Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns manualen (bruksanvisningen) i tryckt form?

Produkter
(logga in för att koppla)

jope_se

Ny medlem
Jag har fått tag i ett äldre exemplar av Fotosidan, nr 6, 2016 där man bl a redovisar resultaten av vad EISA kommit fram till. Till årets kompaktkamera/resekamera valde man Panasonic DMC-T-Z100 Lumix.

Jag köpte en sådan för 2 år sedan, eftersom den storleksmässigt passade mina behov. När jag packade upp kameran så medföljde det en "snabbguide" för att man skulle komma igång. Jag insåg ju snabbt att det måste finnas många fler funktioner på kameran än så, men var är MANUALEN?

Efter lite letande på nätet så hittar jag manualen. Den är på +400 sidor! Varför får man inte med manualen i tryckt form? Jag har 2 Nikonkameror och till dem har jag varsin manual i pocketbokformat! Lumixen kostade trots allt +5.000,- spänn och ingen manual. Helt otroligt. Jag är inte den som alltlid har med mig datorn så att jag kan läsa det som jag eventuellt behöver veta, och ärligt, vem streckläser en manual.

Det minsta man kan begära är naturligtvis att en ordentlig manual följer med när man köper en så pass dyr kamera. Det är ju trots allt inte en INSTAMATIC som man köpt!

Det måste vara fler som tycker att det är helt tokigt! Kanske något för fotojournalisterna att ta upp vid nästa EISA-möte?

Jag har fått tag i ett äldre exemplar av Fotosidan, nr 6, 2016 där man bl a redovisar resultaten av vad EISA kommit fram till. Till årets kompaktkamera/resekamera valde man Panasonic DMC-T-Z100 Lumix.

Jag köpte en sådan för 2 år sedan, eftersom den storleksmässigt passade mina behov. När jag packade upp kameran så medföljde det en "snabbguide" för att man skulle komma igång. Jag insåg ju snabbt att det måste finnas många fler funktioner på kameran än så, men var är MANUALEN?

Efter lite letande på nätet så hittar jag manualen. Den är på +400 sidor! Varför får man inte med manualen i tryckt form? Jag har 2 Nikonkameror och till dem har jag varsin manual i pocketbokformat! Lumixen kostade trots allt +5.000,- spänn och ingen manual. Helt otroligt. Jag är inte den som alltlid har med mig datorn så att jag kan läsa det som jag eventuellt behöver veta, och ärligt, vem streckläser en manual.

Det minsta man kan begära är naturligtvis att en ordentlig manual följer med när man köper en så pass dyr kamera. Det är ju trots allt inte en INSTAMATIC som man köpt!

Det måste vara fler som tycker att det är helt tokigt! Kanske något för fotojournalisterna att ta upp vid nästa EISA-möte?
Nikon har också börjat skicka med en reducerad manual för tex Z6ii, ska man veta allt om menyinställningar får man ladda ner en pdf på den kompletta manualen. Har egentligen inget större problem med det, lättare att använda sök i den elektroniska. En anledning kan vara att det kommer FW regelbundet så en pappersmanual blir mer o mer inaktuell i jämförelse med nätutgåvan

Jag har nog inte läst en pappersmanual på årtionden. Vi kanske är olika men manualen tas ju inte fram när man är ute och fotar. Möjligen läser man på ett avsnitt innan, eller efteråt. Digitalt.
Jag tycker snarare att det är för mycket papper med i kartongen. Vissa prylar följer en hel trave böcker med, en för varje språk. Det känns lika onödigt som telefonkatalogen.
Jag reagerade lite när jag köpte en Sony RX100 och den knapphändiga manualen finns inbyggd i kameran men det var ju inga konstigheter att komma igång. De bästa tipsen finns ju sällan i den vanliga manualen utan hittas på nätet.

Jag fick, märkligt nog, en pappers"Bok" med min Canon 5D IV, Canon R6 och Canon R5. Slänger dessa direkt.

Prova att kontakta Panasonic.
De borde kunna erbjuda tryckt manual till de fåtal kunder som vill ha en.

Det är väl jättebra att de snålar och sparar lite av vår miljö genom att inte i onödan trycka upp pappersmanualer till kunder som de flesta ändå inte använder.

(Eller varför inte skriva ut den själv?)

Manualen följde inte med till min senaste Canon-kamera heller. Jag kontaktade Canon och fick svaret att manualer inte görs längre i pappersform för många nya modeller främst av miljöskäl, och det finns även anledning att misstänka att det blir enklare att inte ha med manualen eftersom samma box då kan användas i flera länder, men de person jag pratade med tryckte pdf-filen på sin egen skrivare och skickade mig. Den blev visserligen i A4-format och därmed lite stor.
Det här gällde förstås Canon. Jag vet inte om Panasonic är lika tillmötesgående men jag skulle gissa att de är det. Jag minns för länge sedan att de skickade ett kopplingsschema till en TV jag ägde.
Jag gjorde senare ett försök att skriva ut de 458 sidorna i rätt storlek på min egen skrivare. Adobe Acrobat har ett booklet-läge som skriver ut 4 sidor per papper, sorterade så att de kommer i rätt ordning. Det gick åt en del bläck kan man säga. Och sedan blev det ett litet pyssel att limma ihop ryggen och renskära alltihopa.

Man ärligt talat så vet jag inte om jag använt den manualen särskilt mycket, jag har PDF-filen liggandes i min mobiltelefon och den är mera lättillgänglig där. PDF-läsaren har ju en bra sökfunktion t.ex.

En surfplatta är ett bra verktyg för dessa långa manualer idag tycker jag. Tryckta medföljande manualer är ett minne blott, miljö aspekten är en stor del av det. Dels är det bekvämt för tillverkaren att slippa skicka med den då det sparar vikt lite pengar. Men samtidigt så sitter det otroligt många miljö granskare och hackar på alla företag idag(det finns en god tanke i detta med så de är inte enbart att förakta) och de ser till att när vi konsumerar så mycket som vi gör idag så måste vissa saker bort.

Nu är det ju även "bruksanvisning för avancerade funktioner" som syftas på i huvudämnet som är 407 sidor lång. Det var nog länge sedan en sådan typ av manual följde med. Det finns även "Grundläggande bruksanvisning" på 64 sidor till denna kamera och det är snarare den manualen man fått med tidigare, ofta kanske på ett flertal språk som fått den att efterlikna en fickbibel trots ganska litet innehåll. De avancerade manualerna har nog varit relegerade till att få tag i genom eftermarknaden än någon som följt med varje produkt. Även om det säkert finns undantag från detta.

Personligen ögnar jag igenom den grova manualen men ofta är felen som jag stöter på så specifika att manualen kanske inte ens svarar ordentligt på detta. Tex på min GH4 så gjorde jag en timelapse fotografering. Men när den var klar så var rutan för att komponera ihop bilderna till en filmfil direkt i kameran grå. Jag satt en bra stund och klia mig och titta i manualen. Till slutanvände jag google och där hitta jag svaret i en forumstråd. Då jag ställt in min enhet på 24Hz istället för 50 eller 60 så går det av outgrundlig anledning inte skapa timelapse filmer direkt i kameran. Så det vara bara ställa om till 50Hz, starta om kameran och göra min film... Och sedan byta om till 24Hz igen.

Dagens kameror är så avancerade i mjukvaran att det har nog nästan slutat att vara möjligt att skriva en komplett manual längre. Att söka efter andras lösningar på problemen har nog för många ersatt manualerna.

Målet för utvecklaren av programvaran är att användargränssnittet ska vara så standardiserat och intuitivt att det inte behövs någon manual. Detta händer dock bara i en drömvärld och i verkligheten är ofta dokumentationen något man inte hunnit med att uppdatera, så många funktioner beskrivs inte alls i eventuell bruksanvisning eller så gäller den för en äldre version och stämmer inte längre. Detta gäller inte enbart för kameror utan även för mycket annan utrustning. I det perspektivet är det i alla fall fantastiskt att pdf-manualen ändå finns och ofta stämmer med kameran. Eventuella ändringar går dessutom fortare att införa i en ny version av pdf-fil en än att behöva kassera ett helt lager med upptryckta manualer och trycka nya.

Målet för utvecklaren av programvaran är att användargränssnittet ska vara så standardiserat och intuitivt att det inte behövs någon manual. Detta händer dock bara i en drömvärld och i verkligheten är ofta dokumentationen något man inte hunnit med att uppdatera, så många funktioner beskrivs inte alls i eventuell bruksanvisning eller så gäller den för en äldre version och stämmer inte längre. Detta gäller inte enbart för kameror utan även för mycket annan utrustning. I det perspektivet är det i alla fall fantastiskt att pdf-manualen ändå finns och ofta stämmer med kameran. Eventuella ändringar går dessutom fortare att införa i en ny version av pdf-fil en än att behöva kassera ett helt lager med upptryckta manualer och trycka nya.
OK, jag ger mig! Jag förstår verkligen miljöaspekten, men nu är jag ju så pass gammal så jag är uppväxt med att hålla i någonting när jag läser. Tycker det är riktigt jobbigt att läsa på datorskärm, och om vi ska vara ärliga... vill vi hellre ha FOTOSIDAN magasinet på skärmen? Visst är det väl trevligare att hålla den i handen?

OK, jag ger mig! Jag förstår verkligen miljöaspekten, men nu är jag ju så pass gammal så jag är uppväxt med att hålla i någonting när jag läser. Tycker det är riktigt jobbigt att läsa på datorskärm, och om vi ska vara ärliga... vill vi hellre ha FOTOSIDAN magasinet på skärmen? Visst är det väl trevligare att hålla den i handen?
Att hålla i handen, och bläddra i papper är väldigt uppskattat.

När jag köpte min första 1D (begagnad) skrev jag ut manualen och läste som kvällslektyr i minst en vecka. Den fyllde en normal A4-pärm.

Ganska länge stod sedan pärmen kvar i bokhyllan. Orörd och bortglömd. Till slut tog jag tag i saken och lämnade innehållet till pappersinsamlingen.

Största problemet är nog inte att skriva en manual, alltså EN manual.
Problemet blir alla varianter av översättningar.
De blir tom ett problem lagerhållningsmässigt. För att inte nämna felstavningar man vill rätta, skall man slänga alla i lagret då?
Men visst sparar det en del energi i form av papper.

En variant är att tillverkaren har en utskriftstjänst där de skriver ut manualer på begäran/beställning. Ett problem är förstås inbindningen, men en vanlig enkel limrygg brukar duga. Sen är det papperskvaliteten. När man skriver ut hemma blir det vanligtvis på enkelt 80g A4-skrivarpapper och manualen blir väldigt stor om man behåller A4-storleken, och väldigt tjock, och med tråkig papperskvalitet. Jämför med en manual utskriven och inbunden på ett tryckeri där de kan använda tunnare och blankare papper, men det kräver förmodligen å andra sidan en batchkörning av flera exemplar samtidigt för att det ska vara effektivt och lönsamt. Med tanke på att det gick åt många uppsättningar bläckpatroner när jag skrev ut hemma så blev det en ganska dyr manual, och därför skulle det nog finnas en viss vinstmarginal för att i stället låta ett tryckeri göra det.
Det är lite konstigt att det inte finns så värst många sådana nättjänster, likaväl som man kan skicka bildfiler till ett fotolabb skulle man kunna skicka en pdf till ett tryckeri kan man tycka.

En variant är att tillverkaren har en utskriftstjänst där de skriver ut manualer på begäran/beställning. Ett problem är förstås inbindningen, men en vanlig enkel limrygg brukar duga. Sen är det papperskvaliteten. När man skriver ut hemma blir det vanligtvis på enkelt 80g A4-skrivarpapper och manualen blir väldigt stor om man behåller A4-storleken, och väldigt tjock, och med tråkig papperskvalitet. Jämför med en manual utskriven och inbunden på ett tryckeri där de kan använda tunnare och blankare papper, men det kräver förmodligen å andra sidan en batchkörning av flera exemplar samtidigt för att det ska vara effektivt och lönsamt. Med tanke på att det gick åt många uppsättningar bläckpatroner när jag skrev ut hemma så blev det en ganska dyr manual, och därför skulle det nog finnas en viss vinstmarginal för att i stället låta ett tryckeri göra det.
Det är lite konstigt att det inte finns så värst många sådana nättjänster, likaväl som man kan skicka bildfiler till ett fotolabb skulle man kunna skicka en pdf till ett tryckeri kan man tycka.
Ja, verkligen! Var finns alla tryckeritjänster när man behöver de?

Ja, verkligen! Var finns alla tryckeritjänster när man behöver de?
Där har vi ju en affärsidé för nån hugad entreprenör, den bjuder jag på om jag får lite rabatt sen :)
Min HP-skrivare har en mailadress som man kan maila saker till för utskrift, så tekniken finns ju nästan redan.

Jag förstår hur du tänker. Det blir mer översiktligt med papper.
Men jag prenumererade ett tag på fotosidans tidning och måste erkänna att flera ligger fortfarande oöppnade. Lika med dagstidningen.
Det är bra att ha tidningspapper i vissa sammanhang (tända i brasan, skydda när man målar osv. ) men lite dyrt i längden.

Läser man lite frågor på div forum och facebook-grupper är det ju uppenbart så att de flesta inte bemödar sig öppna manualen ändå :cool:
Personligen föredrar jag manualen i elektroniskt format då det går snabbt att söka igenom hela manualen om man letar efter något speciellt, samt att man kan ha den med sig på telefonen och ha den tillgänglig överallt.

Manualen följde inte med till min senaste Canon-kamera heller. Jag kontaktade Canon och fick svaret att manualer inte görs längre i pappersform för många nya modeller främst av miljöskäl, och det finns även anledning att misstänka att det blir enklare att inte ha med manualen eftersom samma box då kan användas i flera länder, men de person jag pratade med tryckte pdf-filen på sin egen skrivare och skickade mig. Den blev visserligen i A4-format och därmed lite stor.
Det här gällde förstås Canon. Jag vet inte om Panasonic är lika tillmötesgående men jag skulle gissa att de är det. Jag minns för länge sedan att de skickade ett kopplingsschema till en TV jag ägde.
Jag gjorde senare ett försök att skriva ut de 458 sidorna i rätt storlek på min egen skrivare. Adobe Acrobat har ett booklet-läge som skriver ut 4 sidor per papper, sorterade så att de kommer i rätt ordning. Det gick åt en del bläck kan man säga. Och sedan blev det ett litet pyssel att limma ihop ryggen och renskära alltihopa.

Man ärligt talat så vet jag inte om jag använt den manualen särskilt mycket, jag har PDF-filen liggandes i min mobiltelefon och den är mera lättillgänglig där. PDF-läsaren har ju en bra sökfunktion t.ex.

Jag har Canon R. Manualen är för jobbigt och så små texterna. Jag laddade ner PDF fil från Canon, allting är sökbart och snabbt. Förstora texter om man vill. Skriv ut den sidan man gillar eller viktig info, räcker bara en sida på papper och ta med sig. Självklart kan man lägga PDF i sin mobil och är sökbart där.

En surfplatta är ett bra verktyg för dessa långa manualer idag tycker jag.
Jag använder min telefon. Den har jag ju ändå med mig. En hyfsat modern telefon har gott om lagringsutrymme för manualer.
Personligen ögnar jag igenom den grova manualen men ofta är felen som jag stöter på så specifika att manualen kanske inte ens svarar ordentligt på detta. Tex på min GH4 så gjorde jag en timelapse fotografering. Men när den var klar så var rutan för att komponera ihop bilderna till en filmfil direkt i kameran grå. Jag satt en bra stund och klia mig och titta i manualen. Till slutanvände jag google och där hitta jag svaret i en forumstråd.
En fördel med att ha manualen i elektronisk form är att det är mycket lättare att söka i den då än om man har en pappersmanual.

Men man måste förstås komma på vilka sökord man ska använda för att hitta rätt information. Det har jag gått bet på flera gånger. :)

Även om min telefon faktiskt har betydligt flera pixlar i skärmen än vad min surfplatta har, så är ändå en 10" surfplatta större än de flesta mobiltelefoner, så det finns en poäng med att lägga filen i surfplattan. Jag har manualen både i telefonen och i plattan, för bekvämlighet. Fast det är sällan jag läser manualen i någon av dem numera. Sen har både telefonen och surfplattan en liten knapp som slår alla pappersmanualer, särskilt om det gäller ett problem som kanske inte ens omnämns i manualen, nämligen den där ikonen med en Google-logga.

Jodå, om man har med sig en surfplatta när man fotograferar så är den förstås bättre för manualläsning än en telefon.

Det har inte jag eftersom jag inte vill ha med mig alltför många grejer. Hemma läser jag förstås hellre manualen på datorn än på telefonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar