ANNONS
Annons

Var hittar jag verktygen i CS3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkis

Aktiv medlem
Hej!

Har förtvivlat letat efter verktyg som finns i mitt PS Elements 4 i mitt nya CS3.

Jag saknar bl.a. verktyget för att räta upp en sned horisont, att ta bort röda ögon m.m.

Har jag någon inställning i CS3 som gör att jag inte kan se allt eller?

Har verkligen lusläst menyerna och provat mig fram att klicka fram saker och ting under "windows", men icke. Har även varit inne under verktygsguiden, men där finns inte heller dessa verktyg.

Tips någon?

/Jenny

Jag har för mig att du kan räta upp sned hortisont om du går till Filter - Distort - Lens Correction.
Vad det heter på svenska är jag inte säker på.

Ja googlade i ungefär 3 sekunder och fann att verktyget ligger under samma som healing verktyget.. allså det som ser ut som ett plåster.. håll in knappen där så kommer rödaögon verktyget fram. I cs4 iaf kan inte svara för cs3.

Räta upp horisonten är väl bara att rotera bilden.. Lägg en stödlinje bara så ser du va som e rakt.. sen kan du ju använda free form verktyget Ctrl+T så länge du har bilden som ett lager.. stäng av "snap" funktionen innan bara så du kan rotera det fritt utan att d låser.

Ett enkelt sätt att räta upp en sned horisont är att välja linjalen, dra en linje längs horisonten, välja Bild -> Rotera arbetsyta -> Fritt val

Ja det heter inte samma sak, och funkar inte riktigt samma i CS, så det kan var lite svårt.
Men om vi börjar med sneda horisonter: Högerklicka på pipetten i verktygslisten, och välj "Linjal", ta linjalen och dra utefter horisonten, gå upp under "Bild" och välj "Rotera Arbetsyta" - "Fritt Val", och då dyker det upp en dialog med med det antal grader ifyllda, som du dragit strecket efter, klicka "Ok" och bilden roterar.

Och om vi tar röda ögon: Högerklicka på "Lagningspenseln" (plåstret), och välj "Röda Ögon Verktyg" och klicka på pupillen. Ofta vill man minska det förinställda värdet mörkhetsgraden, kanske ner mot ca 20%

Hoppas det hjälper dig lite.

Hej!

Har förtvivlat letat efter verktyg som finns i mitt PS Elements 4 i mitt nya CS3.

Jag saknar bl.a. verktyget för att räta upp en sned horisont, att ta bort röda ögon m.m.

Har jag någon inställning i CS3 som gör att jag inte kan se allt eller?

Har verkligen lusläst menyerna och provat mig fram att klicka fram saker och ting under "windows", men icke. Har även varit inne under verktygsguiden, men där finns inte heller dessa verktyg.

Tips någon?

/Jenny

För att räta upp en sned bild så använd kortkommandot I. Eller klicka och håll kvar på pipetten så kommer en meny fram där du finner en symbol som ser ut som en mätsticka, välj den. Markera sedan ändpunkterna op en horistontell eller verikal linje i bilden. Gå sedan till menyraden och välj image/image rotation/arbitrary. Du får då upp en dialogruta där lutningsvinkeln anges. Klicka på OK och bilden rätas upp. Det går fortare att göra det hela än att beskriva en bråkdel av manövern.

OOOps! jag kom tvåa med samma tips.

Vad ni är snälla!

Tack för tipsen!

Jag trodde jag var tokig. Kom aldrig på idén att högerklicka på verktygsikonerna... Det kan man kanske göra i Elements också, men jag har hittat det jag vill ha där ändå högst upp i vänstra hörnet.

/Jenny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar