Annons

var framkalla fina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och för att svara på den ursprungliga frågan, var man framkallar fina bilder:

Jag har bra erfarenheter av både proprint och crimson. Tycker nog att proprint har en aning mer användarvänlig hemsida.

Odenlab är riktigt dåligt och borde inte kallas proffslab. Där har jag fått: någon annans diabilder, ramade diabilder fast jag inte ville ha det, bilder från neg-film med rand från scanner över varenda bild, bilder från digitalfiler med "skrivarränder" över hela bilderna. Dessa fel rättades till när jag påpekade dem, men någon som inte är lika noggrann som jag hade kanske missat dem och jag tycker det är klart oproffsigt av labbet att lämna ut såna bilder.
 
Då hänger jag med!

Tråkigt att höra vad du fått uppleva med Odenlab. I dag har labben inte råd med sådant om de vill leva.

Är ändå rätt säker på att du kan få samma resultat hos fotohandlaren med ett digitallab runt hörnet om du går ner och ger honom en chans. Tala om vad du är ute efter så kommer de säkert att göra bilder som du vill ha det.

Alla är intresserade av nöjda kunder (eller borde vara det!). Så du ger du dem bara en chans och lite tid så kommer du säkert att bli nöjd, få en bra leverantör som du har nära till och garanterat kommer att få bra service av.
 
Om man nu är mån om att få bra bilder,så varför inte göra ett eget test.
Skicka exakt samma bilder till olika lab,så får man ju se skillnaden.
 
Stefanity skrev:
Jag tyckte Crimson lät klart intressant och gick in på deras hemsida för att kolla lite praktiska detaljer och så. Men se där sket det sig, dom vill ha betalt via kreditkort. Det finns ingen risk att jag skaffar ett kreditkort bara för att framkalla lite bilder, och dessutom finns det inte en chans i h....e att jag tänker lämna ut kreditkortsnummer via internet. Så mina bilder lär ju få ligga på hårddiskar ett tag till.

Jag får faktura från Crimson. Jag tror det beror på vilken av tjänsterna du utnyttjar, om du får faktura eller ska betala med kreditkort.
 
Stefanity skrev:
Jag tyckte Crimson lät klart intressant och gick in på deras hemsida för att kolla lite praktiska detaljer och så. Men se där sket det sig, dom vill ha betalt via kreditkort. Det finns ingen risk att jag skaffar ett kreditkort bara för att framkalla lite bilder, och dessutom finns det inte en chans i h....e att jag tänker lämna ut kreditkortsnummer via internet. Så mina bilder lär ju få ligga på hårddiskar ett tag till.


Hade inte heller någon större lust att skaffa kreditkort, men använde mig av Frontweb Pro där man betalar med faktura. Funkade kanonbra.
 
Robert_Vallentuna skrev:

Är ändå rätt säker på att du kan få samma resultat hos fotohandlaren med ett digitallab runt hörnet om du går ner och ger honom en chans.

Det tror jag med, nästan....
Fotohandlaren och proffslabbet kan mycket väl sitta på samma grejer...
Fast....
sedan gäller det ju hur man använder dem, och där tror jag proffslabben har mer vana, större kunskap och noggrannare toleranser än många fotohandlare...
 
Det borde vara så... Är dock inte helt övertygad om att det verkligen är så fortfarande.

Digitalkameran gjorde alla glada fotograferande amatörer till proffs, kanske hände samma sak i butikerna när de fick digital lab? Våga prova är mitt råd.
 
CaFe skrev:
Hade inte heller någon större lust att skaffa kreditkort, men använde mig av Frontweb Pro där man betalar med faktura. Funkade kanonbra.

Var bara medvetna om att man som privatperson får betala ganska mycket mer om man använder PRO-tjänsten än de vanliga tjänsterna, eftersom man inte kan nyttja momsavdragen. Moms läggs inte bara på bilden utan även på frakt, fakturaavgift och emballagekostnad.

Ett exempel:

Bilden är en 50x75.

- PRO-tjänsten: Kostnad för bild, 76 kr (exkl moms). Emballagekostnad 18 kr (exkl moms). Då är 20% rabatt avdragen för 4-dgr på labb. Totalt inkl moms= 117.50. Till detta kommer en frakt på 49kr + moms=61 kr. Vilket ger ett slutpris på 178.50.

- Poster-tjänsten: Kostnad för bild, 95 kr. Frakt 42 kr. Alla priser inkl moms. Totalt 137 kr. Och då behöver man inte vänta på bilden 5 dgr, utan man får den direkt. Man slipper alltså en dyrare frakt och en emballagekostnad.

Nåt att tänka på...
 
Jag använder också Crimson och får samlingsfakturor därifrån mellan varven.
Att köra utan efterbehandling ger mer kontroll men ställer också högre krav på den som beställer.
Provade en gång att beställa från ett jättebilligt labb (Önskefoto) och samma bild från Crimson. Den från Önskefoto var rödstucken och oanvändbar medan den från Crimson var precis som jag ville ha den.
 
mange78 skrev:
Var bara medvetna om att man som privatperson får betala ganska mycket mer om man använder PRO-tjänsten än de vanliga tjänsterna, eftersom man inte kan nyttja momsavdragen. Moms läggs inte bara på bilden utan även på frakt, fakturaavgift och emballagekostnad.

Ett exempel:

Bilden är en 50x75.

- PRO-tjänsten: Kostnad för bild, 76 kr (exkl moms). Emballagekostnad 18 kr (exkl moms). Då är 20% rabatt avdragen för 4-dgr på labb. Totalt inkl moms= 117.50. Till detta kommer en frakt på 49kr + moms=61 kr. Vilket ger ett slutpris på 178.50.

- Poster-tjänsten: Kostnad för bild, 95 kr. Frakt 42 kr. Alla priser inkl moms. Totalt 137 kr. Och då behöver man inte vänta på bilden 5 dgr, utan man får den direkt. Man slipper alltså en dyrare frakt och en emballagekostnad.

Nåt att tänka på...

Möjligen... men med pro-tjänsten lägger de inte på skärpa och kontrast, utan använder endast den bifogade ICC-profilen. Värt en hel del om man vill ha kontroll över utskrifterna.
 
Kamera&Bild testar 24 olika labb i nyaste numret (februari). Läs den. Crimson är för övrigt testvinnare igen.
 
Jag provade just Crimsons tjänst Frontweb Prefix för några bilder till en utställning. En stor fördel med Prefix är att man får bilderna framkallade i vilket format man vill, så jag tog fram dem i rätt storlek för ramarna direkt, med lite marginal för passepartout.

Allt jobb i Photoshop var i Adobe RGB, och filerna skickades som jpg i samma färgprofil. På crimsons sida ser man vilken färgprofil man konverterat till. Idag - 20 timmar efter beställning - fick jag 4 st perfekta bilder som ser precis ut som på skärmen. Tummen upp för Crimson alltså!
 

Bilagor

  • img_5816.jpg
    img_5816.jpg
    53.9 KB · Visningar: 400
Lite smått offtopic men ändå:
Jag har använt Crimsons Prefix-tjänst nu för två delar av ett större jobb (och kommer självfallet att fortsäta göra det både för detta och kommande jobb). Men hur är det tänkt att man ska betala egentligen? Kanske en korkad fråga och svaret bör ju stå att finna på crimsons hemsida.
Jag räknade mest med att det skulle ligga en faktura med i kuverten men där fanns bara en spec. av beställningen och totalsumma exkl, fraktkostnad.
Kommer det en samlingsfaktura eller förväntas jag själv pynta in pengarna på nåt lämpligt sätt?
 
estranged skrev:
Lite smått offtopic men ändå:
Jag har använt Crimsons Prefix-tjänst nu för två delar av ett större jobb (och kommer självfallet att fortsäta göra det både för detta och kommande jobb). Men hur är det tänkt att man ska betala egentligen? Kanske en korkad fråga och svaret bör ju stå att finna på crimsons hemsida.
Jag räknade mest med att det skulle ligga en faktura med i kuverten men där fanns bara en spec. av beställningen och totalsumma exkl, fraktkostnad.
Kommer det en samlingsfaktura eller förväntas jag själv pynta in pengarna på nåt lämpligt sätt?

Jag har mitt betalkort kopplat till mitt användarkonto, så betalningen dras när jag lägger en beställning. Vet inte hur det funkar med faktura hos crimson.
 
l-malmqvist skrev:
Jag har mitt betalkort kopplat till mitt användarkonto, så betalningen dras när jag lägger en beställning. Vet inte hur det funkar med faktura hos crimson.

Hmmm. Nä, det borde jag märkt...
Hoppas man :)
Tor knappt att jag angett kortnummer men jag minns knappt, det var ett tag sen jag registrerade mig.
 
estranged skrev:
Lite smått offtopic men ändå:
Jag har använt Crimsons Prefix-tjänst nu för två delar av ett större jobb (och kommer självfallet att fortsäta göra det både för detta och kommande jobb). Men hur är det tänkt att man ska betala egentligen? Kanske en korkad fråga och svaret bör ju stå att finna på crimsons hemsida.
Jag räknade mest med att det skulle ligga en faktura med i kuverten men där fanns bara en spec. av beställningen och totalsumma exkl, fraktkostnad.
Kommer det en samlingsfaktura eller förväntas jag själv pynta in pengarna på nåt lämpligt sätt?

Det dimper ner en faktura så småningom.
 
Crimson utan tvekan! oslagbart bra! Snabba, billiga och med en otroligt bra kvalitet! Färgerna från bilderna stämmer förvånandsvärt bra med vad man förväntar sig!

/Andreas
 
Eeros skrev:
Möjligen... men med pro-tjänsten lägger de inte på skärpa och kontrast, utan använder endast den bifogade ICC-profilen. Värt en hel del om man vill ha kontroll över utskrifterna.

Den informationen fick inte jag när jag pratade med Crimson. För att undvika att någon som helst skärpa lades på hänvisades jag till Prefix-tjänsten. Skillnaden mellan Pro och Poster var endast flera format och möjligheten till faktura. Men informationen kan ju ha varit felaktig från deras sida iofs.

Mvh Magnus
 
jag, liksom många andra, änvänder crimson. iaf när det gäller förstoringar och bilder som är till för inramning. jag har beställt både A4 och 50*75 från crimson o alla har varit klockrena i resultatet.

man får testa lite, själ vha rjag insett att jag måst egöra bilderna lite mörkare på min skärm för att jag ska få det resultat jag vill ha, men när man väl insett vad som behövs(om man int eokrar eller har råd med kalibreringsutrustning) så funkar det ypperligt.

sitter för tillfället o titta rpå min senaste 50*75 utskrift. tog ungefär 2-3 dagar att få den. mkt snabba o smidiga.
 
ANNONS