Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns båthus på västkusten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror du är på rätt spår där med tidvattnet och vattenståndet. Det kan ju här på bohuskusten vara omkring 1 meter under normalt och upp till 1,5 - 1,8 meter över normalt vattenstånd. Det innebär i alla fall 2,5 meter mellan extremerna. Jag tror att det är svårt att bygga ett båthus som klarar de variationerna och fortfarande vara funkis. Jag kan inte påminna mig om att jag sett något båthus under alla år som jag seglat kusten upp och ner. Däremot finns det ju rätt gott om sjöbodar, men det är ju en annan sak.

//Per

Marstrand

hej
jag kan inte komma på att jag sett några båthus där. Skulle vara längst inne i viken bakom lotsbåtarna men neee tror inte det heller,

Hammburgsund fjällbacka, grebbestad är säkra kort. å sååå himla långt är det väl inte.

Kolla med de andra i gruppen Maritima miljöer

http://www.fotosidan.se/groups/maritima/index.htm

Tack så mycket!
Jag skriver en fråga på klotterplanket i maritima miljöer också för säkerhets skull.

/Catarina

"båtgarage" på västkusten finner du väl vid Hamburgsund och sedan längre norr över, söder över är det mest "vanliga" sjöbodar.

Ja, jag har inte fått ett enda svar hittills som säger annorlunda, så jag måste nog ge mig :)

/Catarina

Hemma på åland har vi båthus i varje hamn :)

aldrig tänkt att här på västkusten saknas det, jag kolla lite snabbt på eniro. går alltid snabbare att leta me satelitkartan där än att köra bil ;)

och ring kustbevakningen, dom om några borde känna till vattnet runt göteborg.

Ja, och på vårt sommarställe på Harstena är det också fullt av dem, men här på västkusten är det klent verkar det som.

Kustbevakningen har jag inte tänkt på heller. Det är kanske en idé.

/Catarina

Jag har tittat igenom Tore Hagmans bok Västkust igen. Det finns inget sådant båthus på en enda bild. Det enda jag känner till från västkusten är sådana där det går en räls upp från vattnet och in i ett båthus men då ligger det ju inte direkt i vattenlinjen utan en bit upp, säkert pga tidvatten som det är sagt tidigare i tråden. /FW

Hej Cattis! Har missat den här tråden...

På Björkö mitt emot dig 100 meter söder om Skarviks holme finns ett riktigt rött båthus med vita fönsterluckor som ligger vid en liten sandstrand där man kan dra upp båten i huset. Brevid huset finns det en skylt där det står "kabel". Tyvärr funkar huset som sommarstuga och man har satt på vita fönsterluckor på det... Inte så fotografiskt vackert om inte ljuset är det rätta. Tyvärr hittar jag ingen bild på huset. Ta fram kikaren och spana söder om våran hamn! Kolla efter Kabelskylten.eller sätt dig i ekan och ro över.
Jag har annars åkt från Nidingen och upp till Koster under några somrar och har inte sett några båthus vad jag minns. Däremot har jag sett ett antal sjöbodar!

Trots många vettiga svar och vänligt hjälpsamma kollegor blir det alltså svårt att hitta riktiga båthus närmare än Hamburgsund...

Det blir nog till att resa dit om jag vill ha bilder.

Jag skall forska i några små tips jag fått på mail om enstaka båthus lite närmre, det kan ju bli bra.

/Catarina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar