Advertisement

Annons

Var hitta THE POD (genial bönpåse)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror såklart på vad man fotar och hur stora linser som skall stödjas,,

Jag funderar själv på att trixa ihop en med ris, ärtor eller liknande,,

Jag vill nog ha min i storleken runt ca 40x50 cm och 15cm tjock,, Blir väl mer en bönsäck;)

Jag gillar ordentligt stöd,, om jag ligger på marken/magen så vill jag kunne ha beanbagen in mot överkroppen,, linsen/kameran skall inte balanseras på bagen utan vila i den,,

Jag pratar utifrån perspektivet större tele.

Mvh Niclas,

I "the art of nature photography" av Niall Benvie finns en rätt utförlig beskrivning av "bean bags" och vad man kan ha i dem. Vad som helst duger inte. Jag har testat en hemgjord modell med en packpåse fylld med fågelfrö ("vildfågelblandning"= mest havre) och jag tycker det fungerar utmärkt. Den väger kanske ett kilo och har gjort att skrotat mina planer på att skaffa ett lågt stativ. Det är också suveränt bra att använda bönpåse vid fotografering från bilfönster, men då bör nog påsen inte vara alltför liten.
Vore intressant att höra vad denna påse med stativfäste tillför som inte en vanlig påse har. En fördel med en vanlig bönpåse är ju att man kan knöla till den lite hur som helst och den blir ändå ett bra stöd för kameran. Man slipper ju också att hålla på och skruva i kameran. Den är snabbare än ett snabbfäste.

Pod test #1

Har också köpt en Pod och testar den nu.
Första intrycket är att den är för liten (jag har en röd, dvs den största Pod-modellen med en diameter på 12 cm). Testat med en 300D med EFS-17-85 på. Kameran ligger på näsan och man får buffa till poden en hel del för att det ska bli någorlunda bra. Poden är helt enkelt för liten! Så spara era slantar eller fixa ihop egen.

Tror nog mer på en avlång bönpåse utan stativgänga, så att t ex ett 70-200-tele kan vila på påsen tillsammans med kamerahuset.

h/mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar