Annons

Var kan man köpa Canon DPP?

Produkter
(logga in för att koppla)

glu

Medlem
Hej,

Köpte nyligen en begagnad Canon 20D (kamerahus). Fick med låda, laddare, batteri, ja allt som stod nämnt på innehållslistan. På innehållslistan står inget nämnt om någon DPP-CD. Det enda DPP-relaterade som fanns med i lådan var ett (stort) reklamblad för DPP 1.5.5 (osäker på versionsnumret - sitter på jobbet nu). Så jag antar att det ej följde med någon DPP i detta paket på den tiden.
Min fråga är: var kan man köpa en DPP? (jag antar väl att versionsnumret är högre nu - 3.6 eller så).

Tacksam för svar

Gunnar Lundgren
 
DPP finns som bittorrentnerladdning.

Jag inser inte riktigt varför Canons DPP-nerladdning kräver en CD med DPP på för att kunna installeras. Det finns knappast någon anledning för Canon att inte låta DPP vara fritt nerladdningsbart. Programmet fungerar ju ändå bara med Canon-kameror.
 
Tack för svaret. Den enda CD-skiva som ingick innehåller bl.a. EOS Viewer Utility. Men det är väl ett mindre avancerat verktyg än DPP.


Den skivan skall nog gå bra skall du se. Ladda ned programmet och kör installationen. Eventuellt kommer du få en uppmaning att stoppa in CD-skivan som skall vara en form av kontroll att du verkligen har en Canonkamera.
 
Den skivan skall nog gå bra skall du se. Ladda ned programmet och kör installationen. Eventuellt kommer du få en uppmaning att stoppa in CD-skivan som skall vara en form av kontroll att du verkligen har en Canonkamera.

Precis, det ska räcka med ett program i serien, själv använder jag dock bara EOS Utility.
 
Den skivan skall nog gå bra skall du se. Ladda ned programmet och kör installationen. Eventuellt kommer du få en uppmaning att stoppa in CD-skivan som skall vara en form av kontroll att du verkligen har en Canonkamera.

Ja, det du säger kan nog stämma, för om man detaljstuderar den sida du hänvisar till så står det bl.a.

Installation
Make sure that at least one of the following applications is installed.
- Digital Photo Professional
- EOS Viewer Utility
- File Viewer Utility
- RAW Image Task


at least one ... så kanske räcker min skiva för att kunna ladda ner DPP. Jag ska prova imorgon (jobbar kommande natt).

Stort tack för hjälpen!
 
DPP finns som bittorrentnerladdning.

Jag inser inte riktigt varför Canons DPP-nerladdning kräver en CD med DPP på för att kunna installeras. Det finns knappast någon anledning för Canon att inte låta DPP vara fritt nerladdningsbart. Programmet fungerar ju ändå bara med Canon-kameror.

Tack för svaret. Torrent ... jag ser thepiratebay.org i URL:en när jag för musen över länken. Känner mig lite osäker och okunnig här. Är den varianten laglig?
 
Det är förmodligen inte helt lagligt, men Canon kommer knappast att lagföra någon som hämtar hem DPP den vägen pga att CD:n som följde med kameran har förkommit.

Moraliskt tycker jag att det är helt oantastligt.
 
Tycker ni krånglar till det. Det är ju bara att hämta programmet från Canons hemsida och installera det! Det enda kravet är att man antingen har ett EOS-program installerat eller har tillgång till skivan, och detta krav är uppfyllt i det här fallet.
 
Varför, han har en cd med en av programmen man behöver, då är det bara att ladda ner det från länken jag gav ovan. Inga telefonsamtal, inga torrents, enkelt och lagligt.
 
Det fungerar! Det räckte med skivan som innehåller bl.a. EOS Viewer Utility för att få hem DPP(3.6.1).

Stort tack till alla för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.