Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var lagar jag min trasiga 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOdenholm

Aktiv medlem
Efter en av semesterns tre veckor fick min 300D mer vatten än vad den tyckte om och dog.

Vem och var kan tänkas laga den? Skall jag kontakta Canon direkt eller handlaren där jag köpte kameran eller har ni någon annan idé? Jag är bosatt i Stockholmstrakten, köpte kameran hos Scandinvian Photo och den köptes i Augusti.

Tack på förhand,

-Jimmy

Ta kontakt med Skandinavian Photo och hör efter om en lämplig Canon verkstad, du bor ju i Stockholm så det borde finnas gott om såna där. Jag tvivlar dock starkt på att garantin täcker det... Om den ens går att laga. Det kanske till och med blir billigare att köpa en ny...

/A\

Tack för svaren.

En följdfråga innan jag tar kontakt med Canon. Det verkar som ett objektiv också tog skada. Det är ett 28-135/3,5-5,6 Is Usm. Tror ni att det kommer vara någon idé att laga det eller är det samma dom som för huset?

-Jimmy

Tror det kan vara knepigt att laga, men objektivet kostar ju nytt 5 lax.

Hemförsäkring - Allrisk/drulle och självrisk om det är applicerbart kan nog vara en bra ide.

Tips:
Om det inte lönar sig att laga kameran och hemförsäkringen inte gäller; ta isär kameran och putsa/tvätta samtliga kretskort mha tops och t-sprit. På så sätt har jag fått igång åtskilliga vattenskadade SLR:er.. Jag kollade även med någon verkstad (kommer inte ihåg vilken) om det var en gångbar metod och det var det, men iom att deras rep måste utföras på ett sådant sätt att kameran återställs i ursprungsskick (m.a.p. tillförlitlighet) + att de lämnar garanti på arbetet byter de hela innamätet på kameran = vattenskador lönar sig sällan att reparera.

Har kollat med min hemförsäkring (folksam genom jobbet)om just kamerautrustning.Upp till 15000 och 1500 självrisk så jag utökade till allrisk (+450 kr/år) och då gäller upp till 30 000 i ryggsäck elller annat .Alltså när du har prylarna med dig.Kolla med din hemförsäkring ,det är som sagt bästa tipset.
Såg att du bodde i Hägersten,där finns Stockholms Centralservice som servar Canon.
http://www.centralserviceab.se/

Senast ändrad:
Vilken otur du har!

Om det finns garanti kvar, inte säkert detta går på garantin. Återstår allriskförsäkringen.

Har du ingen allriskförsäkring blir det till att väga vad en reparation kostar, jag hade då förr köpt en begagnad 300d, går att komma över för femtusen kronor.

Objektivet blir nog också till att kolla vad en reparation kostar mot ett nytt.

Lite uppföljning.

Precis som man kunde tro var prylarna vattenskadade bortom reparation så nu blir det till att tampas med försäkringsbolaget. Jag hoppas bara att de förstår att jag vill ha utgifterna för kostnadsförlagen med bland mina utgifter. Det vore trist annars att betala för saker man "visste" var bortom all räddning.

-Jimmy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar