Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var framkallar jag bäst mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är ganska enkel, vart framkallar jag bäst mina bilder? Jag vill ha bästa möjliga kvalité utan krångel. Jag har tidigare framkallat hos de vanligaste fotolabben som Fuji och har inte vart supernöjd... Därför blir det inte av att jag framkallar vilket är tråkigt. Har ni andra tips man bör tänka på innan framkallning får ni gärna dela med er av dom också:)

De som brukar komma bäst i tester, år efter år, är Crimson.se och Qpix.se

För större bilder med hög kvalitet finns även Procenter.se

Har ni andra tips man bör tänka på innan framkallning får ni gärna dela med er av dom också:)

Ett universalråd är att skaffa en kalibrator till skärmen. De finns från runt tusenlappen. Med en kalibrator korrigeras visningen på din skärm så att färger och ljushet hamnar så nära som möjligt den standard som finns. Labben följer denna standard och chansen att dina utskrifter kommer att likna det du ser på skärmen kommer att öka.

Håll i bakhuvudet att standarden förutsätter att bilderna visas på en rejält upplyst plats. I normal inomhusbelysning kan bilderna därför te sig något mörka. Så ska man ha bilderna i vanlig lägenhetsbelysning kan man behöva göra bilderna något ljusare innan man skickar dem till labbet.

Frågan är ganska enkel, vart framkallar jag bäst mina bilder? Jag vill ha bästa möjliga kvalité utan krångel. Jag har tidigare framkallat hos de vanligaste fotolabben som Fuji och har inte vart supernöjd... Därför blir det inte av att jag framkallar vilket är tråkigt. Har ni andra tips man bör tänka på innan framkallning får ni gärna dela med er av dom också:)

Är det framkallning eller förstoringar du vill göra?

Kan vara viktigt också att inte låta labben auto-korrigera bilderna. Då kan det bli tokigt ( mest om man själv redigerat bilden innan ). Hos Crimson använder man rutan Rör Inte Min Bild och Fuji har en liknande.

Det får nog bli att testa Crimson:) och det där med kalibrator är det hög tid för mig att skaffa, har behövt det länge. Har ni några tips på vad man bör skaffa där?

Tack för tipset med autokorrigeringen också, är sånt som jag inte tänkt på innan

Det får nog bli att testa Crimson:) och det där med kalibrator är det hög tid för mig att skaffa, har behövt det länge. Har ni några tips på vad man bör skaffa där?

Tack för tipset med autokorrigeringen också, är sånt som jag inte tänkt på innan

Den bästa kalibratorn som finns till ett rimligt pris är X-Rites i1Display Pro.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar