Annons

Var hittar jag IR-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag är sugen på IR-foto med min Sony men behöver ett IR-filter och hittar inget på gamla hederligs Scandinavian...

IR simulering i Photoshop!

Har inte hittat några IR filter heller till min Sony... Men jag brukar experimentera med kanalerna (RGB) i photoshop, och göra bilden svartvit med dessa, då kan man få en intressant simulering av IR av vanliga digitalbilder. Det står mer om detta i Evenings Photoshop 6 for Photographers, en för övrigt mycket användbar bok när det gäller all bearbetning man kan tänkas göra med en digitalbild.

Vad har du för filterfattning på Sonyn då? Riktiga IR-bilder tagna med digitalkameror är ordentligt schyssta. Rejäl IR-effekt men inte det grova korn som IR-filmer har.

Har du handlat där? Bra? Fraktkostnad? Det finns hos flera handlare i USA men jag tänkte inte gå över ån...

matknu skrev:
Har du handlat där? Bra? Fraktkostnad? Det finns hos flera handlare i USA men jag tänkte inte gå över ån...

Ja jag har handlat där flera gånger. Trots namnet ligger firman i Tyskland, inte USA. Frakten går väl på en hundring eller två...
Enda problemet är att de har mycket litet (eller inget) lager, så leveranstiden är ofta tre veckor eller så.

Andra tyska handlare jag kan rekommendera är www.technikdirekt.de och www.oehling.de. De brukar vara snabbare än NY-Camera.

Har du 58 mm gänga finns det ju filter överallt. Hoya 25A finns hos Scandinavian och Cyber. #87 finns säkert hos Photax eller nån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar