Annons

Var köper ni era ramar? Passa er för IKEA:s ramar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag letar efter någon bra leverantör av färdiga kvalitétsramar. Har testat IKEA:s ramar och de har nu på senare tid bytt från trä till MDF, vilket har försämrat kvalitén betänkligt. Är det en större tavla med glas, som blir tungt, så börjar ramen svikta. Även glaset är undermåligt; det finns svarta prickar här och där vilka inte går att få bort utan att glaset spricker, eftersom glaset är så tunt och skröpligt att den inte håller för en ordentlig rengöring.

Höjden var ändå denna ram, så här såg den ut när jag packade upp den (se nedan). Fuktskadad! Aldrig att jag levererar en sådan tavla(!) till min kund.

IKEA är förvisså billigt, men kvalitén är usel. Jag tar gärna emot tips på leverantörer av färdiga kvalitétsramar. Jag kräver inte att ramarna ska vara billiga, men jag kräver att de ska kunna levereras i standardmått med kort varsel, samt att de håller en bra kvalitét. Någon som har bra tips?

Bilagor

• ikearam.jpg
    ikearam.jpg
    52.6 KB · Visningar: 7,517
Håller med. Gallerix har bra kvalitet på sina, är inte allt för dyra och dessutom enkla snygga och moderna.

I början på 80-talet jobbade jag på Konstkungen i Malmö. Då massproducerades enkla kvalitetsramar till bra priser.
Den verkar som firman drivs i samma anda, då som nu.
http://www.konstkungen.nu/index.php

Jag tillverkar f.ö mina egna ramar av färdighyvlad list som jag köper på byggmarknaden. Sedan fräser jag listen till önskad profil, spikar och glasar. Det är ett riktigt trevligt pyssel.
Här är en länk där jag är in action.
http://dremelforumcom.proboards106.com/index.cgi?board=up&action=display&thread=15

Ja fördelen med Gallerix är att de har hyfsat bra ramar och att det är glas även i de större varianterna. Problemet är att det är endast aluminumramarna som ser lika år ut och år in. Träramarna varierar hela tiden. För mig skapar det ett problem. Om en kund vill ha samma ram till barnfotografiet på sitt andra barn, som fotas två år efter den förra, så finns inte ramen kvar att köpa.

Är det någon som har erfarenhet av Skåneramar, hur är kvalitén? Jag tror jag ska beställa en provsändning.

F.ö. är det någon som vet var man kan beställa tjocka spännramar (kilramar)? De ska vara minst 2-3 cm tjocka, gärna ännu tjockare. Jag ska spänna fotografier utskrivna på canvas på dessa och de ska inte ha någon ytterram.

Alltså, i Gbg så är Gallerix dyra. Det är billigare att beställa av en ramaffär. Ligger en bra runt hörnet längst upp på avenyn. I SIBA-huset om man säger så. Mitt mot konserthuset.

Köp Nielsenramar. BRA kvalitet. De säljer till flera återförsäljare lite överallt, de har ingen egen butik.

Och som jag alltid har sagt, leverera aldrig en bild till en kund med IKEAram...

Glad påsk!
//
Nina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar