Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var tecknar man bäst kameraförsäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Många av er har säkert tecknat separata kameraförsäkringar. Var gör man det bäst och billigast? Krävs det att man har sin huvudsakliga försörjning från foto för att få göra det? Hur funkar det?

Vad jag vet så är det dyrt hur man än vrider på det. Jag hade en försäkring på If som jag helt enkelt inte hade råd att betala år efter år.

Utöver hemförsäkringen så blir det alltså en tilläggsförsäkring. Premien blir satt efter en trappstegstabell, dyrare försäkringssumma= dyrare premie, såklart;/

Jag vet att många proffs jobbar utan försäkring med utr,stn i miljonklasssen.

Är man proffs så gäller andra regler och den jag betalade i tre år var för ICKE profft syffte,,

Man vet inte vad man får när man betalar år efter år heller. Det kan ju vara en falsk trygghet man betalar för.

Jo jag hade ju också en tilläggsförsäkring hos Folksam fram till för ett år sedan,, ingen vidare service + oseriöst försäkringsbevis för tilläggsförsäkringen. Där var If långt bättre.

Mvh Niclas, som har en knepig misstro när det gäller försäkringar;)

Ps, hoppas att du får bättre svar under Janne!!

Jag menade: Är det pryttlarna som ska ersättas av försäkringen, eller är det stilleståndet d v s den intäktsförlust som avsaknandet av pryttlarna innebär.

Om det gäller pryttlarna skulla skulle jag spana in vad hemförsäkringen säger och lyssna med försäkringsbolaget om vad villkoren innebär vid förlust av utrustningen eller skada på den och ställa detta mot en utökad försäkring jämfört med kostnaden för den riskpremien och din egen bedömningen av sannolikheten för skada, samt eventuella självrisker, samt din egen ekonomiska situation utifrån hur stora skador du klarar utan försäkringsskydd.

LeadHead skrev:
Det är väl bara att plocka fram förstoringsglaset och fingranska villkoren...

Ahaa, det är så enkelt;)

När det gäller tekniska prylar så tycker jag att det är svårt, finns det inte många gråzoner där ord står mot ord?

Visst är det surt om det en dag händer ngt men n de år som jag inte haft försäkring på fotoprylarna har jag "sparat" många kronor. Om dem så är sparade är ju en annan femma;)

Mvh Niclas,

RolandM skrev:
Jag menade: Är det pryttlarna som ska ersättas av försäkringen, eller är det stilleståndet d v s den intäktsförlust som avsaknandet av pryttlarna innebär.

Om det gäller pryttlarna skulla skulle jag spana in vad hemförsäkringen säger och lyssna med försäkringsbolaget om vad villkoren innebär vid förlust av utrustningen eller skada på den och ställa detta mot en utökad försäkring jämfört med kostnaden för den riskpremien och din egen bedömningen av sannolikheten för skada, samt eventuella självrisker, samt din egen ekonomiska situation utifrån hur stora skador du klarar utan försäkringsskydd.

Jamen gäller hemförsäkringen även fotoprylarna som används professionellt?? Vad jag vet så måste det tecknas egen för det syfftet.

Mvh Niclas,

Om du är medlem i SFF så är det ju fördelaktigt att försäkra hos Gefert.

Har aldrig kollat vad man får för pris å villkor utan medlemsskapet. men det kan ju kanske vara idé att koll.

Dom är ju definitivt störst på just kameraförsäkringar i alla fall.

Om du har hemförsäkringen hos IF så kan du teckna en tilläggsförsäkring på kameraprylarna.
Kostar 2% av värdet

Jag råkade ut för ett rånförsök i sommras...kollade då med mitt förs.bolag vad det fanns för alt.

Mellan 1000 och 1500 / år skulle det kosta...men vad dom betalade ut vid ev skada kunde dom inte svara på. Som vanligt mao....när skadan/stölden är ett faktum så börjar trasslet....du har en utr värd 30.000:- dom erbjuder marknadspris...efter deras normer...som oftast inte stämmer med verkligheten.

Som jag sagt förut...en batong mod polisens är bästa och billigaste försäkringen...

Häpp!

Jag har haft en tilläggsförsäkring på Trygg Hansa för mina kameror och objektiv. För att få den var jag tvungen att värdera all utrustning.
Två gånger har objektiv gått sönder och det har inte varit några problem med att få ut ersättning för reparationen av dem. Visserligen låg självrisken på 1200:- (tror jag...) men reparationen kostade mer :).
I övrigt skulle den även täcka att man tappar kameran ner för berget mm mm.
Försäkringen skulle även täcka för stöld ur bilen om utrustningen inte låg synligt, det tyckte jag kändes "lyxigt".

Nu har jag lagt ner extraförsäkringen då min grejer börjar bli gamla och "värdelösa" så nu täcker hemförsäkringen det i stället (hoppas jag).

lenpet skrev:
Förlåt att jag är otydlig. Per år naturligtvis.
Så på 50 år har du betalt utrustningen en gång trill.

2% låter fint,, jag tror jag fick betala ca 4 till 4,5 % när jag tecknade min, men n det var ju inte igår heller;) Skall ta en titt på detta igen kanske,,

Mvh Niclas,

Hur gör man då med dokumentation av sin utrustning? Räcker det med kvittona eller ska man ta bilder på utrustningen? Tillbehör man köpt på nätet och inte har kvitto på, tex. batterier, kameraväska osv? Hur gör man med det? Räknar de inte av en viss procent av värdet per år efter inköp eller kan man begära att få en komplett utrustning identisk med den förlorade betald? Jag har Länsförsäkringar och de har 30000kr i hemförsäkringen, som gäller drulle/stöld osv. Dock gäller det inte vid stöld ur bilen på hemadressen eller om det ligger synligt i bilen m.m.

/Magnus

Magnuz skrev:
Hur gör man då med dokumentation av sin utrustning? Räcker det med kvittona eller ska man ta bilder på utrustningen? Tillbehör man köpt på nätet och inte har kvitto på, tex. batterier, kameraväska osv? Hur gör man med det? Räknar de inte av en viss procent av värdet per år efter inköp eller kan man begära att få en komplett utrustning identisk med den förlorade betald? Jag har Länsförsäkringar och de har 30000kr i hemförsäkringen, som gäller drulle/stöld osv. Dock gäller det inte vid stöld ur bilen på hemadressen eller om det ligger synligt i bilen m.m.

/Magnus

Jag besökte min fotohandlare som tittade på utrustningen och sedan skrev ett värderingsintyg och utifrån detta så räknade IF ut premien.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto