Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var sälja en Canon 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

T-H

Aktiv medlem
Såvida jag kan få någorlunda betalt för min 20D ska jag byta upp mig till en 30D, huvudsakligen med tanke på dess större LCD.
Jag ska därför sälja min 20D nu innan alla vill sälja, så frågan är var jag ska annonsera ut den, länkar tack!
 
T-H skrev:
Såvida jag kan få någorlunda betalt för min 20D ska jag byta upp mig till en 30D, huvudsakligen med tanke på dess större LCD.
Jag ska därför sälja min 20D nu innan alla vill sälja, så frågan är var jag ska annonsera ut den, länkar tack!

Tommy, här är en gammal reliks stilla undran.
Varför vill du byta kamera ?

- Skulle en ny 30D ta bättre bilder åt dig
utan din medvärkan, PGA:att den är ny ?
En fotograf kan ta kanonbilder även med en gammal D30 och inte och förglömma deras efterföljare.

Bara en stilla undran./Thomas..
 
Liax skrev:
Folket på Canon skrattar hela vägen till banken. Det är bara att gratulera!

/Joakim

Så sant, så sant Joakim.
Kan det vara så att alltför många medlemmar på
FS: har mera pengar en "bildbehov".
Om man inte är yrkesfotograf förstås.
/thomas..
 
Skulle inte sälja om jag var i din sits.

Vet att det inte är svaret på din fråga, men mitt tips är att behålla 20D:en och satsa pengarna på någonting annat.
 
Alternativ

Otroligt att kameratillverkarna fått många att uppgradera varje år (eller så fort det kommer en ny kamera). Förr klarade man sig med samma kamera tills den gick sönder, nu har teknikgirigheten slått slint i mångas hjärnor (inklusive min egen).

Ett bättre alternativ till att köpa ny kamera är att köpa aktier i Canon och Nikon (om man nu har för mycket pengar). Det borde ge en bra avkastning framöver.
 
Sälj den för överpris (femsiffrigt är överpris) på blocket.

Även om man kan köpa en ny för det priset verkar det som om folk ändå köper beg...

PS. Glöm inte skriva "Har kostat 16.000! Superklipp just nu!!!".
 
Tror att det inte finns nån chans alls att få vettigt betalt för en 20D nu eftersom alla tänker precis som du.
 
Kan vara en bra affär att uppgradera pga LCD storlek. Hade lite jobbigt i våras med storleken på 20D's LCD. Eftersom jag är över 40 börjar små saker bli väldigt små utan glasögon.

Mitt sätt att närma mig problemet var dumt nog att gå till optikern i stället för att byta kamera, 30D fanns dock inte på den tiden.

Notan för ett par progressiva glasögon stannade på 9000:- och förmodligen hade jag kunnat uppgradera huset billigare. Men det är nog den mest användbara optik jag köpt i år.

Om ögonen börjar bli svaga, byt kamerahus till ett med större LCD eller hjälp jacken. Men numera finns progressiva brillor hos Clas O för 179:-, typiskt att alla bra grejer kommer när jag redan köpt den gamla modellen för dyrt.

Nog blajat från min sida men jag menar att du behöver en bättre anledning att byta. Storleken på LCD'n är nog marginell när det kommer till praktiken. En bättre anledning kan till exempel vara att du är sugen på att ha det senaste, vem är inte det?

Jag är också lite sugen på 30D därför att jag behöver ett extra hus. Dock är jag lite besviken på att det inte blev några substansiella nyheter den här gången. Samma kamera men några mjukvaruuppgraderingar är min känsla. Samtidigt bygger den på den bästa sensor som finns i denna prisklass och kostar inte mer än 20D gjorde förra veckan. Således kanske det bästa nyköpet i klassen men en högst marginell uppgradering från 20D.

Ska man nu behålla sin 20D och hoppas att det kommer fler nyheter inom närtid. Eller ska man kanske köpa en 20D till nu när priserna dalar så man har en backup. Eller ska man köpa en 30D för att ha det senaste och några lockande småuppgraderingar. Eller kanske en 5D för att ha två olika kameror för olika ändamål. Eller kanske en 1D mk IIn för att ha en snabb rackare med bästa hög-iso prestanda på marknaden, nä, det har jag inte råd med.

Tror att 30D är den bästa under 20000:- för mig idag men alldeles för lik vad jag har för att kännas rolig.

Vad jag svamlar! Vad var frågan? Kan du ta den igen? Tror att jag klargjorde en del nu i alla fall, inte för dig men för mig själv.
 
Ber om ursäkt för ovanstående inlägg, jag avskyr själv att få den typen av babbel som svar på en konkret fråga.
Prova blocket och 9000:- för ett kit med 18-55, det är nog vad du kan hoppas på om du har tur.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.