Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa en EOS 20D + 17-85 billigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

NickeT

Ny medlem
Jag trodde jag skulle nöja mig med en EOS 350 D, men prylgalningen i mig propsar på en EOS 20D, med 17-85 objektiv. Det svider i plånboken, men jag tror det är en kamera som håller ett tag. Eller?

Frågan är var inom EU jag kan köpa den billigast (även via postorder)? Jag kan också tänka mig att försöka köpa den utomlands om/när jag är ute och reser, och då undrar jag också var jag får tag på den billigast? USA? Singapore? Japan? Eller vad? Köper jag den på postorder från land utanför EU lär tullen lägga på moms etc (eller kollar de inte sådant?).

Gäller Canons garantier i Sverige även om jag köper kameran utomlands?

Förresten, jag har för mig att jag läste någonstans att EOS 10D har CCD-sensor i 35-mm format, och att man där inte behöver specialobjektiv som på de andra digitala systemkamerorna. Någon som vet hur utvecklingen kommer se ut framöver? Slänger man pengarna i sjön om man börjar skaffa de nya objektiven, i stället för att köra vidare på sina gamla (35-105, 75-300 USM)?

Tacksam för svar!

EOS 10D har INTE fullsize sensor.

Däremot har EOS 1Ds mark II och EOS 5D det men dom kostar lite mera...

Du måste inte ha specialobjektiv på 350D och 20D. Däremot har du en brännviddsförlängning på 1,6x pga den mindre sensorn vilket förvandlar ett vanligt 28mm till motsvarande 44,8mm, så om du vill ha vidvinkel måste du antingen köpa ett svindyrt vidvinkelobjektiv eller ett av dessa "specialgluggar" i EF-S -serien som är betydligt billigare.

Jag köpte min 20d i Andorra. Den kostade 1170 euro för bara huset, jag ville inte ha kitobjektivet. Vill du ha hela kitet så kan du få en bra deal på det där. Garantin gäller i hela Europa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar