Annons

Var göra riktigt stora fotoutskrifter i Göteborg? Minst 200*100 cm.

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, lite snabb info:

Bilden är sammansatt av 15 foton från en Canon Powershot G5, med hjälp av programmet PTAssembler och Photoshop. Slutlig upplösning cirka 28 megapixlar. Jag interpolerade den sedan till 300ppi i 200x100 cm och brände på CD till Max.
Vi träffades sedan efter att han gjort ett par testutskrifter. Jag fick då fixa till kontrasten och ett par färgstick.

Priset jag fick är inte helt relevant eftersom Max inte direkt gick plus på det hela. Det blev en massa fördyrande kostnader. Han gör ju hela jobbet själv - utskrift, montering och ramning. Även scanning av dia om det behövs.

Bäst är att ni själva kontaktar honom på www.anjou.se för prisuppgifter eftersom jag vet att han just höjt sina priser. Jag tror dock att en 75*50 kostar cirka 1000 kr. Kostnaden beräknas på en startavgift, kvadratmeterkostnad, ramkostnad samt arbetet han blir tvungen att lägga ner.

Intressant tråd!

Martin, hur tog du själva bilderna? Normal panorama, dvs, stativ och sen vrida på kameran? Eller hade du nått annat sätt? Hur motverkade du lins/brytningsfel som ofta blir?

Ja, bilderna är tagna med stativ eftersom slutartiden låg på runt en sekund om jag inte minns fel. Bilderna är tagna med mycket stort överlapp för att minimera parallaxfel. Därav den relativt låga slutliga storleken på bilden. 15 bilder á 5 Mp skulle kunna bli betydligt större än 28 Mp. Åtminstone 40-50 utan problem, på ett motiv med färre saker nära kameran.

Sedan är det hårt arbete och pyssel med PTAssembler (som korrigerar perspektivfel) och Photoshop (för att redigera skarvar).

Bilden som den ser ut här på Fotosidan har inget särskilt, men vann otroligt mycket på att dras upp i större format, något som jag tror att Max med flera kan intyga.

Ramen är riktigt snygg i verkligheten. Laserat trä, med ett mellanrum till bilden, som är nervikt runt spännramen. Detta tillsammans med den svartmålade bakdelen av ramlisten ger intrycket av att bilden försvinner in i ramen. Ger ett djup som är otroligt snyggt!

Bilagor

• img_7122-utsnitt.jpg
    img_7122-utsnitt.jpg
    38 KB · Visningar: 553
Det ser verkligen otroligt fint ut! Är ytan matt/mittemellan/glansig?

Kan du lägga in en närbild också av texturen på duken om det går?

Johan

Ytan skulle jag beskriva som matt, eller vad säger ni som vet: Anders, Ulf?

Ska försöka ta en närbild när jag kommer hem idag.

Ni som bor i Göteborgstrakten kan ju spana in Max egna bilder på Scandinavian Photo eller Anders J:s bilder på Stadsmuséet eller Ulfs bilder på Landvetter flygplats. Bara att ta en liten utflykt.

...liten rättelse bara

En liten rättelse bara. Jag har utställning på Göteborgs stadsbibliotek till den 21/3, där finns tre stycken naturfotografier i storleken 70x107 cm som Max Anjou skrivit ut, spännt upp på ram och ramat in. På bomullsduk. Naturfotografier på duk blir verkligen fantastiskt bra, jag kan bara instämma i det Martin skriver. Ytan är matt, med en lätt struktur, precis som en tavelduk helt enkelt. Det blir inga störande reflexer som ett blankt papper kan ge exempelvis. Det är en stor fördel.

PS. Om ni har vägarna förbi Fotomässan på Elmia, Jönköping den 22-23/4 kommer jag ställa ut med 7 stycken naturfotografier, samma format (plus en som är stående 100x150 cm) och på duk.

mvh
Anders
www.naturfotografier.se

Ja, just det ja. Glömde Elmia och blandade ihop muséet med biblioteket. Sorry Anders :)

Var just och kollade in dina bilder på StadsBIBLIOTEKET. Såg riktigt bra ut! Höstlövsbilden vann verkligen på lite format och utskrift på duk!

Ram

På min nu pågående utställning i Scandinavian Photo's lokaler i Mölndal är flera av bilderna inramade på samma sätt som Martins fina bokskog, listen kallas för L-list.

ANNONS