Annons

Var köpa beskärnings "verktyg" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikt

Aktiv medlem
Hej

Undrar om någon har tips på var man kan köpa en beskärare för redan utskrivna bilder? Inte en sån som man "hugger" av bilden med utan en sån som man drar kniven mot sej. Ska kunna beskära A3+ kortsida.
tacksam för svar=)

H/Fredrik
 
Jag köpte min skärmaskin på corporate express. En "Accucut 515pro" Finns även på Matton. Den här klipper bilden genom att rulla en vass kniv mot en skärmatta. Blir väldigt snygga snitt.

CE har även många andra maskiner. Kan rekommendera dig att kolla där. Helt OK priser också.

Mvh /Peter
 
Om din beskärare hugger av bilderna så är det dags att köpa ny kniv.

Kolla annars med tapeserare, de brukar ha bra knivar för tjockare papper.
 
Jag har också problem att hitta det jag söker. Har lokaliserat en del skärare som klarar A3 men jag tycker det är lite vanskligt att själva ytan där man lägger fotot är så litet.

De blir ju omöjligt att t ex från A3 skära ut en yta på 35 x 25 cm med hjälp av "linjalerna" då dessa oftast bara sträcker sig ett par decimter åt ena hållet.

Jag skulle vilja en skärare som har ett "bord" som är minst 45 x 45 cm stort. Någon som vet var?



Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Jag har också problem att hitta det jag söker. Har lokaliserat en del skärare som klarar A3 men jag tycker det är lite vanskligt att själva ytan där man lägger fotot är så litet.

De blir ju omöjligt att t ex från A3 skära ut en yta på 35 x 25 cm med hjälp av "linjalerna" då dessa oftast bara sträcker sig ett par decimter åt ena hållet.

Jag skulle vilja en skärare som har ett "bord" som är minst 45 x 45 cm stort. Någon som vet var?



Mvh
Anders

Den skäraren jag tidigare skrev om finns i A3-format. Den har ett stort bord där du får plats med hela kopian.

Mvh /Peter
 
Personligen föredrar jag att skära med kniv och stållinjal på ett skärunderlägg.

Skärmaskinerna är ok om man har många foton/utskrifter men för att komma upp i samma skärkvalité så får man inte snåla på budgeten.
 
peter_wahlström skrev:
Den skäraren jag tidigare skrev om finns i A3-format. Den har ett stort bord där du får plats med hela kopian.

Mvh /Peter

Kollade nu på Matton och där står att skärlängden är 387.

Alltså går det väl inte att skära en A3 på längden då den är 420 mm?

Detta var vad som stod i produkt PDF:en: Lite för litean alltså men de kanske har fler modeller. Skall söka lite - tack för tipset.



----

Cutting Length 387 mm
Paper size A4
Straight cut capacity (80gsm) 30 sheets
Score cut capacity (80gsm) 5 sheets
Perforate capacity (80gsm) 10 sheets
Laminated material 250 micron
Score Yes
Perforate Yes
Paper guides A4, A5, A6 & A7
Ruler in cm and inches Yes
Diagonal lines Yes
Base quality Metal
Back stop Yes
Paper clamp Manual
Score Yes
Replacement blades Yes
Cutting mats Yes
Warranty 2 years
Weights 4.2 kg
Working Surface (LxW) 387 x 375 mm
Machine Dimensions (LxWxH) 615 x 410 x 117 mm
Safety Approvals
---

Mvh
Anders
 
Sökte lite på tillverkarens hemsida och det verkar som om max djup på arbetsytan är 375 mm även på de större modellerna. Varför? Om jag har en A3 som är 420 x 297 och vill skära ner den till säg 400 x 250 så kommer jag ju inte att kunna göra detta med hjälp av linjalen utan måste måtta på fri hand. Eller har jag missuppfatat något?

Anders
 
Som sagt, en plan stållinjal, en skarp kniv och ett bra ögonmått klarar man sig bra med... Och dessutom fungerar det upp till de storlekar ingen normal människa kan budgetera en skärmaskin för... Och de mindre bilderna fixar man med enligt tipsen ovan...
 
P_S skrev:
Som sagt, en plan stållinjal, en skarp kniv och ett bra ögonmått klarar man sig bra med... Och dessutom fungerar det upp till de storlekar ingen normal människa kan budgetera en skärmaskin för... Och de mindre bilderna fixar man med enligt tipsen ovan...

Tja, det kanske är den bästa lösnigen men jag fattar inte varför tillverkaran kan göra arbetsytan på sina skärmaskiner kvadratiska. Det skulle ju underlätta och kostnaden borde inte vara så stor.

Nåväl, först måste jag köpa A3 skrivare innnan "problemet" blir skarpt.

God Jul

Anders
 
Tyska Dahle gör mycket högklassiga skärmaskiner, både sådana med trissa och sådana med svärd. Tyvärr så har dom vett att ta betalt, skitdyra, flera tusen för proffs-modellerna.

MEN: Dom håller så hög kvalité så att man inte sliter ut dom under ens under en en livstid. Skulle det vara att dom blir slöa så finns knivar som reservdel.

(Vi hade en Dahle på fotoskolan i Gamleby. Den gick i princip nonstop hela dagarna...)

Det betyder att man skall kolla efter begagnade! Jag köpte en A0, 96 cm (!) Dahle med skärtrissa för 500 kr på blocket!

Har man tur så kan man hitta någon från nått arkitektkontor eller kartfirma.
 
AFJ skrev:
Tja, det kanske är den bästa lösnigen men jag fattar inte varför tillverkaran kan göra arbetsytan på sina skärmaskiner kvadratiska. Det skulle ju underlätta och kostnaden borde inte vara så stor.

Nåväl, först måste jag köpa A3 skrivare innnan "problemet" blir skarpt.

God Jul

Anders

Den som ar lite handig kan gora sitt eget skarbord av en bit MDF och en bra linjal och tva tvingar eller klammor. Sa kan man skara med mattkniv och slipper ta ogonmatt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.