Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hitta 77->67mm filterring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag letar efter en filterring, "step down" från 77mm till 67mm filtergänga. Nån som vet var man kan få tag i en dylik? Har bara sett 77->72mm, men jag tror att 67 skulle funka, då frontlinsen bara är ungefär 50mm, brännvidden är 24mm, och detta kombinerat med DX-sensor.
Det skulle spara en rejäl hacka! :)

vvarför vill du ha en sådan?? är det inte bättre att säljda det befintliga filtret och sedan köpa ett nytt?? en gissning är att skillnaden inte blir så stor.. om man räknar in "adaptern"

Objektivet ifråga har 77mm filtergänga. Ett IR-filter till ett sådant kostar 1200:- i runda slängar, medan ett 67mm IR-filter kostar 400:-. Verkar ju oerhört dumt att köpa större filter än nödvändigt, eller hur? ;-)
En adapter mellan 77->72 kostar 50:-, och om det är lika billigt med 77->67 så sparar man sjukt mkt pengar om det funkar:)

Jag hittar inget på kaffebrus.com...

Edit: Det finns ju tydligen 77->72 och 72->67, men då måste man kombinera dessa i två steg, och det ger med största sannolikhet vinjettering.
Jag letar alltså efter EN ring som går direkt från 77 till 67mm.

Senast ändrad:
Re: Inte i Sverige?

Bugbear skrev:
Närmaste jag hittade var på Technikdirekt och B&H.

//Minna
Grymt, tack!!! :-D
Nu ska jag bara bygga nån atrapp av tejp eller nåt för att se om det blir vinjettering först, hehe.
Edit: Den där Hoya-ringen ser ju typiskt ut som en "step up"! Vågar man verkligen lita på att det är rätt? :-S
Kenko är "out of stock" såklart, men där ser man att det är rätt sort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar