ANNONS
Annons

Var inte så jä**a prylkåta!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Jag måste bara få spy ur mig lite galla över dem som dumpar priserna på sina 10D för att få råd att investera i sin nya kompetens, 20D!

Halleluja!!!! Du kommer nog förmodligen att ta ohyggligt mycket bättre bilder med 20D (Not!)...

Självklart talar jag ur egen ficka, då min 10D har haft en värdeminskning värre än en ny bil på de senaste två månaderna.
Det är nåt skumt när man får betala 7.000 för en beggad 300D och 8.000 för en 10D.

Snälla, ni gör er själva en otjänst (och oss andra Canonägare) när ni dumpar priserna på begagnade D-SLR.

Det kanske är jag som är naiv, men faktum är att begagnatmarknaden på digitalkameror har varit god. Dvs. du får igen en rimlig del av pengen då du byter upp dig. Självklart har detta med den explosionsartade utvecklingen att göra, och nån gång blir ju marknaden mättad. Det kanske är nu det händer...

Visst är det så att när en nyare modell av en produkt kommer ut på marknaden så droppar priserna på den förra.

Min uppfattning om rimliga priser:
Canon EOS 300D (inkl kitoptik) - 6500-7000:-
Canon EOS 10D (enbart hus) - 10000:-

Nikon D70 (inkl 18-70DX) - 9000-10000:-
Nikon D100 (bara hus) - 9000-10000:-

Sådär, nu känns det bättre! :)
Osså ett stort tack till er som inte har panik att sälja och vidhåller rimliga begagnatpriser.

MVH /Micke

Jag betalade 9500 kr för min NYA 10D. Jag ser inget fel med att en begagnad går för ca 8-9000 kr.

Om du inte är nöjd med vår "fria marknad" kan du väl göra oss en tjänst och flytta till planekonomin Kina ;)

Jag vet hur du känner dig, men varför vara så besatt av försäljningspriset. Du har ju som sagt en mycket, mycket duglig kamera att leka med de närmsta åren!

Det finns gott om 10d så det är väl inte konstigt att folk vill få sålt dem. Om man sätter för högt pris riskerar man att kanske inte få den sålt och sen sjunker andrahandsvärdet till mindre än man skulle kunnat få om man satt rätt pris från början.

Jag kan direkt tänka mig att man tar bättre bilder direkt med en 20d. Jag hade då inte tackat nej till en.

8500,- för en 10D är ingen "Dumpings" av priset enligt mig.

Jag ser heller inget fel i att hålla sig med det som är nytt, om det senare är motiverat utifrån den enskilldes egenteliga och faktiska behov blir en annan femma. Förstår inte heller hur du Ollars kan lägga orden i munnen på alla du förtalar så hårt, med det blir ju din huvudvärk och inte min.

Köp iväg och konsumera mera,,,, det är ju det Göran Persson vill, eller hur, kan det blir bättre;)

Mvh Niclas.

Värst är det väl för oss som köpt splitter nya Eos 1V relativt nyligen.... värdefallet är värre än fritt fall på grönan. :(

Många av dem som köper 20D har ingen större nytta av den snabbhet som kameran ger jämfört med 10D. Och att deras bílder nu får lite mindre brus gör inte dem till bättre fotografer.

MEN. Kameraköp är inte alltid rationella. Kameror är också en pryl såsom klockor, mobiltelefoner och bilar. Och det finns både statusvärde och en glädje i att ha bra prylar. Det går inte att klanda folk för vad de väljer att göra av sina pengar. Det är ofta ännu tokigare när det kommer ut nya Leicamodeller. Många av dem tas det inte en enda bild med.

Jag tycker dock att det blir falskt om man påstridigt hävdar att de absolut behöver de nya finesserna när de uppenbart bara försöker försvara sitt irrationella köp med rationella argument.

Det kan hända att priserna stiger en aning fram mot jul när den värsta uppgraderingshysterin lägger sig.

Jag säljer i alla fall inte min 300D.

Du borde väntat med att köpa din 10D tills nu när de är billigare. Då hade ditt andrahandsvärde varit högre relativt sätt. Sen fattar jag inte varför du vill ha högt andrahandsvärde om du förespråkar att man behåller dem? Det är ju först när man omsätter dem som det ekonomiska andrahandsvärdet har betydelse. Själv har jag en 10D och tänker inte göra mig av med den i första taget, därför kvittar andrahandsvärdet.

PN

Det handlar väl om att försöka sälja så dyrt som möjligt och köpa så billigt som möjligt, eller?Man måste räkna med att tappa pengar när man säljer något som man har använt ett tag. Och visst, utvecklingen går framåt i rasande fart, som gör att priserna sjunker även på de begagnade prylarna.

Så håll ut, det kommer att bli ännu "värre"! ;-)

Oj va det bet!

Niclas, lägger jag orden i mun på någon?

För att förtydliga också, nej jag har inte ambitionen att byta ut min 10D på ett bra tag framöver. Men jag är inte heller så naiv att jag hävdar att den räcker för all framtid.

Förmodligen så har priserna stabiliserats på en rimlig nivå när jag säljer den så småningom.
Eller så kanske jag behåller den och låter mina barnbarn leka med den när jag blir 70 :)

Senast ändrad:
Re: Oj va det bet!

AlfaGTV skrev:
För att förtydliga också, nej jag har inte ambitionen att byta ut min 10D på ett bra tag framöver.

Varför ens bry sig i nuläget då?

Låt prylnissarna bränna sina stålar bäst de vill. Pryltokeriet stimulerar något djupare behov hos dem. Var och en har sin väg till lycka..

Re: Re: Oj va det bet!

Johan Okker skrev:
Varför ens bry sig i nuläget då?

Låt prylnissarna bränna sina stålar bäst de vill. Pryltokeriet stimulerar något djupare behov hos dem. Var och en har sin väg till lycka..

Sant.

Men jag ser ett skräckscenario framför mig då jag till våren (När 3D lanseras ;) anser mig ha behov av fler pixlar, bättre bildseende, inbyggd IS i vänsterarmen och fler och bättre kontrakt än Mattias Klum, att jag säljer 10:an för 1500:-... Och då tycker att jag får bra betalt ;)

gaaaahhhh!
/Micke

Edit: Grammatiska fel..

Man skall dessutom beakta att det går oss, som bara köper begagnat, rätt i händerna.
Om folk bränner massa pengar på att köpa nytt, för att sedan 12-18 månader senare, sälja till "underpris", inte mig emot.

/ E

Re: Re: Re: Oj va det bet!

AlfaGTV skrev:
Sant.

Men jag ser ett skräckscenario framför mig/.../gaaaahhhh!

=)

Men å andra sidan är det väl heller inte förvånande att digitalare rasar i pris? Det är ytterst få - om ens några - konsumentprodukter som håller sitt värde bra.

Så frågan är om inte det är priset du får betala när du har gått in i megapixelrejset.
Att du köper en produkt för att tre år senare sälja den för kanske en fjärdedel av nypriset och så fortsätter det så i ett antal elektronikgenerationer.

Det som verkligen är intressant är att pristappet på denna typ av utrustning alltså är större än vad avskrivningstakten för dess inventarievärde.

Frågan är när skatteverket börjar godkänna digitalkameror som furbrukningsinventarier med kortare livslängd än tre år och därmed medger direktavskrivning.

motsvarande 300D med kit för 3000 pix är snart rimligt (1-2 år).

tokhöga priser nu, men beror såklart på att dslr är relativt nya.

framtiden är sweet.

Lasse har en viktig poäng. En väl fungerande begagnatmarknad kommer att pressa nypriserna och vi har inte haft en sådan marknad tidigare på konsument-DSLR. Jag har inga planer på att sälja min 300D för att byta till en 20D. De 9000 jag får hosta upp emellan köper jag hellre objektiv för. Dessutom kan jag vara mer "vågad" men min 300D när jag kan köpa en begagnad för en rimlig slant. Jag behöver inte längre vara rädd för att få min 12000-kronorskamera stulen/sönderslagen/nedblött/sandfylld.

Johan

Re: Re: Re: Re: Oj va det bet!

Det största felet folk gör är att de jämför med hur utvecklingen var förr på analogkamerapriser. men glömmer att man med en digitalkamera har betydligt lägre driftskostnader och det därför ändå kan vara en bättre affär med digitalt som tappat snabbare i värde än förr med anlogt som höll sig på 70 procent av nypriset.

Det verkar ändå som värdet på digitalkameror håller sig bättre än på många andra produkter som datorer och tv-apparater. raset är heller inte så stort som för dem som köpte D30 eller D60.

Efterfrågan på begagnade digitala kameror är stor eftersom många inte har råd med nya kameror,

Just nu översvämmades marknaden med 10D och en del har i panik sålt för 9000 och kanske t o m lägre. Men snart kostar säkert kamerorna 9500-10000 vilket känns rimligt. Att tappa en tredjedel i pris är väl rätt okej?

Det bästa med att handla begagnat är att man ofta kan få tillbaka sina pengar efter några år. med digitalt är det väl inte riktigt så, men en begagnad 10D ihåller nog sitt värde rätt bra en tid framöver.

Johan Okker skrev:
Frågan är när skatteverket börjar godkänna digitalkameror som furbrukningsinventarier med kortare livslängd än tre år och därmed medger direktavskrivning.

Är du yrkesfotograf får du skiva av på ett år. Allt under 5000 får man också direktavskriva

Senast ändrad:

AlfaGTV skrev:
Sant.

Men jag ser ett skräckscenario framför mig då jag till våren (När 3D lanseras ;) anser mig ha behov av fler pixlar, bättre bildseende, inbyggd IS i vänsterarmen och fler och bättre kontrakt än Mattias Klum, att jag säljer 10:an för 1500:-... Och då tycker att jag får bra betalt ;)

gaaaahhhh!
/Micke

Edit: Grammatiska fel..

Ja då har du ju haft en värdeminskning i klass med om man köper en ny Alfa Romeo.....nästan ;-)))

/Matti

AlfaGTV skrev:

gaaaahhhh!
/Micke

Men då kan du ju å andra sidan köpa en 20 D för 7-8000 kr istället.

Sen är det nog dags att se digitalkameran som en löpande utgift istället för en investering. Köp kameran för 14000 och sälj för 8000 ett år senare, det ger en månadskostnad på 500:-/månad. Vilket käns lite mer överkomligt (och fundera på hur mycket det räckt till om du kört med film...).

Sen finns ju alltid alternativet att köra på med din 10D i många år. Den lär ju knappast bli utsliten i alla fall...

/Johan (som köpte en 10D för 10000:- för tre veckor sedan)

Re: Re: Re: Re: Re: Oj va det bet!

froderberg skrev: Är du yrkesfotograf får du skiva av på ett år. Allt under 5000 får man också direktavskriva [/B]

=)
Inte tillämpas den direktavskrivningsregeln på mig som enskild näringsidkare? Eller så har jag pratat med någon skatteverkshandläggare som INTE INTE INTE hade riktig koll på inventarieavskrivning.

Ang 5pappregeln, ja, jo.. Men det är ganska få saker som kostar under fem. Det handlar ju då mera om förbrukningsvaror som nån skrivare, hårddiskar etc.

Sedan kan man ju fundera litet över vitsen med: Ny Kamera - Samma Gamla Bilder.
När man gjort det och insett att så är det kan man ju fortsätta att ta samma gamla bilder med samma gamla kamera.....för handen på hjärtat, inte ändrar ett nytt hus på bildseendet - om det inte är ett formatbyte.
Us

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar