare än Sverige..

Jag funderar helt seriöst på att köpa billigast möjliga flygbiljett t.o.r till New York (ca 4000:- på resfeber.nu inkl 2 hotellnätter... ) och åka över och köpa objektiven jag vill ha. Köper jag ett Canon 17-40/4L, nån fast glugg och en 550EX-blixt så har jag räknat hem resan och fått lite photo-opportunities på köpet.

Nån som ska me ? ;-)

Ja titta jag var tydligen inte den förste som stört mig på detta.

Sorry för dubbelpostningen då.

Hade vi haft euro så hade det varit billigare än i Tyskland och Finland om jag fattade Ja-kampanjen inför folkomröstningen rätt, för då skulle inte handlarna kunna "lura" oss för vi skulle med euron kuna jämföra priserna....

Men visst är det lättare att gå in hos fotohandlaren på hörnet än att åka till Tyskland eller USA. Det finns ju grundläggande skillnader i hur prissättning går till som t ex.

- skatter, som moms, arbetsgivaragifter, fastighetskatter mm
- transportkostnader
- inköpsvolymer i alla led
- handböcker översatta och tryckta i små upplagor
- markndasföringskostnader
- lönekostnader
- hyreskostnade (det är lixom dyrare att värma en lokal i Sverige än i Tyskland)
- valutarisker
- mm

Ska inte utveckla detta till någon politisk diskussion om skattetryck och avgifter hit och dit, men det är hursomhelst väldigt irriterande.

Jag åker iaf över, det ska bli kul ! Jag postar väl turist-bilderna från manhattan här sen ;)

Jag gjorde precis en sån solo-resa till NYC får 1.5 år sedan. Köpte massor med fotoprylar och resan var fantastisk, minst sagt.

Handla i USA

Jag har handlat på http://www.bhphotovideo.com
och efter det har jag svårt att se hur man kan handla i Sverige då priserna i vissa fall är dom dubbla, jag köpte följande produkter
Blixt Canon 550EX 2934:-
Blixt Canon 420EX 1600:-
Batterigrepp till EOS 10D 1600:-
Totalt: 6134:-
allt inkl moms tull&frakt levererat till dörren med DHL på 1v

Priset i Sverige med frakt från Cyberphoto
ca 10000:- inkl moms.

När åker du?

Åker i början av februari hade jag tänkt, håller på och övertalar en kompis som också behöver lite nya objektiv att följa med, satt precis och tittade på B&H .. det blir nog en 16-35/2.8L. Kostar ca 10.000 på B&H, 19.999:- på Cyberphoto..

Ujuj.. det blir till att ladda visa-kortet ordentligt :)

Skiljer priserna mycket på vad det är för pryl man söker? Jag har letat rätt mycket och jämfört priser på Nikon D100 från Tyskland och England. Där har jag uppfattningen att det till och med är billigare i Sverige.

Dock är Amerikanska priser lägre men det känns lite knöligare, men det kanske bara är som jag inbillar mig

Thomas

Några prisskillnadsfaktorer

Roland Magnusson har täckt in i princip allt med sin lista över faktorer som påverkar de svenska priserna. Själv har jag haft agenturer inom proaudio-branschen i snart 20 år och representerat främst amerikanska tillverkare, och har alltid brottats med dessa ekvationer. I en distribution blir det dessutom ett extra led som drar upp priset (det enda alternativet som kan få ner priserna är en direktimport med försäljning utan återförsäljare).

Från Magnussons lista skulle jag vilja plocka fram två faktorer som jag anser är de viktigaste, och som nästan alla glömmer bort i prisjämförelser: 1) den svenska momsen, samt 2) transportkostnader och speditionsarvoden. Det tycks vara mycket vanligt att man smugglar in varor, och det är något en svensk distributör eller fotohandlare inte kan ägna sig åt. Men även med transportkostnader och införselmoms inräknat finns det förstås fortfarande prisskillnader, och det kan tillskrivas övriga faktorer som Magnusson räknar upp. Samt, och inte minst, att stora marknader som USA och Tyskland (även inklusive den tyska 16-procentiga momsen) ger lägre priser helt enkelt genom att volymerna där är så mycket större.

Det är upp till var och en om man vill ta risken att smuggla in varor, men även om man inte gör det utan erlägger lagstadgad införselmoms skall man heller inte glömma de komplikationer som kan uppstå om utlandsköpta prylar går sönder (om de inte omfattas av världsgaranti). Dessutom: en lokal, kunnig fotohandlare tillför mervärden som jag faktiskt tror att ganska många uppskattar och är beredda att betala extra för. Beträffande prisjämförelser inom landet mellan t ex CyberPhoto och en lokal handlare måste man för övrigt räkna med kostnaden för frakt/PF-avgift för att jämförelsen skall bli rättvis.

Vettiga åsikter där Johannes !

Problemet är ju att prisskillnaderna är stora även om man lägger på moms+tull. Sen ser jag det som en rolig strapats att åka till nyc och handla också.

Sen vill jag bara påpeka att jag bor 500 meter fågelvägen från Cyberphotos huvudkontor och lager i Umeå, så jag går exakt efter deras prislista :)
(plus lite bensin om det är för kallt för att gå)

ebbhead skrev:
Åker i början av februari hade jag tänkt, håller på och övertalar en kompis som också behöver lite nya objektiv att följa med, satt precis och tittade på B&H .. det blir nog en 16-35/2.8L. Kostar ca 10.000 på B&H, 19.999:- på Cyberphoto..

Ujuj.. det blir till att ladda visa-kortet ordentligt :)

Det tillkommer en Sales Tax på 8,625% när man handlar i butiken, men det kanske du har med i prisjämförelsen

Thomas

Visst blir det dyrare

Att det blir dyrare i Sverige även med införsel på laglig väg är obestridligt. Så jag tror att kärnfrågan fortfarande är hur högt man värderar en lokal fackhandlare -- med betoning på fack, annars kan det förstås kvitta! Det finns trots allt en del sådana kvar, och personligen anser jag det vara värt en hel del. Men vet man exakt vad man vill ha faller naturligtvis argumentet med att få goda råd och kunna prova och jämföra utrustning på plats. Vad man däremot aldrig kommer undan vid egenimport är kostnaden (och besvären) för att emballera och skicka trasiga prylar till exempelvis USA -- det är inte gratis, och det tar tid.

Lokala fackhandlaren är värdefull till en viss gräns, visst är det trevligt att kunna diskutera olika lösningar med en som "vet".

Idag finns det dock så mycket tester och artiklar att läsa på internet, att för mig personligen, kan fackkunskapen inte motivera det högre priset - iallafall inte när det börjar handla om flera tusenlappar.

Jag har själv köpt saker för ett dyrare pris hos en av fackhandlarna här i Umeå trots att jag kunde satt mig i bilen och åkt till Cyberphoto för att spara ett par hundralappar. Just bara för att jag uppskattade de goda råden och diskussionen om den varan jag skulle handla.

Jo - det finns en bra sak till, fackhandlare kan lagerföra så man kan få känna och klämma på det man vill köpa, tyvärr verkar det inte ske i så stor utsträckning när det gäller just objektiv. Iallafall inte i Umeå och Örebro där jag finkammat varenda fotobutik.

När det gäller objektiv är det trots allt enbart ett snittvärde av alla de tester jag läser på internet och prislappen som avgör vad och var jag handlar.

Den stora skillnaden

Med handen på hjärtat,den största anledningen till prisskillnaden är att kronan har stärkts.
Det är bara att handla så länge det varar.

// Håkan

Jag vill inte märka ord, men den "största anledningen" kan det inte vara såvida inte dollarn kostade 14-15-16 kr tidigare.. ;-)

En del av anledningen är det ju däremot såklart.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto