Annons

Var hittar jag bestrukna papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotis

Aktiv medlem
Har skrivit mina gicléer på obestrukna / uncoated akvarellpapper. Nu är jag på jakt efter ett bra bestruket papper för skarpare resultat. Är det någon som kan rekommendera ett bra papper som inte är "dött" som Epsons papper men inte så dyrt som Hahnemühle? Gärna en kärna av cellulosa med bright white coating. Är inte imponerad av HP's papper heller.. Eftersom jag reproducerar akvarellbilder är det viktigt att pappret känns autentiskt.


mvh
Karolina Norman
www.starbringercreations.se
 
När vi använde bestrukna papper gick vi till ett tryckeri och köpte den mängd och storlek som vi ville ha. De skär till papperet i sina maskiner.
//Bosse
 
Aha.. det är ju också ett alternativ. Tryckerien i Västerås dock är ju inte så värst vassa.. Ingen scannar i över A3, många inte ens det, och ingen gör icc profiler som en tjänst.

mvh
Karolina
 
Måste finnas massor att välja på inom segmentet akvarelliknande utskriftspapper som har bestrykning anpassad för utskrift.
 
Kanske. Men det ska helst vara ett märke som har tillhörande icc profil att ladda ner, är syrafritt och framtaget för cutting edge kvalité. Tex att man kan spilla vatten på trycket utan att färgen rinner. Det ska även vara arkivbeständig utan en bestrukning som gulnar efter ett par år..

mvh
Karolina
 
Kanske. Men det ska helst vara ett märke som har tillhörande icc profil att ladda ner, är syrafritt och framtaget för cutting edge kvalité. Tex att man kan spilla vatten på trycket utan att färgen rinner. Det ska även vara arkivbeständig utan en bestrukning som gulnar efter ett par år..

mvh
Karolina

Finns mycket att välja på med den kvalitén, om man ska tro de som sysslar med sånt här och skriver om det t.ex här på fotosidan. Leta i trådarna så hittar du säkert en del skrivet om det. Syrafria lumppapper som ska hålla i flera hundra år och med ICC-profiler. Fast vattentåligheten är väl också beroende på vilket bläck som används?
 
Ok, jag får kika runt! Ja det måste vara så. Men mycket sitter i bestrykningen. Läste igår om ett papper med hightech egenskaper, tror det var på www.inkjetart.com men har läst så mycket att jag är aldelens snurrig nu..

mvh
K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.