Annons

Var köpa D300 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Hej svejs !
Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa mig en D300 Men jag vet inte var jag bäst gör det.
I Februari 08 så kommer jag befinna mig i Thailand. Nikon tillverkas ju i Thailand, så där kanske går att köpa till bra pris ?
På väg hem från Thailand kommer jag att flyga via Hong Kong, och stanna där några dagar. Kan säkert köpa där också, men blir då utan kamera nästan hela resan. Det är ju ingen höjdare precis.
Ett tredje alternativ ärr att köpa en billig biljett i Thailand till Singapore, och ev. köpa där. Eller rent av bita i det sura äpplet och köpa här hemma i Svedala till överpris.

Någon som kanske kan ge mig tips eller råd ?
 
Tänk på garantin. Om kamerahuset går sönder så får du betala ur egen ficka om du inte vill skicka tillbaks till butiken och landet där du gjort ditt inköp! (Då blir det 2x frakt också)
Har själv köpt grejer i Hong Kong, men jag har kolleger där som kan hjälpa med inköpsställe och ev. hjälp om man får problem. (med produkterna)
Jag hade köpt D300:an i Sverige, men om du vill "spara" lite deg så gör för sjutton en bra research innan du sticker iväg.
Finns billiga och bra, men även mycket dåliga exempel på handlarer som lurat stackars turister som drömmer om "fyndet".
Glöm inte att du missar massa tillfällen att fota om du väntar med att köpa den. Det är på resan du vill ha kameran.
 
Så sant,så sant. Jag vet att det blir en chansning vad gäller garantin. Hur lång är garantin ? Ett eller två år tror jag. Det ska väl vara max otur on kameran skall paja på den tiden.
Jag får vänta och se när det kommer ut lite "riktiga" priser. Skiljer det inte mer än ett par tusen så köper jag nog kameran här hemma.
 
Det är inte helt säkert att det bara är att gå in en affär och köpa en i Februari. Tänk på att den inte släpps förren i November och då är alla kameror som släps förbokade sen flera månader. D200 var ju tydligen nästan omöjlig att få tag på i början när den släpptes.

Ja jag är obotlig pessimist :p
 
Ja, den risken finns också naturligtvis. Jag läste en lååång tråd här om väntan på D200 när den släpptes. Den sitsen vill man ju inte hamna i precis ! Men man får ju hoppas att Nikon har lärt sig av tidigare missar. Men läser man i alla forum, så är det ju redan massor av förbokningar världen över. Kanske lika bra att ta en nummerlapp här hemma redan nu :)
 
det är nog bara att ställa dig i kö hos alla handlare du hittar..stora som små..lokala som runt hela sverige..så ringer de när de har din kamera inne.

Det är ju inte bindande att ställa sig i kö så du kan lugnt tacka nej när de ringer om du redan hittat en. Själv står jag i 3 köer nu!

De enda jag har hört om leveranser av D300 är väl det som sas i videon på kamerabild där ngn nikonsnubbe trodde att det skulle bli samma visa som med D200.
 
Svensk garanti är bra att ha.

D200 hade ju problem med bandning/randiga bilder. Jag behövde bara åka med kameran till Lasses kameraservice i Nacka så fixade de problemet så snabbt de kunde. Tog lite tid (drygt en vecka) då kameramodellen var ny och alla reservdelar inte fanns hemma.

Vi vet ju inte vilka barnsjukdommar D300:an kommer att ha. Men någon sak är det nog ;o)

/Johan
 
B&H i New York tar 1800 usd för den. Med dagens valutakurs + local tax landar den på ca. 13600:-. Då skiljer det ca. 2000 kr mot SP. För min del är nog garantin värd 2000 kr.

Thomas
 
Thomas Schulz skrev:
B&H i New York tar 1800 usd för den. Med dagens valutakurs + local tax landar den på ca. 13600:-. Då skiljer det ca. 2000 kr mot SP. För min del är nog garantin värd 2000 kr.

Thomas

Ja, kommer det inte skilja mer, då köper jag helt klart här hemma. Bara hoppas man hinner få tag på ett hus innan man åker i Januari.
 
Ja priserna skiljer inte så mycket nu längre...
Kollar man på priser i USA så är det nästan bara momsen som skiljer på priser upp till ca. 30000kr.
När det blir dyrare saker skiljer det sig lite mer men det känns inte så kul att handla för dyra saker om det skall krångla senare med garanti mm.

Funderade på att köpa ett kamerahus från USA men nu när man har F-skattsedel och får dra av momsen så är det ingen mening längre. I slutänden kanske det skiljer 1000-1500 kronor och utan garanti i sverige vilket innebär att man skall skicka kameran över halva jordklotet så går det bort.

/Jonas
 
Ett litet inlägg i garanti-biten är att, vad jag förstått, så innebär inte ett utlandsköp att garantin *försvinner* ?

Däremot blir väl frakten vid rep. ärenden klart mycket dyrare, och ev. krångel klart mycket...krångligare.. mot en butik i New York jfr Stockholm. Eller för den delen Nikon USA kontra Nikon Sverige, om det är Nikon direkt som hanterar garantiärendet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.