mohei
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
En kombinerad skyddsvakt och fotoassistent kanske?
Nu blev jag nästan sugen på att starta eget.
Väktaryrket + fotointresset kombinerat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arleklint skrev:
En kombinerad skyddsvakt och fotoassistent kanske?
Jeppe skrev:
Folksam har något som heter allrisk special, min utrustning som är värderad till 75000:- så ligger en premie på ca: 2300:-/år, dvs. ca 3% Självrisken är 1500:-
MEN.. digitalkameror ersätts efter ett år med bara 60% av nypriset, efter 2 år 40% och 3 eller mer 20%. Objektiv värderas enligt marknadsvärdet/återanskaffning för likvärdig vara.
Gefvert har grymma krav för ersättning:
Inbrottsskydd
I såväl din ateljé/studio som annan lokal du disponerar (t ex ditt hem) fi nns det ett
inbrottsskyddskrav som måste vara uppfyllt för att du skall få ersättning vid inbrott.
Grundkravet för inbrottsskyddet är ”Skyddsklass 2”, som i korthet innebär
- stabil ytterdörr, med inkrypningsskydd (galler) för eventuell glasruta
- godkänd låsenhet på alla ytterdörrar
- s k långskylt (dörrförstärkningsbehör, vid lås) på trä- och lättmetalldörrar
- bakkantssäkring i utåtgående dörrar
- låsning eller igenskruvning av lågt belägna (< 4 m över marken) fönster, eller
galler för dem.
Smaka på den du..
Ventileit skrev:
Drulleförsäkring som tillägg till hemförsäkringen räcker väl rätt långt?
Dokumentation: skriv ner serienummren.Magnuz skrev:
Hur gör man då med dokumentation av sin utrustning? Räcker det med kvittona eller ska man ta bilder på utrustningen? Tillbehör man köpt på nätet och inte har kvitto på, tex. batterier, kameraväska osv? Hur gör man med det? Räknar de inte av en viss procent av värdet per år efter inköp eller kan man begära att få en komplett utrustning identisk med den förlorade betald? Jag har Länsförsäkringar och de har 30000kr i hemförsäkringen, som gäller drulle/stöld osv. Dock gäller det inte vid stöld ur bilen på hemadressen eller om det ligger synligt i bilen m.m.
/Magnus
elingseva skrev:
Om man har bortaskydd (det kanske alla har) så kan det räcka långt när man drullar till det. Men vid stöld, om prylern är stöldbegärlig, så gäller inte hemförsäkringen eller drullen... enl Trygg Hansa. Stöldbegärligt är det dom överstiger ett värde på 10000 kr. Då måste man ha tilläggsförsäkring.
Men om nypriset är 13000 och den sjunker kraftigt redan efter första året.. så är det ju bara aktuellt första året som jag ser det.
Jeppe skrev:
joakim... har du uppfyllt aktsamhetskraven då?
Jeppe skrev:
MEN.. digitalkameror ersätts efter ett år med bara 60% av nypriset, efter 2 år 40% och 3 eller mer 20%.
qvirre skrev:
Men då borde väl värderingen på din utrustning och därmed också premien minskas med motsvarande belopp för varje år som går? Med saker som faller så snabbt i värde så borde man alltså omvärdera och justera premien för varje år då?