ANNONS
Annons

Var hittar jag Ilford SFX (120)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputnik

Aktiv medlem
Jag letar med ljus och lykta efter en handlare som har Ilford SFX i 120-format. Är det någon som känner till en sådan?

HejAnders!
Silverprint har denna om man ser på deras hemsida.En annan firma är Foto Mayr i Tyskland. Jag har köpt en del från dom som inte är så lät att få tag i här i Sverige.Det går att skriva "male"på engelska om nu "skoltyskan" inte är den bästa. Leverans på några dagar.
Se på denna länken www.fotomayr.de/webkat98/index_flm.htm

Hej Rolf,
jag har mailade Silverprint förra veckan, men de har inte svarat. Kanske är de inte så intresserade av att skicka några rullar film.

Jag ska titta på Fotomayr och se om de kan hjälpa mig. Tack för tipset. Återkommer med rapport om resultatet.

Jag köpte på Procenter förra sommaren.

De hade den inte hemma men det tog bara några dagar för dem att få hem den.

Varsågod

Jag skall förhoppningsvis ut och ta några rullar i helgen med SFX filmen.

Vet inte om du har testat den förut men ett litet tips är att jag brukar lägga till 4-6 steg när jag använder Ilfords SFX filter till den.

Mikael skrev:
Varsågod

Jag skall förhoppningsvis ut och ta några rullar i helgen med SFX filmen.

Vet inte om du har testat den förut men ett litet tips är att jag brukar lägga till 4-6 steg när jag använder Ilfords SFX filter till den.

Jag har inte kört den sen den återintroducerades, så det var ett par år sedan. Har mest kört den utan filter och med rödfilter. Kände inte till att det fanns ett SFX-filter, hur funkar det tycker du?

Jag fick med filtret när jag köpte ett 10 pack med film, vet inte om det var något erbjudande just då. Det är ett gelatinfilter i en Cokin P ram. Ganska ömtåligt med andra ord.

Filtret ser helt svart ut och ger mer uttalad IR-effekt än rödfilter. Funkar ganska bra tycker jag. Det finns ju även andra filter att köpa som ger samma effekt. Om du kollar på
http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2007651134552223.pdf så finns det lite förslag på filter för olika mycket IR-effekt.

Aha!
Det känns lite för omständligt i det här läget. Jag är ganska beroende av att kunna mäta genom kameran. Men jag ska lägga det på minnet, kan vara roligt att pröva.

Jo lite omständig kan det bli. Jag använder stativ och oftast lös ljusmätare. Annars mät ljuset utan filter och kompensera 4-6 steg efter du satt på det.

Lycka till

Mikael skrev:
Jo lite omständig kan det bli. Jag använder stativ och oftast lös ljusmätare. Annars mät ljuset utan filter och kompensera 4-6 steg efter du satt på det.

Lycka till

Det blir för långsamt den här gången, men jag ska absolut pröva filtret när jag ska ta lite långsammare bilder. Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar