Annons

Var tecknar man bäst kameraförsäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)
försäkringbranschen gränsar till lurendrejeri...

fick just reda på att min hemförsäkring gäller för max 10000 utanför bostaden, trodde nog att det skulle var lite mer..sen får man ju betala självrisk också, - 1000, hur en DSLR värderas är ju också en intressant fråga. Efter 1 år kanske den bara räknas till 50% av värdet och är avskriven efter 2 år som en dator? Nån som har erfarenhet av det?

Tilläggsförsäkring hos TryggH kostar ca 3,6 procent av värdet på prylarna per år, det är rätt saftigt måste jag säga.
Nån som vet om man måste värdera om prylarna varje år, och om försäkringen sjunker med värdet ??

Det man får tillbaka vid ev. förslust lär ju sjunka i alla fall..

förmodligen är det bättre att betala en premie till sig själv årligen som man avsätter på ett eget "försäkringskonto".

med en traditionell försäkring får man betala rätt mycket för administrationen och dom som uttnyttjar systemet...

Senast ändrad:
Folksam har något som heter allrisk special, min utrustning som är värderad till 75000:- så ligger en premie på ca: 2300:-/år, dvs. ca 3% Självrisken är 1500:-

MEN.. digitalkameror ersätts efter ett år med bara 60% av nypriset, efter 2 år 40% och 3 eller mer 20%. Objektiv värderas enligt marknadsvärdet/återanskaffning för likvärdig vara.

Gefvert har grymma krav för ersättning:

Inbrottsskydd
I såväl din ateljé/studio som annan lokal du disponerar (t ex ditt hem) fi nns det ett
inbrottsskyddskrav som måste vara uppfyllt för att du skall få ersättning vid inbrott.
Grundkravet för inbrottsskyddet är ”Skyddsklass 2”, som i korthet innebär
- stabil ytterdörr, med inkrypningsskydd (galler) för eventuell glasruta
- godkänd låsenhet på alla ytterdörrar
- s k långskylt (dörrförstärkningsbehör, vid lås) på trä- och lättmetalldörrar
- bakkantssäkring i utåtgående dörrar
- låsning eller igenskruvning av lågt belägna (< 4 m över marken) fönster, eller
galler för dem.

Smaka på den du..

Jeppe skrev:
Folksam har något som heter allrisk special, min utrustning som är värderad till 75000:- så ligger en premie på ca: 2300:-/år, dvs. ca 3% Självrisken är 1500:-

MEN.. digitalkameror ersätts efter ett år med bara 60% av nypriset, efter 2 år 40% och 3 eller mer 20%. Objektiv värderas enligt marknadsvärdet/återanskaffning för likvärdig vara.

Gefvert har grymma krav för ersättning:

Inbrottsskydd
I såväl din ateljé/studio som annan lokal du disponerar (t ex ditt hem) fi nns det ett
inbrottsskyddskrav som måste vara uppfyllt för att du skall få ersättning vid inbrott.
Grundkravet för inbrottsskyddet är ”Skyddsklass 2”, som i korthet innebär
- stabil ytterdörr, med inkrypningsskydd (galler) för eventuell glasruta
- godkänd låsenhet på alla ytterdörrar
- s k långskylt (dörrförstärkningsbehör, vid lås) på trä- och lättmetalldörrar
- bakkantssäkring i utåtgående dörrar
- låsning eller igenskruvning av lågt belägna (< 4 m över marken) fönster, eller
galler för dem.

Smaka på den du..

bor man i villa eller på bottenvåning så blir det att sätta galler för alla fönster alltså...undrar vad grannarna ska tro...;-)

567 kr per år för min kamera

Som ett tillägg på min hemförsäkring hos TryggHansa kan jag försäkra min Canon Eos 20D (värde 13000kr) för 567 kr/år.

Då gäller "bortaskydd" inkl drulle.. tex om jag tappar kameran i marken, eller någon tjuvar den. Självklart ska man ha uppsikt över sakerna, men ex fick-tjuveri ersätts.

Självrisk 1000kr.

Det är möjligt att de sänker värdet med tiden, men då kan det ju ändå vara värt att betala år 1.

I övrigt gäller bortaskydd inkl drulle alla prylar värda upp till 35.000 kr såvida de inte är stöldbegärliga. Stöldbegärlig är en pryl om den är värd mer än 10.000 kr. Då ska man ha en tilläggsförsäkring.

Ventileit skrev:
Drulleförsäkring som tillägg till hemförsäkringen räcker väl rätt långt?

Om man har bortaskydd (det kanske alla har) så kan det räcka långt när man drullar till det. Men vid stöld, om prylern är stöldbegärlig, så gäller inte hemförsäkringen eller drullen... enl Trygg Hansa. Stöldbegärligt är det dom överstiger ett värde på 10000 kr. Då måste man ha tilläggsförsäkring.

Men om nypriset är 13000 och den sjunker kraftigt redan efter första året.. så är det ju bara aktuellt första året som jag ser det.

Jag har Gefverts SFF försäkring på min utrustning, de ersätter 100% på upp till 5 år gammal utrustning
Mycket flexibel försäkring dessutom där belopp kan höjas o sänkas tillfälligt utan krusiduller.
-Bra när man hyr utrustning t.ex.
De har även olika områden av världen man kan välja att försäkra för - lätt att ändra vid en resa t.ex.
Räcker med ett mail.

www.gefvert.se/sff

Rekommenderas.
Självrisk 1000 kr.

Det billigaste sättet är att stoppa undan 3000 kr på banken varje år tills summan uppgår till att kunna köpa en ny utrustning.

Magnuz skrev:
Hur gör man då med dokumentation av sin utrustning? Räcker det med kvittona eller ska man ta bilder på utrustningen? Tillbehör man köpt på nätet och inte har kvitto på, tex. batterier, kameraväska osv? Hur gör man med det? Räknar de inte av en viss procent av värdet per år efter inköp eller kan man begära att få en komplett utrustning identisk med den förlorade betald? Jag har Länsförsäkringar och de har 30000kr i hemförsäkringen, som gäller drulle/stöld osv. Dock gäller det inte vid stöld ur bilen på hemadressen eller om det ligger synligt i bilen m.m.

/Magnus
Dokumentation: skriv ner serienummren.
Kvitton är ypperligt.
Jo de räknar av värdet varje år, ersättningen räcker inte till en ny utrustning.

30 000 är rätt lite om man råkar ut för stöld.
Normalt tar väl inte tjuven endast kameran, utan detta beloppet skall ersätta allt tjuven tog.

Gäller det då stöld i bil under semestern så gissar jag att min familjs prylar & kläder, skor börjar närma sig denna summan utan att blanda in kameran.

elingseva skrev:
Om man har bortaskydd (det kanske alla har) så kan det räcka långt när man drullar till det. Men vid stöld, om prylern är stöldbegärlig, så gäller inte hemförsäkringen eller drullen... enl Trygg Hansa. Stöldbegärligt är det dom överstiger ett värde på 10000 kr. Då måste man ha tilläggsförsäkring.

Men om nypriset är 13000 och den sjunker kraftigt redan efter första året.. så är det ju bara aktuellt första året som jag ser det.

Det var inte det svaret jag fick av Trygg Hansa när jag kompletterade min hemförsäkring med drulle...

Jeppe skrev:
MEN.. digitalkameror ersätts efter ett år med bara 60% av nypriset, efter 2 år 40% och 3 eller mer 20%.

Men då borde väl värderingen på din utrustning och därmed också premien minskas med motsvarande belopp för varje år som går? Med saker som faller så snabbt i värde så borde man alltså omvärdera och justera premien för varje år då?

qvirre skrev:
Men då borde väl värderingen på din utrustning och därmed också premien minskas med motsvarande belopp för varje år som går? Med saker som faller så snabbt i värde så borde man alltså omvärdera och justera premien för varje år då?
:)
Tycker vi fotografer ja...

ANNONS