Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper man isopropanol?

Produkter
(logga in för att koppla)
Putsduk, visst, men om man nu verkligen vill få det rent så krävs ofta lite mer.
Vad gör du med dina objektiv? Torkfläckar från vattendroppar och fettfläckar tar man utan problem bort med en mikrofibertrasa och lite fukt. Föroreningar typ "smörjmedel som omvandlats till hartser" (som nämndes i tidigare inlägg) lär man väl inte få på frontlinsen så ofta...

Isopropanol, microfiberdukar, rispapper, Kodak linsputsvätska och annan skit har jag använt sedan jag började fotografera för 30 år sedan. Aldrig har jag fått en lins att bli lika blank och fin som den var i nyskick eller när den blivit putsad på verkstad. Men sedan jag för ett knappt år sedan köpte en "Lens Pen Mini Pro" (se www.lenspen.com) på Clas Ohlson:s går linsputsandet lätt och snabbt och ger linsen nyskicksglans varje gång. Efter 30 års misströstande...
Kolla in 'How To Use" på hemsidan ovan.

Isopropanol, microfiberdukar, rispapper, Kodak linsputsvätska och annan skit har jag använt sedan jag började fotografera för 30 år sedan. Aldrig har jag fått en lins att bli lika blank och fin som den var i nyskick eller när den blivit putsad på verkstad. Men sedan jag för ett knappt år sedan köpte en "Lens Pen Mini Pro" (se www.lenspen.com) på Clas Ohlson:s går linsputsandet lätt och snabbt och ger linsen nyskicksglans varje gång. Efter 30 års misströstande...
Kolla in 'How To Use" på hemsidan ovan.

Hej
Den såg bra ut. Var kömer amn en sådan. Kollade på C-O sida hittade inget :(
ej kjell eller teknikmagasinet eller jula...

Hej
Den såg bra ut. Var kömer amn en sådan. Kollade på C-O sida hittade inget :(
ej kjell eller teknikmagasinet eller jula...

Hittar inte heller någon 'Lins Pen' till salu när jag googlar, eller för den delen kollar på Claes Ohlson:s hemsida. Jag köpte min i CO butiken i Visby. Men Hama tillverkar en sak-samma-produkt som säljs av bl a Scandinavian Photo och Cyperfoto.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6831166
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5612
Googla på "Hama lenspen" för fler alternativ.

Inte så där hemskt förtroendeingivande att tillverkaren påpekar att ibland kan apparaten lämna ett svart klet efter sig på det man ville rengöra...

Har aldrig råkat ut för det. Men att det kan hända beror nog på att det är kolfiber (om jag minns rätt) som är den magiska ingrediensen och att pennan, så att säga, "laddas" (hittar inget bättre ord) genom att man vrider locket ett halvt varv. Och då blir det självklart så att mindre mängder kolfiber från lock och penna kan lossna. Detta tar man då enkelt bort. Kolfiber är en torr substans inget klet. LensPen skriver själva att man tar bort det så här:
"Excess cleaning compound might be left on the lens after cleaning. If this occurs, pat the tip on a clean chamois or a clean soft cloth to remove the excess compound from the cleaning tip. Pressurized air or a "blower brush" will also work to blow off any excess compound on the lens."
Som sagt under det år jag kört lenspen har det aldrig hänt. Och om det händer så rengör linsen. ;-) Men Erland H; fortsätt du att kleta runt med microfiberduk.

Senast ändrad:
Det låter ju rätt obehagligt om det är kolpulver som ska gnidas runt på linsen ... det må vara torrt ur pennan men blandat med fett och annat på objektivet så är det ju inte det längre. Fungerar det verkligen så?

Det låter ju rätt obehagligt om det är kolpulver som ska gnidas runt på linsen ... det må vara torrt ur pennan men blandat med fett och annat på objektivet så är det ju inte det längre. Fungerar det verkligen så?

Skit i att använda linspenna om det känns obehagligt. Det var bara ett tips för de som vill ha riktigt rena linser på ett enkelt sätt. Ni andra kan fortsätta använda vad ni vill.

Köpte https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-814-40&toc=0 från ELFA, tror ni det fungerar för att göra rent optik?

Tänkte egentligen ha det för att göra rent sensorn, men hittade någon uppgift om att det var 99,7 eller om det var 99,97% ren isopropan o då vågade jag inte. Köpte också spatlar av laboratoriekvalitet för ändamålet. Tänkte att det skulle funka lika bra som de dyra rengöringskiten som säljs i fackhandeln. Är jag för feg som inte vågar använda det? Vad innehåller t ex Eclipse som säljs dyrt? Är det något annat än isopropanol? Har hittills aldrig gjort rent någon sensor på annat sätt än att blåsa den, men nu börjar jag få behov av det.

Köpte https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-814-40&toc=0 från ELFA, tror ni det fungerar för att göra rent optik?

Tänkte egentligen ha det för att göra rent sensorn, men hittade någon uppgift om att det var 99,7 eller om det var 99,97% ren isopropan o då vågade jag inte. Köpte också spatlar av laboratoriekvalitet för ändamålet. Tänkte att det skulle funka lika bra som de dyra rengöringskiten som säljs i fackhandeln. Är jag för feg som inte vågar använda det? Vad innehåller t ex Eclipse som säljs dyrt? Är det något annat än isopropanol? Har hittills aldrig gjort rent någon sensor på annat sätt än att blåsa den, men nu börjar jag få behov av det.

Enligt databladet är det 60-80% isopropan och den anges vara avsedd för rengöring av bland annat optik.

Enligt databladet är det 60-80% isopropan och den anges vara avsedd för rengöring av bland annat optik.

Sant men även Butan och Propan är "okej", dvs inget som riskerar att kladda ner sensorn, men de övriga 0.3 eller 0.03% som jag hittade i något mer detaljerat datablad oroade mig. På själva sprayburken står det "Ren Isopropanol", men vem kan man lita på?

Isopropanol används flitigt på laboratorium istället för etanol som är oxiderande och metanol som är giftigt. Metanol är också bra att använda om man nu bortser från att det är giftigt.

/Stefan

Etanol är knappast oxiderande men dock för attraktivt att använda till annat (oral konsumtion) om den inte är denaturerad (vilket kan lämna rester vid avdunstning).

Ren isopropanol används för den är lättflyktig och "lätt" att få tillräckligt ren så den inte lämnar några rester efter sig.

Butan och propan är gaser vid rumstemperatur, dvs inte användbara för rengöring under normala förhållanden.

/Magnus

Det går att beställa större förpackningar med isopropanol genom färghandeln.

Större = 20-litersdunk som minsta mängd. Kostade en halv tusenlapp för
några år sedan. Renhetsgrad = 99,5% och helt fri från restbeläggningar.

Testar själv gärna på ett gammalt Hoya-filter med grönaktigt antireflexskikt
genom att låta en droppe torka in på ytan. Det som inte avdunstar syns
väldigt tydligt när ljus reflekteras i ytan, sabbar helt enkelt
antireflexegenskaperna.

Om man inte som jag är storförbrukare kan ni alltid dela på en dunk.
Ingen aning om vad priset är idag men lägre än vad som hittills angetts i alla fall.

Om det blir rent vid sensorrengöring beror lika mycket på tekniken och "trasorna"
ni torkar med som på lösningsmedlet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar