Annons

Var finns fyrkantiga färgade filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

andelag

Medlem
Hej, jag har letat och letat på nätet och i fotoaffärer efter fyrkantiga färgade (gul, orange, röd) filter för s/v-foto med filmkamera (stillbild) till min NiSi filterhållare. Ingenstans verkar det finnas. Jo förresten, LEE har plastfilter 100/2 mm men de måste beställas från USA eller kanske UK (moms, tull etc.). Runda däremot och ND finns det hur mycket som helst.
Är det någon av er kunniga Fotosidanmedlemmar som kan ge ett tips om var jag skulle kunna hitta sådana filter på närmare håll?
Alla tips mottages med tacksamhet.

Har du kollat med Photax? De brukar vara väldigt hjälpsamma och känner leverantörerna.

Hej, jag har letat och letat på nätet och i fotoaffärer efter fyrkantiga färgade (gul, orange, röd) filter för s/v-foto med filmkamera (stillbild) till min NiSi filterhållare. Ingenstans verkar det finnas. Jo förresten, LEE har plastfilter 100/2 mm men de måste beställas från USA eller kanske UK (moms, tull etc.). Runda däremot och ND finns det hur mycket som helst.
Är det någon av er kunniga Fotosidanmedlemmar som kan ge ett tips om var jag skulle kunna hitta sådana filter på närmare håll?
Kan detta vara något?

och sök på

Lee Colour Filter Set PAR64 10pcs.​

Tack för era svar.
Cowboy, Photax svarar att de inte har några "från sina leverantörer". Men det finns väl andra...?
CSGL, jag finner inga kamerafilter hos Thoman, de är väl inriktade på musik- och scenvärlden. De filter du föreslår i länken verkar vara till för scenbelysning och av någon slags folie. Eller har jag missat nåt? Jag känner mig tveksam till dess optiska prestanda och att till få in dem på något bra sätt i min filterhållare.

Jag finner det ganska märkligt att det ska vara så svårt att hitta. Även om vi lever i en digital era så är ju analog fotografi inte helt dött och att skära till runda filter ju görs ju förmodligen från en fyrkantig platta och så slipper man ju filterringen.
Men återigen tack för era tips, jag lär fortsätta leta :)

Senast ändrad:
Jag vet inte vilket märke du föredrar och jag vet att NiSi har hög kvalitet och Cokin kan vara ojämna (blandade testresultat), NiSi hittar jag inte någon produktnamn på.
Men kolla på LEE, NiSi hemsidor och sök sedan här på produktnamnet:

Jag vet inte vilket märke du föredrar och jag vet att NiSi har hög kvalitet och Cokin kan vara ojämna (blandade testresultat), NiSi hittar jag inte någon produktnamn på.
Men kolla på LEE, NiSi hemsidor och sök sedan här på produktnamnet:

Tack Jonas gbg, hampusm och Michael f8 för alla tips.

Jonas gbg; tyvärr kunde jag inte hitta några filter via din länk.
hampusm; ett orange glasfilter av bra kvalitet, toppen ($99.95 + frakt, moms och tull) Men inga gula, röda eller gröna. Fast man kan ju inte få allt, eller hur.
Michael f8; Cokins filterkit med 4 plastfilter (SEK1392) verkar vara precis vad jag letar efter. Men som du säger, kvaliteten är inte i klass med NiSi eller Lee. Men priset är också bara 1/4 av det för motsvarande från Lee, också plast (£108 innan frakt, moms och tull).

Jag satsar nog på Cokin och ser vad de går för.
Återigen tack för er respons!

Kan detta vara något? https://www.blocket.se/annons/goteborg/kamera_tillbehor_cokin_hoya_nikon_mm/1208040465

Photax har Kodak Wratten gelatinfilter. Men jag vet inte vilken hållare som krävs och hur man använder dem. Bara 75mm också. Kanske för litet.

Hej, vad kul när det trillar in nya svar på min fråga.
Till larsol; filtren i annonsen verkar vara Cokin A dvs 67x67 eller 67x72 mm vilket är för smått för mig.
Till rumpelstiltskin; jag vill nog undvika gelatinfilter, har ingen erfarenhet av sådana och de verkar vara lite för ömtåliga.

Sist till Michael f8; jag angav visst ett felaktigt pris på Cokin-filtren när jag svarade senast. Måste ha tittat på nåt annat. Rätt ska ju vara E69.79 inkl. frakt och inom EU. Så jag köper nog från dem.

Tack Jonas gbg, hampusm och Michael f8 för alla tips.

Jonas gbg; tyvärr kunde jag inte hitta några filter via din länk.
[...]
Hej,
Konstigt. Nu när jag klickade på länken kom jag till en sida med många Nisi 100mm filter. De är lite dyra dock och ligger på runt 1200 kr styck. Men de är av glas...
Funkar inte länken kan du ju söka manuellt själv på amazon.se (vilket kanske inte är favoritbutiken så att säga men ibland måsta man...). De finns ju där.

Hej, vad kul när det trillar in nya svar på min fråga.
Till larsol; filtren i annonsen verkar vara Cokin A dvs 67x67 eller 67x72 mm vilket är för smått för mig.
Till rumpelstiltskin; jag vill nog undvika gelatinfilter, har ingen erfarenhet av sådana och de verkar vara lite för ömtåliga.

Sist till Michael f8; jag angav visst ett felaktigt pris på Cokin-filtren när jag svarade senast. Måste ha tittat på nåt annat. Rätt ska ju vara E69.79 inkl. frakt och inom EU. Så jag köper nog från dem.
Passligt nog 10% rabatt nu på 'singels day', troligtvis något liknande på Black Friday.

Hej,
Konstigt. Nu när jag klickade på länken kom jag till en sida med många Nisi 100mm filter. De är lite dyra dock och ligger på runt 1200 kr styck. Men de är av glas...
Funkar inte länken kan du ju söka manuellt själv på amazon.se (vilket kanske inte är favoritbutiken så att säga men ibland måsta man...). De finns ju där.
Jo visst fanns det många 100 mm filter från NiSi på den länken men inga färgade vilket är vad jag söker. Jag har frågat NiSi och de svarade att de inte tillverkar några färgade fyrkantiga filter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar