Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa USB-kabel till Lumix?

Produkter
(logga in för att koppla)

kiyosaru

Ny medlem
USB-kabeln till min TZ7 har olyckligtvis försvunnit, så jag har nu börjat jaga efter en ny sådan.

Pratade med El-giganten där jag köpte kameran, och dem hänvisade till säljaren Björketorpar'n, men det visade sig att de inte säljer Panasonic-tillbehör överhuvudtaget.
Har jagat runt på nätet och hittat en kabel på Scandinavian Photo, problemet är att den kostar 345 kr och spontant känns det lite dyrt.
Har tittat lite på eBay - där finns väldigt billiga kablar (visserligen från Hong Kong) men jag lyckas inte hitta någon till just denna modell.

Är det någon som har några idéer kring var man kan hitta en kabel till ett lite lägre pris?

Stort tack på förhand!

Men vad är det för kontakt?
Är det något proprietärt jox eller en standard krympt (mini e dyl) USB-variant?

Ska du ha kabeln för att föra över bilderna bara, eller finns det någon annan funktion du vill åt. Om det bara är för överföring av bilderna tycker jag att du ska köpa en kortläsare istället. Brukar kosta nån hundring eller så och funkar med alla eventuella framtida kameror, iaf inom en överskådlig framtid.

Har tittat lite på eBay - där finns väldigt billiga kablar (visserligen från Hong Kong) men jag lyckas inte hitta någon till just denna modell.
Jag vet ju inte hur uttaget på din kamera ser ut, men söker man på ebay får man massor av träffar på vad som påstås vara rätt kabel och priserna ligger på ett par dollar.

Det stämmer, sedan står helt plötsligt inte min kamera med i "compatible"-listan i auktionen, så det verkar inte vara rätt kabel ändå. I alla fall de auktioner jag har hittat.
Plus att det tydligen tar tre veckor att få hem den från Hong Kong, men det är ju en annan femma.

Om själva prylen heter "USB DATA Cable for Panasonic DMC-TZ7/DMC-TZ6/DMC-TZ65" så kan man nog förutsätta att den passar till just TZ7. Finns det dessutom bild kan du kanske själv avgöra om det är rätt typ. Som det står i en av annonserna:
Compatible model: pls check the title, thanks.

De gånger jag beställt småprylar från Hongkong/Kina via Ebay har det inte tagit mer än en vecka.

I en av dom står det så ja, där kan man dock inte jämföra kabeln eftersom bilden inte visar speciellt mycket. I de andra står alltså inte TZ7 med i listan trots att det står i titeln.
Jag har i alla fall mailat och bett dem klargöra vad som gäller, förhoppningsvis får jag svar snart. Antagligen är väl detta det absolut mest prisvärda sättet att få tag på en kabel i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar