** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Var hittar jag materialet och vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Efter ett par timmars sökande på google och även lite koll här i forumet känner jag att jag måste fråga.

I väskan till mitt 70-200 2,8 canon objektiv så är det någon typ av gummi material som ger stabiliteten jag gissar att det är runt 2-4mm tjockt och ganska styvt (får känslan av att det är liknande material som sitter på undersidan av vissa billiga musmattor).
Frågan är nu vad är detta för material och var kan man få tag i något liknande?
Jag har kollat en massa på olika skumplaster och sånt men inget som är riktigt lika styvt i de tjocklekarna.
Vill inte slakta min väska, och håller på att göra en egen väska som skall hålla både kameran och optiken.

Farsan hade en bit material av typen jag letar efter men han minns inte var det var köpt (flera år sen det köptes) och det är en typ av skumplast som är rätt hård men ändå stötdämpande som kom i ark med lim på ena sidan för att fästas på diverse ställen.

Någon som vet?

Låter lite som den sorts skumplastark som man har till sittdynor i båtar, har självhäftande lim med skyddspapper på ena sidan och kan skäras till som Du vill, kolla med en båtfirma om de har spillbitar då Du inte behöver så stora bitar i en väska.

Hej och tack för svar!
@d-boy: Nej det är inte neopren, det är alldeles för sladdrigt material, men tack ändå.

@Kustbo: Det låter intressant, får kolla upp med båtfirmor i närheten om det, tack så mycket.

@AnteVante: Ja lite så, det skulle ju gå, men ger mig hellre på bättre alternativ då det blir lite väl tjockt och klumpigt.

@bengt-re: Jasså? Hittar man sånt i någon vanlig gör-det-självbutik? eller på nätet någonstans? Skall söka runt lite, tackar för hjälpen.

Jag var faktist på panduro idag och tänkte att det skulle nog kunna duga - vet inte riktigt hur starkt materialet är, men det är billigt och lättillgängligt så enkelt att testa med iaf.

Ljuddämparmaterialet finns på Kjell och Co, teknikmagasinet, Biltema, Jula och liknande ställen.

EVA - Ethylene-vinyl acetate

det låter som det är Ethylene-vinyl acetate eller EVA som det kallas. Det används till en massa saker. Finns i alla olika färger, former och tjocklekar. Vet inte var du kan köpa det i sverige men om det är EVA kanske det är lättare att hitta på nätet. jag bor i indonesien och här säljs det hos många grossister och används till massa saker tex; sandaler, dämpningar, mus mattor som någon nämnde osv

Jag har ett material som jag använde när jag sydde min fotoväska. Det finns inte att köpa ute på marknaden utan är specialbeställt från fabrik. (Jag använder det i tillverkning i min firma).
Det är som ett liggunderlag av bra kvalitet fast tunnare.. 6 mm.
Det är dock inget klister på ena sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar