Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hitta torkskåp för kameror och objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Din länk ger mig enbart två skärmskydd och en massa kameror. Du får nog länka direkt.

Ozon ska vara aggressivt mot oädla metaller så jag hoppas jag hinner döda allt liv i kameran innan metallen börjar ge efter.

D2000 är en uppgradering från min DCS 3c ;)

Nu förstår jag.

Pong .

Hygrometer inköpt. 40% relativ luftfuktighet. Även om den slår fel med 20% är det fortfarande inom bra förhållande. Objektivet skruvade jag isär och rengjorde. Mer infekterat än jag trott och jag tror inte längre att det var den inköpta kameran som var boven i dramat.

En skvätt ammoniakbaserad fönsterputs + isopropylalkohol på glasytorna och allt försvann. Tyvärr drog jag nog någonting för största bländare låste sig på f/5,6, d.v.s. största bländare vid utzoomning. Förmodligen någon del som känner av vilket zoomläge den befinner sig i.

Ozonmaskinen kommer om någon dag. Då ska allt dö i närheten av min utrustning.

Bilagor

• 2018-05-02-00.19.28 ZS DMap.jpg
    2018-05-02-00.19.28 ZS DMap.jpg
    288.1 KB · Visningar: 10
Kattsand borde kunna plocka fukt i mindre slutna utrymmen. 100% kiseldioxid.
Kattsand fungerar bra. Fyll en strumpa (helst syntet) och lägg den tillsammans med det som ska torkas i ett lutfttätt utrymme. Se sen till att förpackningen med kattsand är helt stängd och att ingen fukt kan komma in, för annars blir kattsanden förbrukad. Kan kanske återställas i ugn.

UV-ljus?

UV-ljus verkar också fungera för att ta bort (eller åtminstone döda) fungus i kamerahus och objektiv.

https://www.amazon.com/UV-Pro-Bacteria-Sterilizer-Lenses-Cameras/dp/B014ZBBQJ8

https://www.google.se/search?source.......0...1.2.64.psy-ab..0.0.0....0.8sxInOc3Ndo

https://www.lamportillallt.se/andam.../bakteriedodande-lysror-uv-c-t5-4w-136mm.html

Efter att tagit död på den befintliga fungusen måste man förmodligen åtgärda miljön för att den inte ska uppkomma igen.

Min hygrometer från Clas Ohlson visar 21% relativ luftfuktighet hemma i lägenheten.
21 % känns inte speciellt oroande, det som bekymrar mig mer är när jag reser flera månader i sträck i länder som Indonesien. Kanske skulle kameragrejorna ligga i karantän i UV-ljus några dagar vid hemkomsten från varma fuktiga länder?

Blev kanske lite off topic, ursäkta.

Förutom de tidigare nämnda utrotningsmedlen/metoderna för svamp och mögel
internt i utrustning så vill jag nog som kärnkraftare anföra det effektivaste vi har,
klart bättre än ozon och diverse andra kemikalier: gammastrålning i lagom hög
energitäthet. Finns nog inget levande som överlever, inklusive att svampsporerna
inaktiveras... Sedan är det bara att göra rent och att förebygga nya angrepp.
Gammasteriliserat är ungefär som brandsläckning med kolsyra - det blir inga som
helst rester kvar efteråt av processen... :)

Förutom de tidigare nämnda utrotningsmedlen/metoderna för svamp och mögel
internt i utrustning så vill jag nog som kärnkraftare anföra det effektivaste vi har,
klart bättre än ozon och diverse andra kemikalier: gammastrålning i lagom hög
energitäthet. Finns nog inget levande som överlever, inklusive att svampsporerna
inaktiveras... Sedan är det bara att göra rent och att förebygga nya angrepp.
Gammasteriliserat är ungefär som brandsläckning med kolsyra - det blir inga som
helst rester kvar efteråt av processen... :)
Jag har enbart tillgång till röntgen.

OK, jag tänkte på de röngenapparater vi har på verket för material-/svets-
kontroller, de öser på rätt bra för att tränga igenom stålet...

En del kreativa tankar om att hålla sakerna torra. Men i ärlighetens namn är jag förvånad att ingen föreslagit ett normalt torkskåp med värmepumpsteknik? Kan ju dessutom torka annat än kamerautrustningen mellan varven

En del kreativa tankar om att hålla sakerna torra. Men i ärlighetens namn är jag förvånad att ingen föreslagit ett normalt torkskåp med värmepumpsteknik? Kan ju dessutom torka annat än kamerautrustningen mellan varven

Ett normalt torkskåp är ful, stor, låter mkt och är ruskigt dyr i drift. Dessutom är det för att torka upp mkt blöta saker.
Den Peter länkade till är till för långtidsförvaring. Min lösning är absolut (anser jag) snyggast, billigast i tillverkning och absolut billigaste i drift. Den är dock mest enbart för att hålla sajer supertorra och inte torka upp snabbt och effektivt. Det gör man bäst på annat sätt som ex en med en trasa.

Har man mögel inuti så är det bästa att mekaniskt avlägsna det och sen döda resterna med lämpligt medel.

Dessa förvaringsskåp är ytterst effektivt om man bor i fuktiga miljöer och vill hålla elektroniska saker i bra skick över en lång tid.

/Stefan

Jag funderade på att föreslå gammastrålning förut, men eftersom jag inte har något bra förslag på hur man skaffar sig en bestrålare så struntade jag i det. Har du något bra förslag på det?
Nej, förutom att jobba inom branschen så är det nog svårt. Den enda väg jag kan komma på är de företag som steriliserar sånt som kryddor etc. de har riktigt häftiga gammakällor i sina processer - för att inget levande ska kunna slinka med i kryddblandningen som inte ska vara där... Om de 'doppar' en kamera/optik i sin gammagryta så blir säkert resultatet det önskade. Vad SSM har för regler om sådan biverksamhet vet jag inte.

Hej !

Jag köpte en sån apparat, har nu stoppat den och några objektiv i en plastbox
och satt i sladden.

Hur länge kan man tänka sej att den ska behöva bo i en den pudaslådan ?

( Den grunkan går ju knappt att ha innomhus, den är parfymerad med någon
sorts "rengöringsdoft" )

//MW

Hej !

och satt i sladden.

sorts "rengöringsdoft" )

//MW

Det som brukar lukta är ozon

Hej !

och satt i sladden.

sorts "rengöringsdoft" )

//MW
Det där ska du inte andas in. Vädra ut ozonen ur rummet innan du vistas där.

Det där ska du inte andas in. Vädra ut ozonen ur rummet innan du vistas där.

Apparaten och några objektiv lade jag i en ca 60dm3 plastbox med lock,
luktar man vid springan där sladden går in känns ozondoft.

Apparaten är på något vis parfymerad med "Doftarentdoft", det minskade en
del efter blöt avtorkning och har knappast med ozongenreringen att göra.

--------

Hur lång tid kan det ta innan luften byts i ett objektiv ?
En timme ?
En dag ?
En vecka ?

Önskvärt är om man kunde manövrera objektiven, men det är inte så lätt
i lådan utan att släppa ut atmosfären.
Jag tänkte även stoppa i en liten 12v fläkt, men det blev inte denna gång.

//MW

Apparaten och några objektiv lade jag i en ca 60dm3 plastbox med lock,
luktar man vid springan där sladden går in känns ozondoft.

Apparaten är på något vis parfymerad med "Doftarentdoft", det minskade en
del efter blöt avtorkning och har knappast med ozongenreringen att göra.
Då förstår jag. Min kom i torsdags och apparaten som sådan luktar, även när den inte är i gång. Jag har kört den i en låda tillsammans med kameran en timme men ska testa att utöka. Kameran luktar fortfarande murken.

ANNONS