Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var går gränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Herr rumpfotograf:Jag påstod inte att JAG såg detta som sex,det kan TOLKAS som kvinnoförnedrande av vissa figurer,speciellt med det minimala tyg och dom pälsklädda bojorna(som antagligen kan köpas i en sexhandel)..Det är en sjuk värld (bitvis) som vi lever i och hade du lagt ut nakenbilder på din brorsdotter hade jag nog idiotförklarat dig..Det finns typer som drar nytta av sådana bilder..Jag hade givetvis inte sett detta som barnporr eftersom jag anser mig som normalt funtad och har själv både barn och barnbarn..
Visst är en rumpa vacker,det håller jag med dig om och det vetetusan om det inte är vackrast i ett par jeans,men bilderna är för mig fortfarande fantasilösa och med ett trist ljus..
mvh/gunte..

Ville bara fälla en liten kommentar angående orden amatör och proffs som nämns i detta forumet.

Att vara proffesionell fotograf betyder att man tjänar pengar på sina bilder och kan förmodligen leva på det. Det innebär inte att man tar bättre bilder än alla andra.
Amatör innebär att man inte tjänar pengar på bilderna men att man ändå är engagerad och kanske en duktig fotograf.
Man kan bli proffs på ett år, medans en amatör kan vara amatör hela livet.
De flesta på fotosidan är amatörer men jag har svårt att se skillnad på deras och proffsbilderna.

Åter till Rumpdiskussionen:D

Ang. amatörer och proffs

Ett förslag apropå Jimsans inlägg:

På fotosidan definieras man som antingen "amatörfotograf" eller "proffsfotograf". Jag gillar inte dessa ord - de kan misstolkas som skillnad i bildkvalité.

Det finns ju amatörer som tar oerhört "proffsiga" bilder, liksom det finns proffs som är "amatörmässiga". Låt oss därför byta till de mer neutrala uttrycken "hobbyfotograf" resp. "yrkesfotograf".

Det går att kalla sig semiproffs också,d.v.s en proffesionell inställning till sin hobby.
Yrkesfotograf är för mig en fotograf som har utbildat sig till fotograf och har det som sitt levebröd.
Antagligen finns det fler fotografer som har gått den långa vägen än dom som har en utbildning bakom sig,och jag kallar gärna dom proffesionella,
t.ex naturfotografer,landskapsfotografer,hästfotografer m.fl....

mvh/gunte..

gunte skrev:
Det går att kalla sig semiproffs också,d.v.s en proffesionell inställning till sin hobby.
Yrkesfotograf är för mig en fotograf som har utbildat sig till fotograf och har det som sitt levebröd.
Antagligen finns det fler fotografer som har gått den långa vägen än dom som har en utbildning bakom sig,och jag kallar gärna dom proffesionella,
t.ex naturfotografer,landskapsfotografer,hästfotografer m.fl....

mvh/gunte..

Jag sysslar med foto på heltid... är ifs student men med några års yrkesvana innan jag började med studierna... och innan det studier igen...
Jag har nu sadlat om... är amatörfotograf för det ger väl en enklare tillvaro...

Amatörfotograf med amatörinställning!

Jag är proffs på att göra dåliga bilder - alla fall om man ser till statistiken bra/dåliga resultat... :p

Annars tycker jag det är skillnad på om man har utbildning eller inte - man lär sej ju helt klart snabbare om inte annat...

Hobby(/fritids-)fotograf och Yrkes(/heltids-)fotograf är nog bättre definitioner...

Mira skrev:
Hobby(/fritids-)fotograf och Yrkes(/heltids-)fotograf är nog bättre definitioner...

Håller med där - det var så vi menade också, så det är nog en bra idé att byta från amatör/proffs.

I övrigt ser jag denna diskussion som avslutad. Eller snarare, vi kommer nog ingen vart :) Den här bilden kommer förståss inte raderas av oss - det som upprörde mest var dessutom kommentarsväxlingen, omrubricering och annat som följde på dess publicering.

Jag är dock överygad att det kommer dyka upp betydligt mer kontroversiella bilder här framöver, som hur lagliga de än är kommer få många att gå i taket. Så debatten lär dyka upp igen...

Att tänka på: kommentarer på fotografier skall inte avspegla recensentens personliga åsikter om vare sig motivet i sig ("jag hatar sniglar därför skriver jag sura kommentarer på varenda snigelbild") eller fotografen. Det handlar om bilden...

Tycker man det är en kass eller bra bild skriver man det, oavsett om det är en rumpa eller en snigel. Tycker man inte fotosidan.se skall beblanda sig med snigelbilder skriver man lämpligtvis ett diskussionsinlägg till oss och argumenterar för sin sak.

Åsikter om fotografen skickar man med personlig epost till denna, om man nu bestämt måste uttrycka sin åsikt.

Detta har jag försökt säga hela tiden !!!!
Äntligen någon förutom mig och Helena Karlsson som fattar det.

Japp, det var den diskussionen.
Då är det väl dax för mig att lägga upp en ny bild som vi kan skriva inlägg om.........

Skall genast leta i mina bildarkiv.

Ja !!!! Här hittar jag en bild med en hamster, 3 kondomer och en använd rulle el-tejp........

Den tar vi !!!!!

Ha det toppen allihopa, och sköt om er ////

NIKLAS
Snäll fotograf

:D

Det är aldrig över med något. Tro mig , jag har varit gift och betalar fortfarande av på Advokatkostnaderna........

*kram* :D

NIKLAS
Utan någon Karlsson på taket......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar