Annons

Var finns din fotoblogg?

Produkter
(logga in för att koppla)
sharksruleall.blogspot.com

Allt det där som är så svårsorterat hamnar här
http://sharksruleall.blogspot.com istället för på vanliga hemsidan som gått lite i stå. Ska fungerar som samlingsplats för alla projekt. Ingen röd tråd, det är mer lite garnnystan över det hela.
 
Reseblogg Japan

Hej allihop!

När jag för några dagar sedan åkte till Japan så bestämde jag mig för att starta en reseblogg och ladda upp bilder varje dag, som jag tagit under dagen.
Eftersom jag har fullt upp hela dagarna så blir det bildbehadling halva nätterna för att hinna med, men det är det värt eftersom jag bara är här i 2 veckor.

Ta gärna en titt och säg vad ni tycker!

http://nipponkyukyu.blogspot.com/
 
Min egenutvecklade fotoblog/portfolio, kom gärna med kommentarer vad ni tycker kan förbättras. Det är en del småsaker som behöver fixas, några datum konverteringar, en del fält som ska bli obligatoriska osv. Såg även att sidan inte validerar som den ska, ska gå igenom sidan och rätta det som är fel. En del bilder är överskärpta och ska byta ut dom vid tillfälle

Sidan är gjort i asp.net och jag använder en MySql databas i grunden.

http://www.webnstuff.se
 
Hej allihop!

När jag för några dagar sedan åkte till Japan så bestämde jag mig för att starta en reseblogg och ladda upp bilder varje dag, som jag tagit under dagen.
Eftersom jag har fullt upp hela dagarna så blir det bildbehadling halva nätterna för att hinna med, men det är det värt eftersom jag bara är här i 2 veckor.

Ta gärna en titt och säg vad ni tycker!

http://nipponkyukyu.blogspot.com/

Wow, jag är väldigt intresserad av Japan och dina bilder förmedlar en riktigt härlig känsla, minst sagt. De ser analoga ut, är du en klippa på bildbehandling eller har jag rätt när jag misstänker analogt foto?

Du frågar efter vad vi tycker, ska jag vara hård och kritisk på ett konstruktivt sätt måste jag tyvärr meddela att jag inte tycker om designen på bloggen. Det är väldigt många inlägg på en sida och ostrukturerat. Bilderna är fantastiska men sättet att förmedla dem på är mindre bra, men jag tror att det kan bli riktigt intressant med lite arbete och jag har förståelse över att du precis skapade den :)
 
Wow, jag är väldigt intresserad av Japan och dina bilder förmedlar en riktigt härlig känsla, minst sagt. De ser analoga ut, är du en klippa på bildbehandling eller har jag rätt när jag misstänker analogt foto?

Du frågar efter vad vi tycker, ska jag vara hård och kritisk på ett konstruktivt sätt måste jag tyvärr meddela att jag inte tycker om designen på bloggen. Det är väldigt många inlägg på en sida och ostrukturerat. Bilderna är fantastiska men sättet att förmedla dem på är mindre bra, men jag tror att det kan bli riktigt intressant med lite arbete och jag har förståelse över att du precis skapade den :)

Åh det glädjer mig verkligen att du gillar dem! Jag hoppas att jag inte gör dig besviken när jag säger att bilderna är 100% digitalt fotograferade. Jag har kommit att tycka om den analoga känslan så jag finner det vackert att försöka implementera den på mina bilder, iaf när det passar.

Konstruktiv kritik tackar jag alltid för och jag håller verkligen med om att det är ostrukturerat. Har du några bra tips på hur jag skulle kunna göra det mer intressant?
 
Åh det glädjer mig verkligen att du gillar dem! Jag hoppas att jag inte gör dig besviken när jag säger att bilderna är 100% digitalt fotograferade. Jag har kommit att tycka om den analoga känslan så jag finner det vackert att försöka implementera den på mina bilder, iaf när det passar.

Konstruktiv kritik tackar jag alltid för och jag håller verkligen med om att det är ostrukturerat. Har du några bra tips på hur jag skulle kunna göra det mer intressant?
Absolut, det första jag skulle lägga till är en schysst header som presenterar sidan. Det är ju första intrycket, med andra ord en viktig del. Nu kan inte jag blogspot och vet inte hur deras gränssnitt fungerar, men jag skulle t ex förstora rubriker eller få de att stå ut på något annat sätt. Det är väldigt mycket på en gång när man kommer in på din sida så jag skulle minska antalet inlägg per sida, de känns så tätt inpå varann.

Några små enkla tips. I utbyte kanske du vill berätta vad du använder för tekniker och verktyg när du redigerar dina bilder för att få den sköna "analoga" känslan? :)
 
Absolut, det första jag skulle lägga till är en schysst header som presenterar sidan. Det är ju första intrycket, med andra ord en viktig del. Nu kan inte jag blogspot och vet inte hur deras gränssnitt fungerar, men jag skulle t ex förstora rubriker eller få de att stå ut på något annat sätt. Det är väldigt mycket på en gång när man kommer in på din sida så jag skulle minska antalet inlägg per sida, de känns så tätt inpå varann.

Några små enkla tips. I utbyte kanske du vill berätta vad du använder för tekniker och verktyg när du redigerar dina bilder för att få den sköna "analoga" känslan? :)

Förlåt att jag inte svarat förens nu, har haft fullt upp i skolan.
Det är riktigt bra tips du har gett mig. Jag känner precis som du skriver att det är väldigt mycket på en gång. Headers har faktiskt en historia bakom sig ;D Jag är så sjukt petit när det gäller saker och jag skapade bloggen dagen innan jag åkte, så jag räknade ut att jag inte skulle kunna göra en perfekt header på den tiden som jag skulle vara nöjd över. Jag bestämde mig därför att inte ha någon alls, men det går ju att ändra på nu :) eller att tänka på i framtiden.

Jadå självklart jag jag ge tips :D Det var inte så länge sedan jag började att redigera bilderna på det sättet. Men jag har hunnit bygga ihop några riktigt schyssta Actions som jag brukar använda som grund. Actions har jag gjort efter redigt med research av analoga bilder, oftast gamla krigsbilder i färg ifrån andra världskriget. Selective color är verkligen guld för att få fram den analoga känslan, där kan du verkligen styra alla färger i bilden. Hue saturation använder jag alltid och en lite curves. Men jag känner att något som är grymt viktigt att tänka på för den analoga känslan är nog vinjettering, både färg och blur. Om du kollar på de flesta bilder på bloggen kommer du märka att dessa är blurrade runt om och att de ofta har en svart vinjettering.
Sen så brukar jag skärpa bilden, men det är ju inte alltid att det passar.
 
inte blogg men nästan

hej!

Jag har ingen blogg än även om det ligger i planerna. Man kan dock säga att det nästan fungerar som en blogg.
emilgustavsson.se - Open Galleries

Det fungerar som en online fotoutställning som uppdateras varje vecka med ett nytt tema. Perfekt för folk som är trötta på bloggar och hemsidor som inte uppdateras.

På startsidan står det vilket som är veckans galleri.
Nu är det Magic Gallery 12 men det kommer att ändras snart.

tack för en kul tråd

Mvh Emil Gustavsson

emilgustavsson.se
- Open Galleries -
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.