Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa "stel men böjbar snodd" till bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

albra

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka mig på att göra en portabel bakgrund som jag kan böja ihop som en åtta. Förr fanns det plastklädda spiraler som användes till gardinupphängning. Jag tror inte att spänsten hos den typen räcker till för att hålla isär ett tyg på 200x200 cm utan skulle vilja ha tag på den typen av "böjbar lite stelare snodd" som finns i de farbrikstillverkade bakgrunderna. Dessa finns också bl.a. i oppfällbara solskydd till bilar.
Mvh/Anna-Lena

Hej!
Ikväll så skall jag prova en lösning till detta, har ett gammalt 2 manna tält, och den ställningen är tunna "plast" (ej glasfiber) stänger som är ca 4x40 cm som man sätter ihop till en lång del med gummiband emellan...
Skall prova och se ifall man kan göra en enkel portabel bakgrundshållare som täcker "halvkropp" eller porträtt...

Har själv nu 4 st bakgrunder, och sitter med de problemet att de är 3,5x6 meter och jag har inte min "hemmastudio" uppe hela tiden, och har ett klart problem med att hålla tyget skrynkelfritt, skall höra med mattaffären ifall dom har toma "papprör" som dom har mattor på ;-)

Ibee back

"tältställningstestet"

Det ska bli spännande att höra hur det går med tältställningstestet. Räcker längden på stängerna till?
Jag såg på någon annan tråd att man rekommenderade att tvätta bomullstyget i 3 ggr mer mjukmedel mot vad som är normalt. Det skulle delvis förhindra skrynklor. Har någon testat det? En annan metod kan vara att "våda upp" tyget. Om man syr i öglor i kanten och drar ett snöre igenom, ungefär som en veckad tygrullgardin fungerar. Ni kvinnor förstår vad jag menar :=) Det är nog svårt att få tyget skrynkelfritt även om man rullar upp tyget men det är värt ett försök.

Tältställningen funkar perfekt, fast den går inte att vika till en 8:a, men dock plocka i sär i fyra delar och vika ihop, tyvärr så gick symaskinen samma väg som "ramen", utan drivremmen hoppade åt skogen så jaketen på ny drivrem påbörjas idag :)
Fortsättning följer mao...

Att tvätta bakgrunderna... mm.. kanske smart att tvätta dem, skall kolla med frugan om maskinen pallar detta tygstycken, provade igår med 3 st bakgrunder uppe på stativet, och de vart ju lite av att man fick plocka ned den ena när man skall ha den andre osv. jag sträckte ut tyget med att tejpa tyget med stativen som mothål, fast i morgon åker vi till Ikea och köper "öljor" och slår i efter sidorna så man kan spänna upp det ifall de behövs i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar