Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var passar Tokina 35-200/3,5-4,5?

Produkter
(logga in för att koppla)

jellybear

Ny medlem
Hej allesammans,

Min svärmor har i sina gömmor hittat ett objektiv - Tokina 35mm-200m f/3.5-4.5 som är inhandlat i Japan 1982.

Någon som vet vad det är för fattning på det objektivet och vilka (moderna) kameror det passar till?

Så sant så sant... ;-)

Det inhandlades då till en Minolta-kamera! JAg kanske bör tillägga att jag har noll koll på objektivfattningar...

Funderingen är väl att nu när det ändå skall inhandlas en modern kamera att välja något som det gamla objektivet passar till...

Det finns några Minolta/Sony-fanatiker här på FS, de vet säkert om objektivet går att använda på en modern Sonykamera. Fast du får förstås inte autofokus och kanske inte exponeringsmätning heller, även om objektivet går att sätta på en kamera. Jag skulle nog vilja säga att objektivet har så litet värde att det är dumt att låta det styra kameravalet.

Är det från 1982 har det den äldre MD (icke autofokus) fattningen. Alla moderna Sony/Minolta kameror har den senare autofokus A (eller alpha) fattningen. Den fungerar inte på nyare kameror (passar inte). Den går att montera med adapter på spegellösa kameror - men det är inte värt det. tokina 35-200 var tyvärr inte särskilt skarp inte ens jämfört med samtidiga konkurrenter.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar