Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND-filter hård/mjuk övergång

Produkter
(logga in för att koppla)
Metoden med två exponeringar funkar ju dessvärre bara med motiv som inte rör sig. Har du vatten,gräs,moln mm, då skiter det sig.

Själv tycker jag det är bättre att få det rätt med en gång, och slippa sitta så länge framför datorn.

Tänker du på HDR? Jag fick uppfattningen att han tar två exponeringar, en där landskapet är rätt och en där himmel är rätt. Sen i photoshop så lägger han de två bilderna i varsitt lager och målar fram den rätta himmelen på bilden med rätt landskap med hjälp av en alphamask.

Förmodar att du handlade från UK då?! Tänker jag rätt tillkommer 17% VAT + frakt. Kommer du ihåg någorlunda vad dina filter landade på inkl frakt. Tips på bra inköpsställe?

Det stämmer bra det ! Jag har handlat av både Robert White och en firma som heter Studio Kit Direct.

http://www.robertwhite.co.uk/
http://www.studiokitdirect.co.uk/

Bägge två väldigt bra och serviceinriktade. Snabba leveranser.

Sitter på jobbet just nu , så jag har inte priserna tillgängliga. Men du ser dom på hemsidorna. Jämför priserna innan du beställer. Beställ bara på ett ställe, annars så käkar frakten upp ev. prisskillnad.

Tänker du på HDR? Jag fick uppfattningen att han tar två exponeringar, en där landskapet är rätt och en där himmel är rätt. Sen i photoshop så lägger han de två bilderna i varsitt lager och målar fram den rätta himmelen på bilden med rätt landskap med hjälp av en alphamask.

Nja, tänkte nog inte bara på HDR. Föredrar bara att använda filter. Jag kan ju då använda alla filter jag behöver på en exponering.
Det andra sättet funkar säkert det också.

Kan du utveckla detta lite Olle? Hur påverkas övergångens läge av olika bländare? Är nog lite morgonseg...
Prova med något där övergången är lättare att se än med ett filter. T ex en bit kartong.
Om du täcker halva objektivet och tittar i sökaren, så kommer inte halva bilden att bli mörk, utan bara lite högst upp. Först om du bländar ner några steg och använder skärpedjupskontrollen kommer halva bilden i sökaren att bli mörk, något som man hade kunnat förvänta sig att skulle ske redan vid största bländaren. Man måste alltså använda skärpedjupskontrollen för att veta var övergången verkligen hamnar när man använder någon annan bländare än objektivets största.

Olle

Vilken storlek på rektangulära filter är att föredra om vidvinkelobjektivet har en filtergänga på 77 mm?

Vilken storlek på rektangulära filter är att föredra om vidvinkelobjektivet har en filtergänga på 77 mm?

Det är inte filtergängan som bestämmer vilken storlek du ska ha utan objektivets bildvinkel.
Det finns anpassningsringar för de flesta storlekar och definitivt för 77mm.
Är det ett rejält vidvinkel behöver du en större filterhållare med passande filter.

Filterstorlek

Enligt Lee så rekommenderar de 100 mm filter. Deras adapterringar dvs fästet som gör att du kan koppla filterhållaren till olika objektiv finns sedan i standardvariant och en "ultra wide". Detta för att undvika att filterhållaren kommer fel mot, framför allt, riktigt vida objektiv. Jag mailade till Lee häromdagen och fick svar att till Nikkor 10-24 DX (77mm) rek. de ultra wide fäste. Trots det kan det bli lite vinjettering på just 10mm medan det enl. Lee ska vara borta vid 11mm.

För Nikkor 14-24 ("FX-linsen") tar de fram ett nytt fäste och än större filter på 150mm då objektivet har speciell front som gör att det inte finns mycket som passar bland rektangulära filter.

Jag har också en 70-200/2,8 som också är på 77 mm så jag funderar nu på ett Lee system med två fästen till filterhållarna.

OK! Tack för uttömmande svar! I mitt fall är det ett Nikkor 16-35 som frågan gällde. Det lutar således åt 100 mm filter.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto