ANNONS
Annons

Var köpa polfilter & motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
...

Du säger "Vill mest kunna ta bra landskapsbilder samt soluppgångar/solnedgångar." och det säger mig att det är vidvinkel inte tele du ska leta efter.

Ska ha det i bakhuvudet!

Den bilden du hänvisar till hade varken polfilter eller motljusskydd haft nån större effekt på.

Som Calle skriver är det ett graduerat filter, typ det här som är medicinen.

Själv tillhör jag den gamla skolan och har en del effektfilter från analogtiden. Stjärnfilter gör sig bäst mot små starka/kontrastrika ljuspunkter som här t ex. Tror inte det kan få ett snötäcke att gnistra. då är det nog photoshop som gäller.

Himla vackert julkort, tur att det är långt till jul igen. I liknande såna situationer som på ditt julkort, js1, skulle jag gilla att använda ett stjärnfilter.

Filter och annat "småkrafs" får vänta, bättre att jag lär mig hantera kameran först, genvägar till bra bilder verkar det ont om.
Fast ett graduerat gråfilter såg onekligen trevligt ut.

Kanske hade du ändå fått bort en del blänk från vattnet med hjälp av ett polfilter. Eventuellt hade du också kunnat få till lite mer blå himmel. Polfiltrets effekt är förstås beroende av vilket håll solljuset kommer ifrån.
Billiga polfilter finns i alla fall här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=88326
Jag har ett sådant själv och den gör sitt jobb. Den stjäl dock lite ljus (fast det är ingen nackdel för mig personligen). Helt okej för en nybörjare.

Polarisationsfilter påstås för övrigt vara ett av få filter vars effekt inte går att efterlikna i t.ex. Photoshop.

Söker ferbrilt efter ett cirkulärt polfilter 55mm och ett motljusskydd 55 mm till Sony.
(Är även på jakt efter close-up filter och stjärnfilter 6-uddar)

Har tittat lite hos fotofyndet och kaffebrus. Samt tradera...
Söker efter ett shuppingställe med snabb leverrans...
(Har läst varningar och plustecken ang kaffebrus här på fotosidan och känner mig lite lätt rådvill.)

På tradera hade säljarna KingArtur och Livstil intressanta grejer.

Men hur märkes bonat är det med filter och moljusskydd? Vill inte bli ruinerad på kuppen, önskar väl att grejerna kan hålla i 1-2 år åtminstone.

Jag har handlat mycket av just KingArtur och han är snabb och säker. Trevlig mejlkontakt också. Rekommenderas!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto